לפני יומיים (ב', ה-4 במאי) חתמה ענקית הטכנולוגיה אינטל על עסקת ענק נוספת בשוק הישראלי. כשנתיים לאחר שרכשה את חברת מובילאיי העוסקת בפיתוח רכיבים שונים למערכות בטיחות ותפעול אוטונומי של כלי רכב בסכום עתק של 15 מיליארד דולר, הודיעה אינטל על רכישת אפליקציית הזמנת נסיעות בתחבורה ציבורית מוביט תמורת כמיליארד דולר. ארז דגן, סגן נשיא בכיר למוצרים ואסטרטגיה במובילאיי, שוחח עם אולפן ynet והסביר מה עומד מאחורי הרכישה האחרונה.
אנחנו מדברים על אינטל אבל אפשר להגיד בעצם שזו רכישה של מובילאיי, לא?
"כן. זאת רכישה שמתאימה למפת הדרכים שלנו, הצגת פתרונות אוטונומיים עירוניים".
אנחנו מכירים את מוביט כאפליקציה שמאפשרת לנו לדעת מתי יגיע האוטובוס. איך זה מתקשר לאסטרטגיה ולחזון שלכם?
"מוביט היא חברה שעסקה במידע דיגיטלי על תחבורה עירונית. תחבורה ציבורית בעיקר אבל ב"מולטי-מוד", גם קורקינטים ואופניים חשמליים. ברגע שכל המידע מרוכז באופן דיגיטלי, אפשר להתחבר עם המידע הזה מול הספקים. של תחבורה ציבורית אבל (בעתיד) ציים של מוניות אוטונומיות. את המידע הדיגיטלי אפשר להעביר לתפעול אוטומטי (של כלי הרכב)".
ולאן זה יוביל אותנו בעוד שלוש-ארבע שנים?
"אז יהיו פתרונות תחבורה מעניינים, ברובם אוטונומיים ומשתנים. במקום אוטובוס שמסלולו ותזמונו קשיחים, תהיה מעין מונית שירות אינטלעגנטית. או יחד עם כרטיס הנסיעה ברכבת יקבלו שירות הסעה מהבית לתחנת המוצא ומהרכבת ליעד".
והמידע הזה של מוביט הוא שובר שיוויון, משנה את חוקי המשחק?
"החברה הזו מאוד משמעותית באסטרטגיה שלנו לעתיד. כשנכנסים לתוך עיר חייבים להתייחס לדרך בה מתנהלת בה התחבורה. אנחנו רוצים בעזרתה להיות יעילים ולהשתמש נכון בנכסים התחבורתיים שלנו. אנחנו רוצים לשים מספר מדויק של לכי רכב במקומות נכונים, כדי להפוך את התחבורה לכמה שיותר זמינה".
על איזה עוד פתרונות תחבורתיים אתה מדבר?
"שאטל שמתקן את עצמו לפי הביקוש הרגעי, קילומטר ראשון ואחרון לתוך מארג התחבורה הציבורית. וחזון אחרית הימים, העברת כל התשתית התחבורתית למאה ה-21".
אז המכונית האוטונומית, רעיון שקצת דועך, מפנה מקום לתחבורה ציבורית חכמה ולכן הרכישה כל-כך משמעותית?
"יש לנו תכנית מסודרת להעלות בשלב ראשון מונית אוטונומית על כבישי תל אביב ב-2022".
מה באמת יקרה ב-2022 מבחינת פתרונות תחבורתיים?
"יש לנו פרויקט עם פולקסווגן ןהיבואנית לישראל צ'מפיון מוטורס, להעלאת צי מוניות אוטונומיות חשמליות בתל אביב".
אז מתי אפשר יהיה לנסוע בה?
"במהלך 2022".