בקצרה:
  • קורונה או לא, גם בינואר 2021 השוק התנפל על רכב חדש
  • לפי הערכות מוקדמות, יותר מ-40 אלף מכוניות חדשות נמסרו
  • יבואני רכב מעריכים כי גם השנה תרשם ירידה מסוימת במכירות
1 צפייה בגלריה
כביש 20
כביש 20
מי אמר שהשוק נפגע בקורונה?
(צילום: עמית הובר)
יותר מ-42 אלף מכוניות חדשות עלו לכבישי ישראל בחודש ינואר 2021, שיירשם כך כאחד החזקים בתולדות ענף הרכב המקומי. במתקני המסירה של יבואני הרכב המשיכו גם לפנות ערב לסיים את תהליך ההכנה והרישוי של מכוניות נוספות ולפי הערכות, המספר הסופי עשוי לעבור אפילו את ה-43 אלף מסירות.
כך או כך מדובר בעלייה לעומת 41.7 אלף המכוניות החדשות שנמסרו בינואר 2020, ו-38.5 אלף שנמסרו בינואר 2019. שיא מסירות כל הזמנים לחודש אחד בישראל עומד על 45.2 אלף מכוניות חדשות, ונקבע בינואר 2017.
עשרת המותגים המובילים של שוק הרכב ב-2020:
מנתונים ראשונים שהגיעו ל-ynet עולה כי יונדאי שמרה על המקום הראשון עם כ-7,300 מסירות, וטויוטה על השני עם כ-6,000 מסירות. בשני המקרים מדובר בשיאי מסירות לשני היצרנים בארץ מאז החל שיווקם בישראל. קיה שומרת על המקום השלישי עם כ-5,100 מסירות, כאשר סקודה (3,000) ומיצובישי (2,900) סוגרות את החמישייה הראשונה.
יש להזכיר שבתחילת החודש חששו היבואנים כי הסגר יקשה עליהם לעמוד ביעדי המסירות המתוכננים, ולא כל הלקוחות שרכשו רכב חדש בשבועות האחרונים, חלקם עוד בנובמבר ודצמבר, יצליחו לקבל אותו כבר בחודש הראשון של השנה.
תקנות משרד הבריאות אסרו על הפעלת אולמות התצוגה לרכב חדש, שדרכם התבצעו תמיד עיקר מסירות הרכב החדש. אולם בשנה האחרונה פיתחו היבואנים אמצעי מסירת מכוניות חדשות בבית הלקוח, ובעת הצורך גם דרך מרכזי השירות שהוכרזו כחיוניים בסגר והמשיכו לפעול כרגיל. לקצב המסירות הגבוה תרמו גם חברות הליסינג שחזרו לרכוש מכוניות חדשות, גם עבור פעילות הליסינג העסקי וגם הפרטי, אם כי עדיין לא במספרים שלפני הקורונה.
עם זאת, נראה כעת שפברואר השנה עשוי להיות חלש מקודמו (25 אלף מסירות), שכן יבואנים רבים מדווחים על מחסור בדגמים המיוצרים באירופה, רשימה הכוללת לא רק יצרנים מקומיים ביבשת, אלא גם מפעלים מקומיים של יצרנים יפניים וקוריאנים. היצרנים באירופה סובלים מהתפרצות הנגיף שהאטה את ייצור הרכיבים למכוניות, ואת העבודה בפסי הייצור הראשיים לרכב.
מה אנחנו חושבים: למרות ציפיות מוקדמות להאטה, שוק הרכב רשם שיאים החודש תוך שהוא ממשיך את קצב המסירות הגבוה מאז היציאה מהסגר הראשון, בניגוד לנעשה בשאר העולם. נראה כרגע שאם תהיה האטה כלשהי בקצב המכירות בהמשך השנה, האחראים לכך לא יהיו אזרחי ישראל אלא יצרני הרכב שמתקשים לסגור פערים בקצב הייצור, על רקע המשך המגיפה ומחסור עולמי ברכיבים אלקטרוניים. האם יתנו עדיפות לשוק הרכב הישראלי הקטן יחסית? קשה להאמין.
כרגע נראה שגם את טיולי פסח הקרוב נעשה, אם בכלל, על כבישי ישראל, והביקוש המקומי צפוי להימשך. וכרגיל, ביום שבסיומו יתייקרו מחירי הבנזין ביותר מ-20 אגורות, ושיעור המס יגיע ל-68%, המדינה תמשיך לרשום הכנסות של מיליארדים ממיסוי על רכב חדש שהתייקר החודש. כך או כך, שוק הרכב המקומי ממשיך להפגין את עמידותו, ואת חוסר היכולת – ואולי גם הרצון – של המדינה לעביר את הנסיעות שלנו לתחבורה ציבורית.