ל-40% מהישראלים אין מקום חניה קבוע בבית, כך שאין להם מקום לטעינת לילה לרכב חשמלי כאשר יבקשו לרכוש אחד. כך עולה מנתוני משרד האנרגיה, שעובדו על סמך סקר הרגלי הנסיעה של הלמ"ס. בירושלים העידו 90% מהנהגים כי אין להם חניה קבועה בבית, לעומת 55% בבני ברק, 40% בכפר סבא, 30% בנתניה, 25% בראשון לציון ו-20% באשדוד.
2 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3 יונדאי איוניק 5
טסלה מודל 3 יונדאי איוניק 5
(צילום: ניר בן זקן)
בישראל יש כיום יותר מ-100 עמדות טעינה מהירות (DC) שלמעלה ממחציתן נבנו בסבסוד של משרד האנרגיה. אבל עמדות כאלה לא תמיד תקינות ולא תמיד זמינות לנהגים, טעינת סוללה כמעט ריקה אורכת יותר מחצי שעה, וחלקן עמוסות כך שהנהגים עשויים להמתין בתור יותר משעה עד לסיום הטעינה של רכבים שהגיעו לפניהם. במקביל הוקמו כבר כ-2,500 עמדות טעינה רגילות (AC) ציבוריות.
בשבוע שעבר נקבעו הזוכים בקול קורא שפרסם משרד האנרגיה לסבסוד עמדות טעינה רגילות נוספות ברשויות המקומיות, שנועדו לשמש תושבים שאינם בעלי חניה פרטית. 37 רשויות יתחלקו בתקציב של כ-5 מיליון שקלים, שנועד לסבסד כ-70% מעלות ההקמה של 1,122 עמדות, שהרשויות יכולות להקים בחניונים ציבוריים או ברחובות הערים.
הרשויות יפרסמו בקרוב מכרזים להקמת העמדות בשטחן, שצפויות להתחיל לפעול עד סוף 2023. התקציב המקורי היה אגב 8 מיליון שקל, אבל ההצעות שהוגשו לא ניצלו את כולו, והיתרה תועבר למימון מכרזים עתידיים.
בניגוד לקולות קוראים קודמים שפרסם המכרז בנושא, הפעם ניתנה עדיפות לרשויות בדירוג סוציו-אקונומי נמוך. ירושלים תזכה לתמיכה הגדולה ביותר (138 עמדות), לפני שדרות ומטה אשר (125 כל אחת), עכו (66), הרצליה (46), אשקלון (40) ואילת (30). עשרות עמדות יוקמו בשטחים, בין השאר בבית אל, בקרני שומרון ובאלפי מנשה (10 עמדות בכל אחת), בעוד שביישוב הדרוזי בוקעתא שבגולן יוקמו 8 עמדות. בקרוב מתוכננים שני מכרזים נוספים, לתמיכה בהקמת נקודות טעינה בחניונים ובהקמת נקודות טעינה מהירות, כל אחד מהם על סך 8 מיליון שקל.
עד כה הקצה משרד האנרגיה 30 מיליון שקל לסבסוד 2,500 עמדות טעינה, רובן מהירות. חלק מחברות הטעינה כבר הקימו עמדות כאלה במימון פרטי, בעיקר עמדות מהירות, כמו הרשת שפרסה בארץ טסלה, ופתוחה בשלב זה רק ללקוחות החברה, בעוד שבחו"ל כבר החלה החברה לפתוח אותן לשירות כל בעלי החשמליות.
בישראל עלו לכבישים מתחילת השנה 11 אלף מכוניות חשמליות, ובארץ נוסעות כבר 25 אלף מהן. ראש מנהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, אמר: "אנחנו פועלים לפי הערכות שבישראל יהיו 250 אלף מכוניות חשמליות ב-2025. בעולם מקובל שלמספר כזה יש צורך ב-25 אלף עמדות טעינה ציבוריות, אבל זה תלוי גם באופן השימוש בכל מדינה, שאותו אנחנו בוחנים כעת, כדי להחליט על קצב ומיקוד הקולות הקוראים הבאים שנפרסם".