זה קורה להולכי רגל רבים: בזמן הליכה על המדרכה חותך את מסלולם בפראות כלי רכב דו-גלגלי חשמלי, קורקינט או אופניים. ולא אחת מסתיים האירוע בפגיעה גופנית קלה כחמורה, הן בקרב הולכי הרגל והן בקרב הרוכבים. ולפי נתוני מכון גרטנר, במחצית הראשונה של 2022 נפצעו 215 אנשים בתאונות קורקינט חשמלי, רובם באורח בינוני או קשה. מדובר בעלייה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, במהלכה נפצעו 198 אנשים.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה בפתח תקווה
זירת התאונה בפתח תקווה
זירת התאונה בפתח תקווה
(צילום: טל שחר)
על אף שניכרת ירידה כללית במספר המאושפזים מתאונות כלי רכב חשמליים, פציעות המעורבים בתאונות אלו הופכות לקשות יותר. 90 מהם הגיעו השנה לבתי חולים כשהם במצב קשה ואנוש, לעומת 81 במחצית הראשונה של 2021 ו-65 באותה תקופה ב-2020.
כאשר יותר ממחצית הפגיעות (155) היו בראש. חבישת קסדה שוב הצילה את חייהם של רוכבים רבים: שיעור הרוכבים עם פציעת ראש קשה שלא חבשו קסדה היה כפול מזה של אלה שכן חבשו. בסך הכל נהרגו מתחילת השנה שמונה רוכבי כלים חשמליים, לעומת 11 בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
השנה נרשמה גם ירידה קלה במספר הרוכבים בני פחות מ-16 שאושפזו לאחר תאונה בכלים החשמליים, אולם הם עדיין היוו 22% מכלל המאושפזים, לעומת 26% בשנה שעברה. הירידה עשויה להעיד שיותר הורים מפנימים את הסכנה שברכישת הכלים לנערים צעירים, שאסורה בחוק.
בכנסת אושרו לפני חודשיים סמכויות אכיפה חדשות לפקחים העירוניים מול רוכבי הכלים החשמליים. בין היתר אכיפת חבישת קסדה, איסור על רכיבה על כלים חשמליים מתחת לגיל 16 ואיסור רכיבה על מדרכות. אבל האכיפה מתקשה להות אפקטיבית בשל העובדה שמשרד התחבורה עדיין לא מחייב את הכלים האלה במספר רישוי. במשרד טוענים כבר שנתיים כי עבודת מטה בנושא טרם הושלמה.
ד"ר מורן בודס, מנהל המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, סיכם כי "על אף הירידה הקלה במספר הפצועים שאושפזו בחציון הראשון של שנת 2022, אנחנו ממשיכים לראות מגמות מדאיגות בהיפגעות רוכבי כלים חשמליים זעירים, בפרט קורקינטים. בשנים האחרונות, כמעט אחד מכל חמישה פצועים שמגיעים למערך האשפוז הוא פצוע קשה או אנוש”.