בקצרה:
  • רכב פנאי חדש לטויוטה, יגיע ארצה בספטמבר
  • מבוסס על יאריס, גדול ממנה משמעותית
  • המחירים נעים בין 120 ל-147 אלף שקלים
שנה וארבעה חודשים לאחר שנחשף בעולם, מגיע טויוטה יאריס קרוס לישראל. בשלב ראשון, רכב הפנאי שמבוסס על מכונית הסופר-מיני המוכרת יימכר - באופן מקוון - ל"לקוחות טויוטה נבחרים בלבד". שייכים לציבור הרחב ומעוניינים בכל זאת? המתינו ליום ראשון הבא אך אין חשש. משלוח ראשון של הרכב צפוי לנחות בארץ בכל מקרה רק בחודש ספטמבר.
ליאריס קרוס בסיס גלגלים זהה לזה של יאריס רגילה (256 ס"מ) אך הוא ארוך ממנה בלא פחות מ-23.2 ס"מ (417.2 ס"מ בסך הכל). בהשוואה ליאריס נוספו 9.5 ס"מ גם לגובה (159.5 ס"מ) ושני ס"מ לרוחב (176.5 ס"מ). נפח תא המטען עומד על 397 ליטרים, תוספת של 111 ליטרים לעומת היאריס צנועה המידות.
למרות הגידול במימדים לעומת היאריס וההבטחה למרחב פנים גדול עבור הנוסעים, זהו עדיין אחד מרכבי הפנאי הקטנים בקטגוריה: הוא קטן למשל משמעותית מסקודה קאמיק, פיז'ו 2008 ואפילו מניסאן ג'וק. אפילו בהשוואה ל-C-HR צנוע המידות הניצב לצדו באולם התצוגה, היאריס קרוס קצר בכ-22 ס"מ, צר בשלושה ס"מ וגבוה בארבעה ס"מ.
היצע המנועים של היאריס קרוס יהיה זהה להיצע המוכר מהיאריס. גרסאות בנזין יצוידו במנוע בעל שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטרים (125 כ"ס), בעוד גרסאות היברידיות כוללות מנוע בנזין בנפח זהה עם תוספת מנוע חשמלי, אך בכל זאת הספק משולב מחושב שעומד על 116 כ"ס בלבד. לשני המנועים משודכת תיבת הילוכים רציפה.
3 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס קרוס
טויוטה יאריס קרוס
טויוטה יאריס קרוס
צריכת הדלק המשולבת על-פי נתוני היצרן, עומדת על 16.9 ק"מ לליטר בגרסאות בנזין, ועל 22.2-22.7 ק"מ לליטר בגרסאות היברידיות בהתאם לרמת הגימור. יש להזכיר כי בעוד שבאירופה משווקות גם גרסאות הנעה כפולה מעניינות, בישראל תשווק היאריס קרוס עם הנעה קדמית בלבד.
מפרט האבזור של גרסאות הבסיס כולל בכל הגרסאות מסך מולטימדיה מקורי בגודל "8 עם קישוריות לאנדרואיד ואפל, מצלמת רוורס, לוח מחוונים דיגיטלי, בלם חניה חשמלי ובקרת שיוט - וגם חישוקי "16 מפלדה עם כיסויי פלסטיק. גרסאות ביניים מוסיפות מראות צד בקיפול חשמלי, שמשות כהות מאחור, חישוקים קלים וכניסה והנעה ללא מפתח (היברידית בלבד).
גרסת הבנזין הבכירה מוסיפה פנסי ערפל קדמיים מבוססי לד, כניסה והנעה ללא מפתח, גג שמש פנוראמי ותאורת אווירה ואילו הגרסה ההיברידית הבכירה מוסםיה תאורת לד מלאה מלפנים, גג בצבע שחור, חישוקי "17 קלים, בקרת אקלים מפוצלת, מושבי ספורט מחוממים עם ריפוד משולב עור ומושב אחורי שמתקפל בשלושה חלקים.
בתחום הבטיחות מציעות כל הגרסאות מפרט זהה שכולל שמונה כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו-גלגלי, שמירת מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים ואורות גבוהים אוטומטיים.
מה אנחנו חושבים: עם ישראל אוהב ג'יפונים, אוהב דגמים היברידיים ומאמין במותג טויוטה. ומכיוון שניתן לספר על אצבעות יד אחת את דגמי החברה היפנית שלא הצליחו (מאוד) בישראל בשני עשורים האחרונים, פוטנציאל ההצלחה גדול.
עם זאת, שימו לב לנקודה הבאה. בימים האחרונים הודיעה טויוטה כי במהלך חודש אוגוסט ועד סוף ספטמבר תצמצם את ייצור כלי הרכב בכל המפעלים מסביב לעולם בשיעור של כ-40% (כ-360 אלף כלי רכב בתקופה זו), עם פגיעה צפויה באספקה בכל העולם. היצרנית שעד עתה הצליחה להתחמק מבעיות המחסור בשבבים, מתמודדת כעת עימן ולא נותרה לה ברירה אלא להגיב. ההודעה אמנם אינה נוגעת ספציפית לפס הייצור של היאריס קרוס בצרפת, אך אם המשבר ימשך, יתכן והיצרנית תתקשה לספק את הביקוש.