יונדאי ראשון טויוטה שני, קיה שלישי. יחסי הכוחות בקרב הגדולים של שוק הרכב הישראלי לא השתנו, והם רק מגדילים את כוחם. כך למשל, מספר המכוניות שמסר מותג יונדאי - רק במהלך חודש מאי החולף - גדול ממספר המכוניות שמסרו כל מותגי הרכב בישראל מתחילת השנה, למעט תשעת המותגים הבכירים האחרים. טויוטה וקיה לא משתרכים הרחק מאחור. יחד מסרו השלושה 12 אלף מכוניות במאי, מתוך 25 אלף המכוניות החדשות שעלו על הכביש בחודש החולף.
1 צפייה בגלריה
השרה מיכאלי, מה יהיה עם הפקקים?
השרה מיכאלי, מה יהיה עם הפקקים?
השרה מיכאלי, מה יהיה עם הפקקים?
(טל שחר)
גם בחישוב חמשת החודשים הראשונים המצב דומה ונתח השוק שהם תופסים גדל משמעותית. הטריו מסר מתחילת השנה 66,626 מכוניות חדשות, מתוך 135 אלף כלי הרכב החדשים שעלו בסך הכל על הכביש מינואר ועד סוף מאי. לשם השוואה, אשתקד מסרו השלושה 61,638 מכוניות חדשות בתקופה המקבילה, כ-5,000 פחות מתוך סך מכירות שעמד על כ-153 אלף - 18 אלף יותר מהשנה.
לצד הצמיחה של יונדאי, טויוטה וקיה, שלוש הגדולות של שוק הרכב המקומי שמחזיקות יחד ב-49% (20, 15 ו-14 אחוזים בהתאמה) מכלל כלי הרכב שעלו במהלך חמשת החודשים הראשונים על הכביש, עמוסה רשימת 20 המותגים הפופולריים בישראל בצניחות פחות נעימות.
למשל סיאט שהתרסקה השנה עם ירידה של לא פחות מ-64%, או ניסאן עם ירידה תלולה של 58%, סקודה שהפסידה השנה 55% מהמכירות או שברולט שאיבדה 52% לעומת אשתקד. גם בסובארו אין יותר מדי חיוכים כרגע עם צניחה של 41% לעומת חמשת החודשים הראשונים ב-2021. מיצובישי, פיז'ו וסוזוקי איבדו על אחת כ-15%.
המזנקות המרשימות בין 20 הגדולות? מותג הרכב הסיני MG מבית לובינסקי נאלץ אמנם לוותר על אחיזה בתואר 'החשמלית הכי פופולרית' לטובת ג'ילי (1,679 מכוניות חדשות מתחילת השנה) וטסלה שמכרה עד עתה השנה 1,455 מכוניות (צמיחה של 40% לעומת אשתקד), אך עדיין העלה על הכביש מספר מאוד מרשים של 2,630 מכוניות בסך הכל, תוך עליה של כ-120% לעומת 2021.
ואיך שורדים בינתיים היבואנים המקומיים את תהפוכות התעשייה, החל מבעיות המלאי ושרשרת האספקה ועד השינויים בעלויות שילוח ותמורות פנימיות בקונצרנים השונים? ובכן, התמונה מורכבת. בקצה היותר נהנה אפשר למצוא את כלמוביל, עם מותגי יונדאי, מרצדס ומיצובישי וצמיחה נאה ל-36,372 מכוניות חדשות בחמישה חודשים, לעומת 34.5 אלף בתקופה המקבילה אשתקד, ויותר מרבע מכלל כלי הרכב החדשים שעלו השנה לכביש הישראלי. אבל המצב אינו דומה אצל כל היבואנים הוותיקים.
קחו למשל את חברת קרסו, עם מותגי רנו, ניסאן ודאצ'יה בעלי הפוטנציאל, ואינפניטי שלא מצליח להתרומם מתחילת דרכו כאן. 11,330 מכוניות חדשות מכרו בקרסו מתחילת שנת 2021 ועד סוף חודש מאי אשתקד. השנה קרס המספר ל-4,355 בלבד, ירידה מפתיעה של עשרות אחוזים תוך שנה אחת.
צלילה של עשרות אחוזים חווה גם צ'מפיון הגאה, עם סוללת המותגים של קונצרן הרכב הגדול בעולם. מול כ-13 אלף מכוניות סיאט, סקודה, אודי ופולקסווגן חדשות בחמשת החודשים הראשונים השנה, נרשמו אשתקד לא פחות מכ-25 אלף.
עם מספרים קטנים בהרבה אבל ירידה גדולה עוד יותר נמצאת מאיר, יבואנית וולוו והונדה (ובקרוב פולסטאר). שני המותגים מסרו בינואר-מאי אשתקד 2,711 מכוניות, בעוד השנה עומד המספר על 1,004 ולא מן הנמנע כי בחלוף חצי שנה תעמוד היבואנית על כשליש בלבד ממספר המכירות שלה אשתקד.
גם בסמלת המייצגת בישראל יותר מותגי רכב מכל יבואנית אחרת, לא רווים נחת. 3,806 מכוניות חדשות עלו השנה על הכביש ממותגי סובארו, ג'יפ, פיאט, אבארט, קרייזלר והונגצ'י. אשתקד עמד המספר על 5,431.