זה קרה בסך הכל לפני חמש שנים, פרק זמן קצר במונחי תעשיית הרכב הקלאסית והשמרנית. מתיאס מולר, אז יו"ר פולקסווגן, התבקש להתייחס לתחרות אפשרית שמעמידה יצרנית קטנה של מכוניות חשמליות מארה"ב. הוא סרב אמנם לנקוב בשמה המפורש, אבל כן אמר שהרעש התקשורתי שהיא מייצרת הוא בעיקר ברמת הכותרת. "יש יצרניות שמוכרות בקושי 80 אלף מכוניות בשנה, פולקסווגן מוכרת 11 מיליון מכוניות בשנה. הרווח השנתי שלנו הוא 13-14 מיליארד יורו, ההפסדים שלה בכל רבעון הם מאות מיליוני דולרים ולכן היא מפטרת עובדים. אל תשוו תפוחים לתפוזים".
1 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID Buzz
פולקסווגן ID Buzz
כזה אין (עדיין) לטסלה - פולקסווגן ID Buzz
שלוש שנים קדימה, השנה היא 2020, טסלה כבר מייצרת כ-600 אלף מכוניות בשנה ויו"ר פולקסווגן הוא הרברט דיס. הוא נשמע עכשיו אחרת לגמרי וברור להיכן הוא נושא עיניו. "פולקסווגן חייבת לשנות כיוון ולזכות בהערכה כחברת טכנולוגיה", אמר. "אנחנו חייבים לצבור ניסיון וידע בתוכנות ותכנות, כדי להתפתח בתחום הנהיגה האוטונומית. זה עומד להיות מירוץ עם טסלה שמתקדמת במהירות". ובכל זאת מעט אופטימיות גרמנית מקובלת: "אבל לנו יש היצע גדול יותר של דגמים ומרכבים ורשת הפצה גדולה בהרבה, כך שיש לנו יתרון עליהם".
דיס ספג ביקורת מקיר לקיר בפולקסווגן על שהתייחס לטסלה בכבוד והפך אותה למתמודדת לגיטימית עם הצהרות מעין אלה, שונות מהמקובל בקונצרן הרגיל דווקא להקטין תדמיתית את המתחרים. דיס מצדו ניסה כך לעורר את ההנהלה השמרנית לפעולות מהירות ויתר אקטיביות, וקיבל מן הסתם אישור להבטיח שנה מאוחר יותר כי ב-2025 תהיה פולקסווגן יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם.
ובחודש מאי 2022 זה כבר נשמע כמו הכרה בפיגור והערכה מעט פסימית, בוודאי כאשר מדובר בקונצרן רכב שנתפס כאחד היהירים בתעשייה. "זה יהיה קרב צמוד ואנחנו לא מתכוונים לוותר (על הבכורה ב-2025). אני חייב לציין שלא צפינו כי המתחרים הגדולים מארה"ב (כן, הוא מתכוון לטסלה, ה.פ) יצמחו כל כך מהר ויהיו כה יעילים". כך אמר דיס לפי האוטומטיב ניוז בכנס "עתיד הרכב" של הפייננשל טיימס.
יו"ר של קונצרן הרכב הגדול בעולם ציין כי כיום, כמעט 8% מסך המכירות הן של מכוניות חשמליות, וכי עד 2025 יעמוד נתח החשמליות על כרבע מכלל הייצור. חמש שנים לאחר מכן צפויה פולקסווגן כבר לייצר יותר מכוניות חשמליות ממכוניות עם מנוע בעירה פנימית. דיס הבהיר כי להערכת הקונצרן, הדרישה לרכב חשמלי תהיה אף גדולה יותר, אך מגבלות ייצור יהיו אלה שיכתיבו את חלקן של המכוניות הנקיות מכלל הייצור.