בקצרה:
  • תחילת שיווק רשמית לחשמליות של JAC הסינית
  • בעתיד מאמינה היבואנית כי תרחיב את ההיצע
  • במקביל תשווק גם מונית לונדונית חשמלית
חשמל סיני: JAC היא יצרנית רכב סינית בבעלות ממשלתית שתשווק בישראל מכוניות חשמליות במספרים קטנים עקב תקינה מגבילה, עד שתאושר על-ידי משרד התחבורה לשיווק סדיר. ה-E-S2 הוא דגם ראשון שמשווק כאן, כשהוא מבוסס על רכב פנאי קטן-מידות עם מנוע בנזין שהוסב להנעה חשמלית.
המנוע החשמלי צנוע ומייצר 115 כ"ס בלבד ובהתאם גם הזינוק ל-100 קמ"ש - 12 שניות מאוד לא אופייניות לכלי רכב חשמליים מודרניים. המהירות המרבית אף היא צנועה ומוגבלת ל-130 קמ"ש. מצברי 40 קוט"ש מאפשרים טווח תיאורטי של 265 ק"מ, ומערכת טעינה מהירה תאפשר מילוי המצברים ל-80% בשעה.
בהשוואה למתחרה העיקרי מבית MG הסינית (SZ EV) הוא קטן משמעותית. קצר ב-18 ס"מ (413.5 ס"מ) צר ב-6 ס"מ (175 ס"מ), נמוך ב-8.5 ס"מ (156 ס"מ) ובעל בסיס גלגלים קטן ב-9 ס"מ (249 ס"מ). תא המטען צנוע במיוחד עם נפח דומה לדגמי מיני (250 ליטר).
4 צפייה בגלריה
JAC
JAC
ישווקו בעתיד, iC5 (מימין) כמשפחתית גדולה ו-JS4 כרכב פנאי
(צילום: מורג ביטן)
חשמל עתידי: בשנה הבאה עשויה היבואנית לשווק כאן שני דגמים נוספים שנחתו בינתיים "לצרכי ניסוי". אף הם דגמים שעברו הסבה לחשמל ולא על בסיס פלטפורמה ייעודית. ה-JS4 יהיה רכב פנאי עם מנוע בהספק 150 כ"ס, הנעה קדמית, מצברי 55 קוט"ש וטווח נסיעה תיאורטי של כ-300 ק"מ עם אפשרות לטעינה מהירה מ-30% ל-80% בכ-40 דקות. המחיר המשוער יתחיל ב-165 אלף שקל.
ה-iC5 תהיה משפחתית גדולה עם מנוע בהספק 194 כ"ס ואפשרות בחירה בין שני נפחי מצבר, 54.8 קוט"ש או 64.5 קוט"ש. טווח הנסיעה הרשמי טרם פורסם אבל המחיר המשוער יתחיל ב-175 אלף שקל. יש לציין כי בסין משווקים השניים ללא מערכות בטיחות מתקדמות, אבל היבואנית מבטיחה שהן כן יוצעו בשיווק המקומי.
4 צפייה בגלריה
LEVC TX מונית לונדונית
LEVC TX מונית לונדונית
(צילום: מורג ביטן)
יש גם מונית לונדונית: היבואנית תשווק בישראל גם את חברת LEVC (ר"ת London Electric Vehicle Company), לשעבר חברת המוניות הלונדוניות שנרכשה על-ידי קונצרן ג'ילי הסיני, עם שני דגמים לשוק המוניות ולשוק הובלת הסחורות המצוידים במערכות בטיחות שכוללת בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב וזיהוי תמרורים.
שניהם עושים שימוש באותה פלטפורמה, עם מנוע חשמלי שמחובר לגלגלים האחוריים וניזון ממצברי 31 קוט"ש. מנוע שלושה צילינדרים בנזין מוגדש בנפח 1.5 ליטר מבית וולוו משמש כגנרטור לטעינה ומסוגל להאריך את טווח הנסיעה התיאורטי - "בתמורה" לזיהום הסביבה - ל-489 ק"מ. המצברים ניתנים לטעינה מהירה (50DC) מלאה תוך כחצי שעה.
4 צפייה בגלריה
LEVC TX מונית לונדונית
LEVC TX מונית לונדונית
(צילום: מורג ביטן)
גרסת המונית המכונה TX מאפשרת הסעה של עד שישה נוסעים בחלקה האחורי המופרד מתא הנהג וכולל גם מערכת מיזוג נפרדת. הגרסה להובלת סחורות מכונה NV5 והיא בעלת קיבולת הטענה של 5.5 קוב, נתון דומה למסחריות בינוניות כמו סיטרואן ג'אמפי. כושר ההעמסה שלה צנוע לעומת זאת ועומד על 830 ק"ג, כחצי טון פחות. תג המחיר של הגרסה המסחרית מתחיל ב-280 אלף שקל.