בקצרה:
  • המותג היוקרתי של ג'ילי ינחת באירופה בעוד חודשים ספורים
  • בשלב ראשון עם ה-001 שמכוון ללקוחות חשמליות-ספורט
  • עם 545 כ"ס, 3.8 שניות ל-100 קמ"ש ואבזור עשיר
את השם ג'ילי אתם בוודאי מכירים, שכן נושאת אותו המכונית הסינית והחשמלית הנמכרת ביותר בישראל השנה, גיאומטרי C יקירת ציי הרכב העדכניים. אבל לא כולם מודעים לכך כי בעלת הבית של המותג שפרץ רק לפני שנה לחיינו, Geely Holdings הסינית, מחזיקה בלא פחות מ-13 מותגי רכב ממגוון סוגים. למשל וולוו ופולסטאר משוודיה, לוטוס הבריטית לשעבר, Lynk & Co, חברת המוניות הלונדונית, עוד חמישה מותגים סיניים מקומיים, 50% במותג הרכב העירוני סמארט (ביחד עם מרצדס) ולאחרונה אפילו נתח של 7.6% מאסטון מרטין. וגם "זיקר" (zeeker), מותג חשמלי עם יומרת יוקרה בלתי מוסווית.
קחו לדוגמה את Zeekr 001: זיקר הוא המותג הצעיר בחבורה, הוקם באפריל 2021 והחל מאוקטובר אותה שנה החל ביצור ה-001 המבוסס על פלטפורמת SEA1. הדגם נחשף לראשונה כאב-טיפוס של מותג Lynk&Co תחת השם Zero ובקרוב מתוכנן להצטרף גם מיניוואן גדול בשם 009. עיצוב ה-001 הוא בסגנון שוטינג ברייק ומזכיר את זה של פורשה טייקן קרוס טוריסמו. אגב, יתכן אף שראיתם אותו נע בכבישי ישראל כרכב ניסוי של "מובילאיי" האחראית גם על מערך הבטיחות ברכב.
בהשוואה לפורשה, אורכו של הזיקר 001 עומד על 497 ס"מ (קצר ב-0.4 ס"מ), רוחבו עומד על 200 ס"מ (רחב בכ-3 ס"מ), גובהו עומד על 156 ס"מ (גבוה ב-15.1 ס"מ) ובסיס הגלגלים שלו 300.5 ס"מ (ארוך ב-10 ס"מ). מרווח הגחון עומד על 17.4 ס"מ (גבוה ב-2.5-3 ס"מ), ונע בטווח של 11.7-20 ס"מ עם מתלי האוויר.
ביצועי חשמל: אפשרויות ההנעה כוללות הנעה אחורית ומנוע יחיד בהספק של 200 קילוואט, שהם כ-272 כ"ס ו-39.1 קג"מ המאיצים ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות. לגרסה זו סוללת 100 קוט"ש המאפשרת טווח נסיעה עצום של 732 ק"מ (בתקן CLTC), וטעינה משקע ביתי שאורכת כ-10 שעות (20%-90%).
יש גם גרסאות כפולות-מנועים עם ביצועים המזכירים גם הם את אלו של הטייקן. ההספק משולב של 400 קילוואט (כ-545 כ"ס) ו-78.3 קג"מ עם זמן האצה ל-100 קמ"ש של 3.8 שניות. בשידוך לסוללת 86 קוט"ש טווח הנסיעה עומד על 536 ק"מ (וזמן טעינה קצר יותר של 8.6 שעות), או עם סוללת 100 קוט"ש וטווח נסיעה של 616-650 ק"מ (בהתאם לרמת הגימור).
חלוקת המשקל 50:50 בין הסרן הקדמי לאחורי ולהנעה הכפולה העדפה לאחור לטובת חיסכון בצריכת החשמל. היא כן מעבירה כוח לגלגלים הקדמיים לטובת שיפור האחיזה או בהתאם לבחירה במצב הנהיגה.
מה עוד צריך לדעת: רשימת האבזור כיאה למותג פרימיום כוללת בין היתר מושבים מתכוונים חשמלית מלפנים ומאחור, ריפודי עור, תאורת מטריקס לד, חישוקי "19-"22, מצלמות היקפיות, חניה אוטונומית (כניסה ויציאה), משטח טעינה אלחוטי, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל "8.8, תצוגה עילית בגודל "14.7 ומסך מולטימדיה של "15.4. את הרכב תוכלו לתפעל באמצעות אפליקציה מלאה (בדומה לזו של טסלה) ולפתוח באמצעות שבב NFC. ישנה גם אופציה למסך תפעול ליושבים מאחור השולט בבקרת האקלים, מושבים, תאורה, מוסיקה וגג הפנורמי (ניתן להכהייה של עד 99%). יש מתלי אוויר, סגירת ואקום בדלתות, אוורור ומערכת עיסוי במושבים הקדמיים ועוד.
תחום הבטיחות כולל בלימת חירום עם זיהוי הולכי רגל, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת, התרעת פתיחת דלת, התרעת התנגשות מאחור והתרעת עייפות. אלו מסתייעים במערך של 15 מצלמות מחוץ ובתוך הרכב, 12 חיישנים אולטרה-קוליים ורדאר אחד.
מה אנחנו חושבים: למרות שמדובר במותג חדש בשוק האירופאי השמרן, הניסיון שצברה ג'ילי עם וולוו באירופה יסייע לה בהחדרתו. עם זאת, זהו (עדיין) מותג עם דגם אחד בלבד שיאלץ להתחרות במיטב התוצרת החשמלית המשווקת ביבשת הישנה, ובעיקר מול מותגי יוקרה מגרמניה וקרובי משפחה מבית וולוו ופולסטאר. תג המחיר צפוי להכריע, אך יש לנו הרגשה שגם אם הוא לא יהיה באזור פורשה, על מחיר נמוך אין מה לבנות.