אנחנו חוזרים על זה פעמים רבות מספור. הקטל בכבישים אינו רק פועל יוצא של כבישים אדומים, או תשתית גרועה. בעיית הבטיחות בדרכים אצלנו מונעת מאיתנו להתקדם לעולם המערבי, וגורמת לנו להתקרב דווקא למדינות עולם שלישי. אבי נאור, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מה אפשר לעשות?
"עושים תוכנית כוללת שחובקת את כל ההיבטים של בטיחות בדרכים. הרשות הלאומית, מאז שהצטרפתי אליה לפני כחצי שנה, שקדה על הכנת תוכנית הוליסטית שכוללת את כל ההיבטים, כולל ריסון מהירות, מעברי חצייה, הולכי רגל, חינוך נהגים צעירים, אכיפה מוגברת, נהגי משאיות, החברה הערבית. התוכנית הזו אושרה על ידי השרה לפני שבועיים והיא תוגש בזמן הקרוב לממשלה לאישור. תוכנית חומש שתעלה בערך מיליארד שקלים לשנה.
ולכמה אפשר יהיה לצמצם את מספר הנפגעים אם התוכנית תעבור?
"התוכנית הזו אמורה לצמצם בתוך חמש שנים את מספר הנפגעים, הרוגים, פצועים קשה, בינוני וקל ב-50%".
עוז דרור, סמנכ"ל עמותת אור ירוק, אתה יושב כאן באולפן כמעט כל יום. תן לנו דבר אחד שצריך לשנות, משהו שמדינות אחרות עשו ושצריך ליישם אצלנו כדי לצמצם את הקטל.
"משרד התחבורה גורר רגליים. הרשות עשתה תוכנית עם יעדים שאפתניים מאוד אבל עכשיו אומרים "רגע, נחכה שתקום ממשלה חדשה, כי אי אפשר להעביר תקציבים בזמן ממשלת מעבר". אבל נהרגים פה אנשים, ואם יודעים להתמודד משפטית ולמנות רמטכ"ל בתקופה כזאת, אז גם מיליארד שקל אמור להיות אפשרי להקציב למלחמה הזו"
יש משהו שכמעט לא מדברים עליו, הגורם האנושי שאחראי לכל התאונות בימים האחרונים. את אף אחת מהן לא ניתן היה למנוע בתשתית טובה יותר או תקציב. מה כן?
"גם לפני שבועיים חווינו סופ"ש קטלני ולא התכנס שום דיון רציני במשרד התחבורה. שבו ביחד עם הרלב"ד, עם המשטרה, דיון חירום, תכריזו על מצב חירום בכבישים, תגייסו שוטרים, תגייסו אנשי מג"ב, תעשו פעולות כך שמחר בבוקר אנשים ייצאו לכבישים וייראו ניידות, שיתחילו קצת לפחד ולנהוג באופן רגוע יותר. צריך להבין שאנחנו במצב חירום. בסופו של דבר הדברים נגררים ועוד דיון ועוד ועדה, ולא קורה כלום".
ד"ר עידן רוט, אולי תספר לנו איך בעזרת טכנולוגיה אפשר לצמצם את מספר הנפגעים?
"קודם כל צריך לשאול את עצמנו 'מה המטרה'. האם היא למקסם דוחות או להתריע על התנהגות מסוכנת על הכביש, על נהגים עבריינים. כדי להגיע לזה צריך מיצוי של משאבים וטכנולוגיה קיימת. האם באמת צריך עוד שוטרים וניידות? לא, פשוט צריך להשתמש בטכנולוגיה כדי לקחת את השוטרים ואת הניידות למקומות הנכונים".
"ד"ר משה בקר, מומחה לבטיחות בדרכים, איך יכול להיות שנהגים עבריינים מועדים נמצאים על הכביש? זאת לא הבעיה הכי מרכזית, העובדה שהם חוזרים שוב ושוב להגה?"
"אני חושב שאתם מפספסים עם כל הדיון הזה. אבי נאור אמר שיש תוכנית מערכתית שתוריד את הנפגעים ב-50% תוך חמש שנים. והוא יודע שיש תוכנית של האו"ם ושל האיחוד האירופאי להורדת מחצית מההרוגים ב-10 שנים, ואנחנו נמצאים בסוף הרשימה הזו. אבל אבי נאור יושב ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ללא סמכויות.

* להמשך הדיון באולפן ynet הכנסו לווידאו המצורף