בקצרה:
  • שיווק ליפמוטור T03 הסינית מתחיל בישראל
  • תג המחיר נמוך, מערכות הבטיחות צנועות מהמקובל
  • מערכות בטיחות אקטיביות? יגיעו רק בעוד כחצי שנה
עוד מותג סיני לא מוכר נוחת בישראל. חברת מטרו, יבואנית הרכב דו-גלגלי הגדולה בישראל שהודיעה זה מכבר כי תשווק בישראל מותגי מכוניות חשמליים, משיקה היום (ג') את המותג הסיני ליפמוטור. היצרנית הצעירה יחסית שיצאה רק לאחרונה מגבולות סין, עושה זאת עם מכונית מיני חשמלית בשם T03. המחיר עומד על 100 אלף שקלים (בסין מחירה כ-10,000 דולר) והופך אותה לחשמלית הזולה בארץ, זולה ב-30 אלף שקלים מהבאה אחריה, פיאט 500.
ה-T03 גדולה רק במעט מקיה פיקנטו, עם אורך של 362 ס"מ (ארוכה ב-2.5 ס"מ), רוחב של 165.2 ס"מ (5.7+), גובה של 157.7 ס"מ (9.2+) ובסיס גלגלים של 240 ס"מ (זהה לפיקנטו). נפח תא המטען עומד על 210 ליטרים, קטן במעט מזה של מתחרות הבנזין הישירות, והמושב האחורי מציע רק שני מקומות ישיבה.
מנוע ואביזרים: המנוע החשמלי של ה-T03 מייצר 108 כ"ס ו-16.1 קג"מ - על הנייר, נתונים גבוהים עבור מכונית מסוגה. היצרנית לא מפרסמת את זמני התאוצה ל-100 קמ"ש, אך המהירות המירבית עומדת על 140 קמ"ש. סוללת 41.2 קוט"ש מבטיחה טווח נסיעה של 280 קילומטרים (בתקן WLTP), וקצב הטעינה עומד על 7 קילוואט בטעינת AC חד-פאזית, או 50 קילוואט בטעינת DC מהירה.
מפרט האבזור כולל בין היתר מסך מולטימידיה מקורי בגודל "10.1 ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל "8, בקרת אקלים, חלון שמש, בקרת שיוט (רגילה), חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס, בלם חניה חשמלי ואופציה לצביעה דו-גונית ללא תוספת תשלום. אבל אין כל מערכת בטיחות מתקדמת ובניגוד למקובל כבר שנים ארוכות בתעשייה, יש רק שתי כריות אוויר ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.
בשלב זה הדגם משווק בתקינה חלקית מוגבלת ל-400 יחידות בשנה קלנדרית, ולכן בחודשים הקרובים תוכל היבואנית למכור 800 רכבים בלבד. לדברי מטרו, בחודש מאי אמור הרכב לקבל מערכות בטיחות אקטיביות שיאפשרו לו לזכות בתקינה אירופית מלאה ולהימכר ללא הגבלת כמות.
בחודש אוגוסט צפויה היבואנית להשיק דגם שני ומרשים בהרבה, רכב פנאי קומפקטי בשם C11 שיצויד במנוע חשמלי בהספק של 536 כ"ס, יאיץ ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ויציע סוללת 90 קוט"ש שצפויה להעניק לו טווח של כ-500 ק"מ. עוד קודם לכן, בינואר הקרוב תתחיל מטרו מוטור לשווק מותג סיני-חשמלי נוסף בשם וויה (Voyah), המשתייך ליצרנית הענק "דונגפנג" ופונה לפלח היוקרה.
מה אנחנו חושבים: מהפכת הרכב החשמלי מתרחשת בעיקר בסגמנט הפנאי, שם הרכבים יקרים יחסית מטבעם, כך שרכב חשמלי עם תג-מחיר של כמעט 5 ספרות מתקבל כאן בברכה. אלא שהתמורה, לפחות בשלב זה, בעייתית. טווח הנסיעה קצר ומערכות הבטיחות לא עומדות בסטנדרט המקובל כיום. בתנאים אלה, קשה לראות איך ליפמוטור T03 גדלה בשוק הישראלי לפני השינויים הצפויים בה, אלא אם תשתלב בחברות תחבורה שיתופית עירוניות.