בקצרה:
  • מותג הרכב הוותיק מוסקביץ' חוזר לכבישים ברוסיה
  • מביטים קדימה באופטימיות: עד 100 אלף מכוניות בשנה
  • הסינים של JAC צפויים לעזור בייצור, גם של רכב חשמלי
2 צפייה בגלריה
מוסקוביץ' 412
מוסקוביץ' 412
מוסקביץ' 412 ישנה
(צליום: Shutterstock)
כחצי שנה לאחר שראש עיריית מוסקבה, סרגיי סוביאנין, הבטיח כי יסב את מפעל רנו שבעיר לייצור מכוניות המותג העתיק ופושט הרגל מוסקביץ', מעדכנים הרוסים כי הוא צפוי להתחיל ולפעול בימים הקרובים ולייצר מכוניות במדינה הנתונה במלחמה. כך מדווח האוטומוטיב ניוז.
אין ספק ש-600 המכוניות שייוצרו עוד השנה לא יסייעו במאומה לסגירת הפער העצום שנפער, מאז הפנתה תעשיית הרכב העולמית עורף לרוסים כתוצאה מההתקפה על אוקראינה. אבל התכניות למוסקביץ' גדולות יותר, גם אם לא מאוד מרשימות ביחס לתעשיית הרכב העולמית - עד 100 אלף מכוניות בשנה בלבד מהמפעל.
לשם השוואה, פסי ייצור מודרניים של יצרניות גדולות מסוגלים לייצר כמות גדולה פי 5 ויותר מכך, ואחדים מייצרים מספר דומה לסך השנתי של הרוסים בחודש אחד בלבד. חידוש המותג צפוי לפי הרוסים לספק תעסוקה ל-40 אלף עובדים.
2 צפייה בגלריה
JAC JS4
JAC JS4
JAC - תסייע לרוסים
(צילום: מורג ביטן)
אבל אין לצפות לרכב מיושן ועתיק דווקא. שכן לפי מקורות, מוסקוביץ' תיעזר מאוד בתכנון, עיצוב וביצוע (כולל פלטפורמות ומכלולים אחרים) של JAC, יצרנית רכב סינית בבעלות ממשלתית המשווקת גם בישראל תחת זיכיון יבואנית הרכב EV מוטורס. הדגם הראשון שירד מפס הייצור, תחת השם מוסקביץ' 3, הוא - לפי הגדרת הרוסים - רכב פנאי עירוני עם מנוע בנזין ותיבה ידנית או אוטומטית. תחת המותג הרוסי - בעידוד הסיני - צפויים גם דגמים כל חשמליים.
נזכיר כי מוסקביץ הוא מותג רכב רוסי שהוקם ב-1929 ופעל כמעט ברציפות עד שפשט רגל ב-2010. הוא גם היה למותג רכב ראשון שמכר מכוניות מחוץ לגבולות ברית המועצות דאז, עם ה-M407, משפחתית קומפקטית שנמכרה במחיר מאוד אטרקטיבי בפינלנד, נורווגיה, צרפת ובריטניה.
לפי האוטומוטיב, סך כלי הרכב החדשים שנמכרו ברוסיה השנה יעמוד על פחות ממיליון, צלילה של עשרות אחוזים במכירות והנתון הנמוך ביותר זה שנים ארוכות. ב-2007 למשל נמכרו ברוסיה 3.2 מיליון כלי רכב חדשים. ב-2021 נמכרו 1.7 מיליון כלי רכב.
מה אנחנו חושבים: לרוסים אין את הידע או הכסף להקים כעת תעשיית רכב חדשה. לסינים לעומת זאת יש את כל הרצון למצוא שווקים חדשים לידע והיכולת, תוך שהם נעזרים ביכולת ייצור אדירה. זה יכול להיות שילוב מעניין, שכן השוק הרוסי כרגע שומם לגמרי, בעוד הסינים נמצאים במתקפה רבתי על כל שוקי הרכב בעולם. כלל לא יפתיע גם לגלות כי מוסקביץ' הופך למותג מדבקה סיני, כשבמקום JAC מוזכר השם המקומי. נראה כמו שידוך מהשמיים עבור השניים.