רשמו לפניכם: וולוו, פורד, GM, מרצדס, יגואר ולנד רובר הם שישה מותגי רכב שיחד עם קבוצת מדינות (כולל הודו הענקית), חברות אחרות וערים (למשל ניו יורק) הודיעו כי יתנתקו לחלוטין עד שנת 2040 ממנועי בעירה פנימית מזהמים. אבל מרבית היצרניות, כולל הגדולות שבהן - פולקסווגן וטויוטה - נמנעו מלהתחייב לכך, כמו כל היצרניות בסין למשל. עוד בנמנעות: קונצרן סטלנטיס (פיז'ו-סיטרואן-פיאט-קרייזלר), הונדה וניסאן היפניות, יונדאי וקיה, ב.מ.וו ואחרות. כך מדווח האוטומוטיב ניוז.
1 צפייה בגלריה
הודו - תפסיק מכירת רכב מזהם עד 2040
הודו - תפסיק מכירת רכב מזהם עד 2040
הודו - תפסיק מכירת רכב מזהם עד 2040
(צילום: AFP)
יש לזכור בהקשר זה כי חלק מהיצרניות התחייבו זה מכבר להפסיק לשווק כלי רכב מזהמים במועדים מוקדמים יותר. יגואר ולנד רובר יהיו כך נראה ראשונות לעבור לחשמל ולהצטרף ליצרניות צעירות שמשוקות רק כלי רכב ללא מנועי בנזין או דיזל, ויעשו כך כבר ב-2025. פורד הודיעה כי כלי הרכב מתוצרתה שישווקו באירופה (אך לא בארה"ב) יהיו חשמליים בלבד החל ב-2030.
וולוו תפסיק מכירת כלי רכב עם מנועים מזהמים בכל העולם באותה שנה. גם מרצדס אומרת כי תהיה מוכנה בסוף העשור להפוך לחשמלית-בלבד, אך מוסיפה כי "בכל מקום בו תנאי השוק יאפשרו זאת". למשל, אם תשתית החשמל לא תהיה רחבה מספיק, התאריך יוסט הלאה.
אך הרברט דיס העומד בראש פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, אמר כי הפסקת ייצור מנועים מזהמים ב-2040 אינה אפשרית. "אנחנו צריכים חומרים ייעודיים, מכרות חדשים, שינויים כלכליים, סוללות ותשתית שאין כרגע, ואלה צפויים להיות צוואר הבקבוק בדרך למעבר ל-0 פליטה מצי הרכב", כך אמר לעיתון הגרמני הנפוץ הנדלסבלאט. תאריך היעד עליו הכריזה פולקסווגן בעבר לצי רכב חשמלי בלבד באירופה היה 2035, אך רק ב-2050 צפוי הקונצרן הגרמני להפסיק מכירת מכוניות מזהמות בכל העולם.
חוסר נכונות של מדינות חשובות כגון סין (יצרנית הרכב הגדולה בעולם ושוק הרכב הגדול ביותר), גרמניה וארה"ב להתחייב לתאריך, מעלה ספקות בקרב רבים באשר ליעילות המהלך. בגרמניה לא היו מרוצים מכך שלא ניתן היה להגיע להסכמות על שימוש בדלקים ירוקים במנועי בעירה פנימית כתחליף לא-מזהם לבנזין ודיזל, בעוד שבתעשיית הרכב מפקפקים במחוייבות של המדינות השונות לפריסת רשת טעינה חשובה והכרחית לשוק רכב חשמלי עצום.