לאחר דחיות חוזרות ונשנות באימוץ תקנות אירו 7, המחמירות ביחס לאלה הקיימות, לובי יצרניות הרכב באירופה השיג דחייה נוספת עד ה-9 בנובמבר. חשוב מכך: תקן הזיהום יציב ככל הנראה רף נמוך בהרבה מזה שתוכנן במקור. המשמעות: יצרניות יוכלו להמשיך ולייצר מכוניות שפולטות לאוויר כמות גדולה מדי של מזהמים וגזי חממה.
קצת רקע. תקן אירו 7 לזיהום אוויר מרכב צפוי להחליף ב-2025 את תקן אירו 6 הנוכחי, ואמור היה להיחתם עוד בשנה שעברה על-ידי מועצת האיחוד האירופי, בתום ארבע שנות עבודה של ועדת מומחים. שלא במפתיע, רף הזיהום שהוצע על-ידי הוועדה נמוך משמעותית מהתקן הנוכחי אשר נקבע בשנת 2014, עוד לפני פרשת דיזלגייט.
בתעשיית הרכב פחות התחברו להקטנת הזיהום הכפויה, אשר דורשת מהן להשקיע סכומי כסף גדולים בפיתוח מערכות הנעה חסכוניות יותר, ואף בדגמים חדשים בעלי חתימת זיהום נמוכה. לעזרת התעשייה הגיעה מגיפת הקורונה, ולובי היצרניות הצליח כך נראה למנף את הנזקים הכלכליים שנגרמו באירופה בשנתיים החולפות והשיג מספר דחיות למועד אישור התקן החדש.
במקור הוא אמור היה להיחתם ברבעון האחרון של השנה שעברה, נדחה לתחילת אפריל השנה ולאחר מכן לחודש יולי. אלא שעד היום לא פורסם נוסח התקן באופן רשמי, גם לא לפני הדיון הקודם שנקבע ל-12 באוקטובר השנה. ובכך מוסברת חרושת השמועות לפיהן עלה בידי הלובי לעקר משמעותית את התקן. בינתיים נדחה פרסום התקן ל-28 באוקטובר, ולאחר מכן ל-9 בנובמבר. אולם מקורות באירופה שנחשפו לטענתם לנוסח המעודכן, מדווחים שהוא רוכך באופן דרמטי וכמעט שאינו שונה מתקן 6 הנוכחי, למעט בכל הקשור למנועי דיזל.
אנשי עמותת תחבורה וסביבה (T&E), שדולה חוץ ממשלתית שמקדמת תחבורה נקיה ונטולת פליטות, הזהירו כבר בתחילת אוקטובר מפני אפשרות כזאת. כעת הם מחדדים את המסר וטוענים כי תקן מרוכך יגרום לכך שעד לסוף העשור יעלו על כבישי אירופה כמעט 100 מיליון מכוניות שיפלטו רמות מזהמים גבוהות, וימשיכו לנוע על הכבישים בממוצע כ-15 שנים נוספות, כלומר עמוק לתוך סוף העשור השלישי של המאה.
בניסיון לצייר תמונה מטרידה של תוצאת ההחלטה הזאת, מזכירה הסוכנות האירוית לאיכות הסביבה כי לזיהום האוויר יוחסו בשנת 2019 יותר מ-300 אלף מקרי מוות מוקדם ברחבי האיחוד. לדברי אנה קרז'ינסקה, מנהלת תחום פליטות מכלי רכב ואיכות אוויר בעמותת תחבורה וסביבה, "ועדת האיחוד האירופאי הגיעה לרגע דיזלגייט משלה. ביטול המלצות המומחים היא שערורייה שמבטלת לגמרי את החמרת תקני זיהום האוויר מכלי רכב. הלובי של תעשיית הרכב התנגד נחרצות לתקן אירו 7 והשתמש במגוון של טריקים מלוכלכים כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות. כעת הוועדה נכנעה לדרישותיהם, והמשמעות היא שרווחיהן של יצרניות הרכב מקבלים עדיפות על פני הבריאות של מיליוני תושבים אירופאים".
הצד המנצח לכאורה מעלה טיעון כבד משקל אחר, לפיו התקן החדש מגיע באיחור ולא מצדיק את ההשקעה הכלכלית הנדרשת כדי לעמוד בו. קרלוס טוואראס, מנכ"ל קונצרן סטלנטיס, היה נחרץ מאד בשבוע שעבר בתערוכת פריז כאשר הצהיר ש"מנקודת מבט של התעשייה, אירופה לא צריכה את תקן אירו 7. התקן יגרום לתעשיית הרכב לבזבז עליו משאבים יקרים במקום להשקיע אותם בהסבת הייצור לרכב חשמלי. אירו 7 צריך פשוט להתבטל".
סביר אם כך שמתווה התקן לא ידרוש את הקיצוץ המקורי, למשל הקטנה לחצי של תחמוצות חנקן (מ-60 ל-30 מיליגרם לקילומטר) והקטנה של חלקיקים (PM) מ-4.5 ל-2 מיליגרם לקילומטר. כדי להגיע לרף כזה נדרשת מערכת סינון יעילה ויקרה והפחתה נוספת של תצרוכת הדלק הממוצעת. ההערכה של אנליסטים באירופה היא שכדי לעמוד בדרישות אלה יהיו יצרניות הרכב חייבות לייקר את מחירי המכוניות המונעות במנועי בנזין בכ-0.8% ואת מחירי רכבי הדיזל ב-2.2%.
יש להזכיר כי תקני זיהום האוויר מרכב מייקרים אמנם את המכוניות, אבל מועילים מאד לצמצום הנזקים הבריאותיים והאקולוגיים. תקינת אירו 6, למשל, הפחיתה את כמות תחמוצות החנקן ב-22% במכוניות וב-36% במשאיות ואוטובוסים. גם פליטות חומר חלקיקי צנחו ב-28% במכוניות וב-14% במשאיות ואוטובוסים.