לפני בדיוק שנתיים, בעיצומה של היסטריית הקורונה, נשבר שיא מכירות הרכב החודשי בישראל, כאשר יותר מ-48 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש. שיא זה לא נשבר בחודש ינואר שהסתיים לפני יומיים, אבל הוא לא היה רחוק. יותר מ-47 אלף מכוניות חדשות קיבלו לוחית רישוי מתחילת השנה ועד ה-31.1, כל זאת על רקע קשיי אספקה ומצוקת מלאי וזמני המתנה ארוכים והאטה במשק ומה לא.
1 צפייה בגלריה
פקק תנועה בגהה
פקק תנועה בגהה
(צילום: אורית נגלר)
הסיבות למספר המרשים בינואר (עם זינוק של 26% לעומת החודש המקביל ב-22), ששומר בעקביות על תואר החודש החזק ביותר במהלך השנה, מורכבות כמובן יותר מעבודה מאומצת במיוחד של יבואני הרכב, אבל כך או אחרת, התוספת לכבישי ישראל גדולה יותר מהערכות מוקדמות. יש להזכיר כי מספר זה אינו כולל אוטובוסים, משאיות, כלי רכב דו-גלגליים ורכב שהגיע בערוצי יבוא שונים שאינם היבואנים הרשמיים.
מותג הרכב הקוריאני יונדאי, מוביל השוק כבר שנים ארוכות, סיים גם את ינואר השנה כשהוא הפופולרי ביותר בשוק הרכב, עם נתונים דומים לאלו שרשם בינואר 22 וכ-8,400 מכוניות. וראוי להכניס את המספר הזה לפרופורציות: רק שישה מותגים אחרים בשוק הרכב הישראלי מכרו יותר מכוניות במשך כל 2022 מיונדאי בינואר בלבד.
כמעט כרגיל, קיה תופסת את המקום השני עם עליה קלה של 8% במסירות, אך אצל מותגים אחרים בצמרת הרשימה חלו מספר שינויים בולטים. אל המקום השלישי עולה מאזדה שזינקה ב-50% לעומת ינואר 2022 הודות לקצב מכירות מואץ של מאזדה 2. הקורבן להצלחתה הייתה טויוטה שירדה למקום הרביעי עם צניחה של 36% לעומת ינואר הקודם.
אל המקום החמישי מזנקת BYD הסינית-חשמלית שהחלה את פעילותה כאן במהלך הקיץ אשתקד, עם 2,999 מכוניות חדשות. היא לא הסינית היחידה בעשירייה הראשונה שכן במקום השמיני ממוקמת צ'רי, אף היא החלה את פעילותה לפני חודשים ספורים בלבד. בניגוד לסיניות אחרות, צ'רי משווקת כאן דגמי בנזין בלבד אך זה לא הפריע לה למכור בחודש בודד 1,600 מכוניות חדשות.
נזכיר כי בשוק הרכב המקומי פועלים כיום 14 מותגים סיניים שונים, כמעט כולם על טהרת הרכב החשמלי ומרביתם הצטרפו רק בתקופה האחרונה. השנה יצטרפו אליהם מותגים נוספים ואת 2023 נסיים כנראה עם למעלה מ-20 מותגים סיניים.
מיצובישי מציגה זינוק במכירות של כ-50% לעומת ינואר הקודם, סקודה שרושמת ירידה ניכרת וסיאט עם זינוק מרשים של עשרות אחוזים. את העשירייה סוגרת מרצדס, שבאופן מסורתי פותחת חזק מאוד את השנה עם כמעט 1,500 מכוניות חדשות - כמעט שלישי מסך המכירות שרשמה אשתקד.
שינויים בולטים לטובה ניתן למצוא אצל סובארו שזינקה ב-81% והגיעה אל המקום ה-11, וכן אצל MG שהכפילה פי 5 את כמות המכירות והגיעה אל המקום ה-13. עם זאת ראוי להזכיר כי רק 80 יחידות נמסרו מדגם ZS החשמלי. אצל שברולט ורנו, שחוו תקופה קשה של ירידה במסירות בשנה שעברה, נרשמו אחוזי צמיחה תלת-ספרתיים, אך השתיים עדיין רחוקות מהתקופות הטובות שלהן בצמרת המכירות ומסתפקות במקומות ה-17-18, עם מעט פחות מ-800 מסירות לכל אחת.
מנגד, בצ'מפיון מוטורס עדיין יש סיבות לדאגה לצד אופטימיות: בסקודה ובפולקסווגן נרשמו ירידות של כ-20%, אך סיאט עלתה ב-127% ואודי זינקה ב-34%. ירידות בולטות ניתן למצוא אצל ניסאן (62%-), איסוזו (47%-) ופורד (68%-) שמתקשה לשמור על יציבות כבר שנים ארוכות.
לאחר ש-2022 הסתיימה עם נתח שוק של כ-10% לרכבים החשמליים, בינואר נרשמה התחזקות נוספת ו-14.6% מכלי הרכב שעלו על הכביש צוידו בהנעה חשמלית מלאה - נתון דומה לזה של אירופה בשנה החולפת. המותג שהוביל את מכירות הרכבים החשמליים באופן מובהק הוא BYD, שכאמור רשם כ-3,000 מסירות. במקום השני ניצבת ג'ילי עם 1,200 מסירות, ואחריה יונדאי עם 773 חשמליות שעלו על הכביש. טסלה מסרה בינואר שלוש מכוניות בלבד, ומצפה למשלוח גדול שיגיע לקראת חודש מרץ.
דגמים היברידיים-נטענים תפסו נתח שוק של 6% (עליה של 1% לעומת 2022), כאשר המובילה היא עדיין MG, ואילו מכירות הרכבים ההיברידיים הסתכמו ב-8% בלבד - לעומת 16% בשנה שעברה. המובילה במכירות ההיברידיות היא טויוטה, ואחריה יונדאי.