משבר השבבים העולמי שהתעצם בשל מגיפת הקורונה, עליית מחירי התובלה הימית, המחסור בחומרי הגלם ועליית מחירי האנרגיה בשל המלחמה באוקראינה - הם הגורמים לעליה משמעותית במחירי הרכבים בישראל במהלך השנה החולפת. ובחודש ינואר הקרוב צפויה עליית מחירים נוספת, הפעם בשל סדרת החלטות של ממשלות ישראל מהשנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 ג'ילי גיאומטרי C
BYD אטו 3 וג'ילי גיאומטרי C עשויים להתייקר ב-10,000 שקל
(צילום: ניר בן זקן)
בשבוע הבא צפויה להתכנס ועדת הכספים לדיון של הרגע האחרון במטרה לדחות את ההתייקרויות, אולם באוצר כבר הביעו בעבר התנגדות לכך. המשמעותית שבהן היא הגדלת המיסוי על רכבים חשמליים מ-10% ל-20% ועל היברידיים-נטענים מ-40 ל-55%, זאת יחד עם צמצום תקרת ההטבה ל-60 אלף שקל ברכבים חשמליים ול-30 אלף שקל ברכבים היברידיים נטענים (במקום 75 ו-40 אלף שקל בהתאמה כיום).
עליית המס הנוכחית, שמתבצעת כחלק ממתווה המיסוי שפורסם כבר בסוף 2019, עשויה להוביל להתייקרות של 10,000 שקל במחירן של חשמליות עממיות שנמכרות כיום בסכומים של כ-150-160 אלף שקל, ולהתייקרות של 15-20 אלף שקל במחירן של חשמליות יקרות יותר שנמכרות כיום בכ-200 אלף שקל. באופן אבסורדי, דווקא רכבי יוקרה חשמליים - שממילא מנצלים את ההטבות עד לגובה התקרה - צפויים להיפגע באופן מינורי מהשינויים.
מדובר בפעימה חמישית מתוך שש במתווה המיסוי, כאשר בינואר 2024 צפוי להתבצע השינוי האחרון במסגרתו יעלה המס על רכבים חשמליים ל-35%, בעוד רכבים היברידיים-נטענים יאבדו את ההטבה וישלמו מיסוי של 83%, כמו כל רכב אחר.
התייקרות צפויה גם ברכבים שאינם חשמליים, בשל העדכון הדו-שנתי לנוסחת המס הירוק. רכבים בעלי זיהום נמוך יחסית יספגו עליית מס גבוהה, שיכולה להגיע גם ל-3,000-5,000 שקל במכוניות קטנות, בעוד הרכבים המזהמים ביותר - אלו שכבר נמצאים בקבוצת הזיהום 15 - כלל לא נהנים כיום מהטבות מס ירוק, ולכן לא יספגו עליית מס.
עליית מס שלישית צפויה להתרחש בשל עדכון רשימת אביזרי הבטיחות שמזכים בהטבת מס. אביזרים שהפכו נפוצים כמו מערכות לבלימה אוטונומית או תיקון סטיה מנתיב יזכו להטבות קטנות מבעבר, בעוד מערכות נדירות יותר - למשל, מערכת שמונעת נהיגה בהשפעת אלכוהול - יזכו לראשונה להטבת מס. במקרה הזה המשמעות קטנה יחסית, ואמורה להוביל להתייקרות של כמה מאות שקלים בלבד במרבית הרכבים המשווקים כיום בישראל.
כמו בעבר, יבואני הרכב צפויים לספוג חלק מעליית המס ולהקטין את ההתייקרות בפועל. במקרים מסוימים תיתכן התייקרות רוחבית במספר רב של דגמים, במטרה למזער את ההשפעה על הדגמים החשמליים שספגו עליית מס משמעותית יותר.
נזכיר כי חלק מהיבואנים - בהם כלמוביל (יונדאי, מיצובישי, ג'נסיס ומרצדס), צ'מפיון מוטורס (פולקסווגן, סקודה, סיאט ואודי), דלק מוטורס (מאזדה, פורד וב.מ.וו), מכשירי תנועה (סוזוקי) וקרסו מוטורס (רנו, דאצ'יה, ניסאן ואינפיניטי) הקדימו להעלות מחירים בחודשים האחרונים, ייתכן ומתוך מטרה להציג התייקרויות מתונות יותר בינואר. במקרים אחרים תיתכן דחיה של ההתייקרויות להמשך 2023, בעיקר אצל יבואניות שמחזיקות במלאי זמין עליו שולם כבר המיסוי הנמוך. אלו צפויות להעלות את המחירים כאשר יגיעו ארצה משלוחים נוספים.