בקצרה:
  • שפל במסירות רכב נרשם בחודש החולף
  • שתי יצרניות סיניות סיימו אותו בעשירייה המובילה
  • הייבוא מיפן בירידה, הסיניות והתאילנדיות בעליה
1 צפייה בגלריה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
עומס תנועה באיילון בערב חג ראש השנה
למרות ההאטה במכירות, הפקקים לא עומדים להתקצר
(צילום: נדב אבס)
אחרי שספטמבר שבר שיא שלילי של מסירות רכבים חדשים בשנת 2022, הגיע חודש אוקטובר - ואיתו החגים - והוכיח כי ניתן לרדת נמוך יותר. רק מעט יותר מ-14 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי ישראל בחודש החולף, ירידה של 16% לעומת החודש שלפניו. בסך הכל נמסרו מתחילת השנה 234,699 מכוניות חדשות, נתון נמוך בכ-13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
המותג שהוביל את השוק המקומי בחודש החולף הוא קיה, עם 2,544 מסירות. מאזדה סיימה שנייה עם 2,012 מסירות ואילו יונדאי - מובילת השוק מתחילת השנה - הסתפקה באוקטובר במקום השלישי, עם 1,789 מסירות בלבד, 17 יחידות בלבד יותר מטויוטה שבמקום הרביעי.
מיצובישי וסקודה תפסו באוקטובר את המקומות חמישי ושישי, עם 1,200 ו-1,100 מסירות בהתאמה, בעוד ג'ילי הפתיעה והתייצבה שביעית עם 606 מסירות. מותג חשמלי-סיני נוסף, BYD, סוגר את העשירייה המובילה עם 466 מסירות בחודש אוקטובר.
החודש החלש יחסית של יונדאי מביא אותה לנתונים כמעט זהים לאלו שצברה בשנה שעברה, אך מרבית מתחרותיה לצמרת רושמות ירידה. בקיה של 6% ובטויוטה של 10%. בעשירייה המובילה נרשמו ירידות גם אצל סקודה (38%-), מיצובישי (11%-), סוזוקי (28%-), פיג'ו (20%-) וסיאט (54%-). מחוץ לצמרת ניתן לצרף לרשימת היורדות הבולטות גם את שברולט (54%-), סובארו (24%-), ניסאן (71%-), רנו (58%-), טסלה (44%-) והונדה (87%-).
לעומתם, יש מספר מותגים שהשנה הנוכחית האירה להם פנים. מאזדה למשל צמחה ב-20%, סיטרואן עלתה ב-17%, MG הציגה זינוק של 59% וקופרה רשמה עליה של לא פחות מ-119%.
מעניין לציין כי מתחילת השנה הנוכחית הגיעו לישראל 56 אלף רכבים חדשים מדרום קוריאה, שהיתה מדינת המקור הפופולארית ביותר. 34 אלף הגיעו מיפן, 22 אלף מצ'כיה ומטורקיה ו-15 אלף שהגיעו מספרד ומסין. ואיך נראים הישגי השיווק של מדינות המקור השונות? כלי רכב יפניים רשמו השנה ירידה של 23%, תוצרת צ'כיה ירדה ב-17%, תוצרת טורקית ירדה ב-33% והספרדית איבדה 25%. ירידות בולטות נרשמו גם בכלי רכב אמריקאיים, בריטיים, גרמניים והסלובקיים. לעומתם צמח היבוא מסין ב-112%, היבוא מתאילנד עלה ב-41% ואפילו התוצרת הצרפתית והאיטלקית רשמה אחוזי עליה בודדים.
מה אנחנו חושבים: אל הירידה המסורתית של חודשי החגים הצטרפה השנה גם מצוקת מלאי ממנה סובלים מרבית יבואני הרכב, ואף היא השפיעה על נתוני המסירות. עם זאת, הקלה בפקקי התנועה לא צפויה בקרוב: לקראת סוף השנה אנחנו אמנם צפויים להמשיך לראות ירידה במסירות אך קחו בחשבון כי גם השנה יעלו כרבע מיליון כלי רכב חדשים על הכביש. ובינואר 2023 שנמצא ממש מעבר לפינה צפוי נתון המסירות לזנק בחדות לאזור ה-40 אלף בחודש בודד. והקלה בבעיות המלאי עשויה לדחוף את כל 2023 למספר גבוה מזה של השנה.
ונקודה נוספת. הנוכחות של שני מותגים סיניים בעשירייה המובילה, יחד עם העלייה הכוללת של יבוא המכוניות מסין, אינה תופעה חולפת והיא צפויה להתחזק. ג'ילי כבר מתקרבת ל-5,000 מסירות מתחילת השנה, יותר ממותגים ותיקים כמו סובארו, ניסאן ופולקסווגן ועם דגם בודד בהיצע ורשימת ממתינים ארוכה. BYD צפויה גם היא להגיע בקלות למספר מכירות ארבע-ספרתי עד סוף השנה, ואליהן יצטרפו לפחות עוד שלושה מותגים סיניים חדשים שיגיעו לישראל עד לסוף השנה הנוכחית ואשר יגדילו את מספר המותגים הסיניים ללא פחות מ-18. כבר עתה ישראל היא המדינה בה משווקים יותר מותגי רכב סיניים מכל מדינה אחרת על פני הגלובוס, למעט סין. עידן חדש.