"במהלך השנה נתנהל במחסור שעשוי להשתפר במעט רק ברבעון השלישי או הרביעי. המצב ישתפר ב-2023 אבל בעיות אספקת רכיבים לא צפויות להסתיים גם בשנה הבאה ויזלגו ל-2024". הערכות עגומות אלה לא מגיעות מפיהם של אנליסטים הבוחנים את מצב תעשיית הרכב מבחוץ ומרחוק, אלא של ארנו אנטליץ, סמנכ"ל הכספים של פולקסווגן, קונצרן הרכב הגדול בעולם והסובל העיקרי ממשבר השבבים ושרשרת האספקה בתעשייה.
1 צפייה בגלריה
(למבורגיני)
מאז תחילת המשבר אי שם בתחילת 2021, עצרה פולקסווגן לא פעם את פסי הייצור החשובים שלה בוולפסבורג, אך גם אלה של דגמיה החשמליים המיוצרים בבדרזדן וצוויקאו, וכן פסי ייצור בצפון אמריקה.
בראיון לתקשורת הגרמנית אמר אנטליץ עוד כי המחסור בשבבים לא צפוי להיעלם גם בעוד שנתיים שכן יצרניות הרכיבים השונות אינן מסוגלות לעמוד בדרישה הגוברת, למרות הקמה מהירה של מפעלים חדשים. לדבריו, שיא המחסור עוד לפנינו, ויגיע בשנה הבאה. יש להזכיר כי לא רק המחסור בשבבים פוגע בתעשיית הרכב, אלא גם מחסור באמצעי שינוע והמלחמה בה פתחה רוסיה באוקראינה אשר השביתה פסי ייצור חשובים לרכיבי חשמל במדינה המותקפת.
פולקסווגן כמובן אינה יחידה. כל תעשיית הרכב על פני הגלובוס סובלת מבעיות אספקת רכיבים, אם כי יש פער גדול בין היצרניות. בדרך כלל פועל יוצא של שיטות רכש שונות מספקים. כך למשל, הקוריאנים של יונדאי-קיה כמעט ולא נפגעו, שכן הם בחרו להמשיך ולרכוש ממספר גדול של ספקים, כמה מהם לרכיבים זהים. פולקסווגן לעומת זאת, כמו יצרניות אירופאיות (ואמריקאיות) אחרות, בחרה לקצץ במספר הספקים במטרה להוריד עלויות. החלטה שעולה להם ביוקר.
לפי אנליסטים בתעשייה, יצרנים אירופאיים הם הנפגעים הגדולים ביותר של המשבר ונאלצו מתחילת השנה לבטל ייצור של כ-750 אלף כלי רכב חדשים. כבר עתה, לפי הערכות, יגיע המספר ליותר ממיליון והוא צפוי לזנק משמעותית עד סוף השנה.
נזכיר כי במהלך 2021 נאלצה התעשייה לוותר על ייצור של יותר מ-10 מיליון כלי רכב חדשים עקב המשבר. בסך הכל בוטל ייצור של כ-1.4 מיליון כלי רכב רק במהלך הרבעון הראשון של השנה, ובכך בוטל ייצורם של כ-12 מיליון כלי רכב בתעשייה מתחילת 2021. בארה"ב יוצרו כ-340 אלף כלי רכב חדשים פחות מהמתוכנן, וברור כבר כעת כי המספר יעמוד על חצי מיליון לפחות.