"אחד הבעיות הגדולות בשרשרת האספקה עימן נאלצנו במהלך הרבעון השלישי - לצד משבר השבבים המוכר - הייתה בעיית זמינות קשה של אוניות סוחר", כך אמר אילון מאסק, מקים יצרניות הרכב החשמלי טסלה בפגישה הקבועה שערך עם בעלי מניות בעיר אוסטין, טקסס, לשם העבירה היצרנית את משרדיה לאחרונה. שתי בעיות אלה, כך היזם, מנעו מטסלה לשמור על קצב צמיחה של 50% ויותר במכירות.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק - בעיות עם אוניות
(צילום: AP)
הן לא מנעו מטסלה למסור כ-240 אלף מכוניות חדשות ברבעון החולף ולקבוע שיא מסירות חדש, לעומת כ-200 אלף ברבעון השני - אף הוא שיא לרבעון. הן כן נתפסות על-ידי מאסק כמצדיקות התייקרות. "בעיות בשרשרת האספקה גרמו לעליית מחיר (בין היתר על ידי הטסה יקרה של רכיבים) והכריחו אותנו לייקר את המכוניות, לפחות לזמן מה", כך אמר. בישראל, יש להזכיר, העלתה טסלה את מחיר מודל 3 - הרכב היחיד אותו היא משווקת בינתיים - מספר פעמים מאז החילה פעילותה ברבעון הראשון של השנה.
"הייתה לנו (עד כה) שנה נפלאה עם שיאי מכירות ויש לנו סיכוי טוב לשמור על ההישג הזה. בעיקרון, הקלה בבעיית אספקת השבבים תאפשר לנו לשמור על הצמיחה הזו. אני בטוח ביכולת שלנו לשמור עליה בעתיד הקרוב. יש להזכיר כי במקביל למספרים המצוינים של טסלה, יצרניות שונות בתעשיית הרכב מתמודדות עם בעיות קשות המונעות צמיחה ואחראיות לירידה דרסטית. כמו למשל במקרה של קונצרן הענק האמריקאי GM, אשר איבד ברבעון השלישי יותר מ-30% ממכירות הרבעון השני.
לדברי מאסק, הבעיות אינן צפויות להיפתר לגמרי במהלך השנה הקרובה. "אני אופטימי ולפי הערכותיי, הבעיות הקשות בשרשרת האספקה צפויות להסתיים ב-2023", אמר עוד.
יש לזכור כי טסלה צפויה בכל מקרה לשדרג משמעותית את יכולת הייצור עם פתיחתו הצפויה של המפעל בברלין, גרמניה. הדיון בהתנגדויות האחרונות של הציבור למפעל יתנהלו ביום חמישי הקרוב (14.10) ואחריהם צפוי השר המקומי לאיכות הסביבה לקבל החלטה בדבר פתיחתו. להערכת שר הכלכלה המקומי, הסיכוי להשגת אישור להפעלת פס הייצור עומד על לא פחות מ-95%.
אם כך אכן יקרה, הייצור צפוי להתחיל כבר בחודש נובמבר הקרוב או לכל המאוחר בדצמבר, עם מספר נמוך יחסית של מכוניות מדי שבוע, אך צמיחה עד לכדי 10,000 מכוניות בשבוע וכחצי מיליון מכוניות בשנה. "זה יהיה מעודד להתחיל ייצור בברלין, אבל להגיע למספרים משמעותיים יהיה החלק הקשה", אמר מאסק. טסלה ערכה בסוף השבוע האחרון יריד באתר המפעל, ואפשרה למבקרים סיור בן כשעה וחצי בפס הייצור, בעיקר כדי לרכך את ההתנגדות לפעילות. לצד פס הייצור מתכננת החברה להקים - בהשקעה של כ-5 מיליארד יורו - מפעל לייצור מצברים.