בקצרה:
  • אסטון מרטין חושפת היברידית-נטענת ספורטיבית קיצונית
  • 950 כ"ס, 2.5 שניות ל-100 ותג מחיר של מיליון דולר לפני מס
  • מכוניות ראשונות יעברו לבעלים מאושרים ועשירים בתחילת 2023
התמונות שלפניכם מציגות את מכונית על היברידית-נטענת חדשה של אסטון מרטין העונה לשם ולהאלה, אותו שאלו הבריטים מהמיתולוגיה הנורדית. למעשה זו אבולוציה של מכונית תצוגה שנחשפה כבר לפני כשנתיים בתערוכת ז'נבה תחת השם AM-RB003 - שתי האותיות הראשונות הן המותג, השתיים הנוספות קורצות לקבוצת מירוצי הפורמולה 1 רד-בול ו-003 מבהיר כי היא שלישית בטריו אקזוטי שנמצא בפיתוח מתקדם, יחד עם ואלקירי (שתעלה לכביש בספטמבר השנה) והוואנקוויש החדשה שבתכנון. על הכוונת: פרארי סטרדלה SF-90 בת השנתיים. אף היא היברידית, גם היא נטענת וגם לה כ-1,000 כ"ס.
המנועים והמספרים: הוולהאלה תנוע לפנים באמצעות V8 מוגדש בנפח 4.0 ליטר עם קו אדום ב-7,200 סל"ד ו-750 כ"ס, שימוקם מאחורי צמד המושבים וישוגר לגלגלים האחורים באמצעות תיבת שמונה הילוכים כפולת מצמד חדשה ודיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני. כך שלא, בניגוד להבטחות העבר זה לא מנוע 3.0 ליטר מוגדש בייצור עצמי (יקר ובעייתי), אלא מנוע שתורמת חטיבת AMG במרצדס, היישר מה-AMG-GT המפלצתית בעצמה. ככה זה כשמרצדס מקבלת כ-20% בתמורה לטכנולוגיה וכסף.
ללב שתיין הבנזין הזה מצטרפים צמד מנועים חשמליים שמייצרים יחד כ-200 כ"ס, אחד על הציר הקדמי ואחד על האחורי., ובסך הכל מעט יותר מ-950 כ"ס, כ-50 פחות מהפרארי ההיברידית-נטענת ומהמספר המאגי, אבל עדיין המון כוח בכל קנה מידה. במצב חשמלי-מלא תעבור האנרגיה מהסוללה רק לגלגלים הקדמיים של הרכב, כדי לצאת מהחניה בבית למשל, או למצוא חניה במרכז העיר. בכל המצבים האחרים יחלק מחשב הנעה את הכוח באופן רציף בין הציר הקדמי לאחורי לפי דרישה, עד כדי 100% כוח חשמלי לגלגלים האחורים לטובת ביצועי שיא.
נהיגה כל חשמלית אפשרית עד מהירות של 130 קמ"ש בלבד, אבל רק למרחק תיאורטי של כ-15 ק"מ. זניח לחלוטין. עם בנזין וחשמל עד הקצה תגיע המחט במד המהירות ל-330. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אמור לארוך 2.5 שניות בלבד. כל זאת הודות לשימוש בשלדת ומרכב קרבון בעיקר, שמאפשרים שמירה על משקל עצמי נמוך של 1,550 ק"ג. באסטון מרטין מבטיחים גוח הצמדה עצום של 600 ק"ג במהירות 240 קמ"ש, הודות לשלל מסיטים ייעודיים, רצפה שטוחה ומרכב אווירודינמי במיוחד ש"אמור לאפשר זמן הקפה טוב מ-6:30 דקות סביב הנורבורגרינג".
היצרנית הבריטית לא חושפת בינתיים את מראה הקוקפיט, אך יש לשער שהוא יהיה דומה לזה של הוואלקירי. במילים אחרות, סביבת נהג הישר מעולם המירוצים, לרבות מושבים ולוח מחוונים-מתגים, הגה-מנופים ודוושות שמטרתם לאפשר נהיגה כמה שיותר מהירה. וגם קצת הרגשה של השעה ה-14 במירוץ סיבולת.
מה אנחנו חושבים: אסטון מרטין מצאה עצמה בנקודה מאוד מעניינת של חייה. אחרי שנים ארוכות של כשלונות שיווקיים מביכים שעמדו ביחס הפוך לאיכות והכריזמה של דגמיה, היא נמצאת בסוג של רנסנס. תדמיתי לפחות. בעל הבית החדש והמאוד עשיר, לורנס סטרול הקנדי, הסתער בכל הכוח על המותג ומנסה להחיותו בעזרת דגמים קיצוניים הנשענים - לפחות שיווקית - במידה רבה על היכולת המצוינת של קבוצת רד בול וזו של אסטון מרטין - בה נוהג בנו המאוד מוכשר לאנס - בסבב הפורמולה 1.
רק לפני שנה רכש סטרול את אסטון מרטין שמצאה עצמה בשפל חסר תקדים, עם שווי שוק של פחות מ-600 מיליון פאונד. כעשירית משוויה רק שנים ספורות קודם לכן, תוך שהיא מאבדת עשרות אחוזים משוויה תוך חודשים ספורים מרגע כניסתה לבורסה ב-2018.
האם דגמים כמו הוולהאלה יעזרו לה? מבחינת מכירות, כמובן שלא. את העבודה הקשה יאלצו לעשות דגמים שפויים יותר, כמו רכב הפנאי DBX למשל. אבל מבחינת תדמית הם בהחלט עשויים לתת דחיפה משמעותית למותג המדשדש. האם אנחנו אופטימיים ומניחים שכך יקרה? התשובה לצערנו הרב, לא יכולה להיות חיובית.