קרוב ל-270 אלף רכבים חדשים נמכרו בישראל בשנה החולפת ולכולם ברור כי מגבלות המלאי מהן סבלו מרבית היבואנים מנעו מהשוק לצמוח ולכן נרשמה ירידה של מספר אחוזים לעומת 2021. ואותה מצוקת מלאי השפיעה על טבלאות הדגמים הנמכרים ביותר, כאשר דגמים ותיקים או כאלה בערוב ימיהם, להם נרשמה דרישה מופחתת במדינות אירופה, למשל כמו מאזדה 2, סיטרואן C4 ספייסטורר ויונדאי איוניק, רשמו מספרים גבוהים במיוחד. בעוד דגמים חדשים ואטרקטיביים יותר סבלו ממלאי מקומי מצומצם, עקב הסטת מכוניות מהשוק הישראלי והפחות אטרקטיבי עבור יצרניות, לטובת שווקים אירופאיים חשובים.
1 צפייה בגלריה
 נתיבי ישראל
 נתיבי ישראל
(צילום: דנה קופל )
והתוצאה היא שמכונית ותיקה מאוד כמו קיה פיקנטו החזירה לעצמה את תואר "המכונית הנמכרת ביותר בישראל", אותו החזיקה המיני הקטנה בפעם האחרונה אי שם בשנת 2017. בכך היא מדיחה את טויוטה הקורולה המשפחתית מצמרת הטבלה אחרי שלוש שנים רצופות. גם מאזדה 2 הוותיקה מאוד הפתיעה לטובה, על רקע ההצלחה המסחררת של ג'ילי גיאומטרי C שזינקה מ-0 ל-7,000 בשנה חשמלית אחת.
והנה עוד מספר פרטים מעניינים. לראשונה אי פעם נמכרו בישראל יותר מכוניות מיני מסופר-מיני, ויותר רכבי פנאי קטנים ממכוניות משפחתיות. בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים הגידול מתון, בעוד אחיהם הקומפקטיים גדלים בקצב משמעותי יותר. המשפחתיות הגדולות נעלמות במהירות וכעת אלה גם המשפחתיות הקלאסיות וגם הקטנות שמאבדות גובה ונעלמות, עם דגמים בודדים ששומרים על הגחלת כמו טויוטה קורולה ויונדאי אקסנט. גורל דומה צפוי אגב למיניוואנים.
קטגוריית רכבי הפנאי הגדולים התחזקה יחסית, עם מכירות נאות מאוד של קיה סורנטו וטויוטה לנדקרוזר. וכך גם ברכבי הפנאי היוקרתיים, קטגוריה שגדלה זו השנה השמינית ברציפות. אפרופו, לראשונה בשוק הרכב המקומי מרבית המכוניות החדשות שנמכרו היו בקטגוריית הפנאי, עם יותר מ-57% נתח שוק.
ועוד נתון מעניין אחרון לפני שאנחנו צוללים לנבכי הקטגוריות השונות. מבין 10 הדגמים הנמכרים בישראל, לא פחות משישה מיוצרים על ידי קונצרן יונדאי-קיה הקוריאני, השולט כבר שנים ארוכות בשוק הרכב המקומי עם מספרי מכירות שלא מביישים מדינות אירופאיות גדולות יותר. שלושה נוספים מגיעים מיצרניות יפניות (טויוטה ומאזדה), ואף לא אחד מגיע לבית אירופאי. שקיעתה של תעשייה או האטה זמנית עקב בעיות ייצור ושרשרת אספקה? 2023 תעניק לנו כנראה תשובות.
מיני: יבואנית קיה נהנתה השנה ממלאי אדיר של קיה פיקנטו, אחד הדגמים הוותיקים בשוק הרכב הישראלי ובעבר מכונית שעשתה כאן היסטוריה. יש להניח כי מה שאפשר לה להשיג יתרון משמעותי על פני המתחרה הדומה לבית יונדאי (I10) שמכרה פחות ממחצית, היא הקצאה נדיבה של מכוניות עבור היבואנית המקומית, כתוצאה מביקוש יורד בשווקים אחרים. כך גם לגבי מיצובישי ספייס סטאר. טויוטה אייגו הפכה השנה לג'יפון עירוני ורשמה מספרי מכירות נאים כמו שברולט ספארק המאוד ותיקה, בעוד פיאט 500 החשמלית הוכיחה כי גם לדגמים חדשים לגמרי יש מקום בטבלה, עם קרוב ל-500 המסירות.
סופר-מיני: בשנה הזאת הכל נראה אחרת. מאזדה 2 הוותיקה שחוגגת בקרוב שמונה שנים עם מעט שינויים, כבשה השנה את פסגת קטגוריית הסופר-מיני ובפער גדול על פני הבאה בתור. כמו במקרה של הפיקנטו, גם כאן הסיפור הוא מלאי זמין על חשבון מחסור אצל המתחרות. גם יונדאי I20 ידעה שנה מאוד מוצלחת אך סיאט (איביזה) וטויוטה (יאריס) מצאו עצמן קורבן של מלאי חסר.
משפחתיות: הנתונים מעט מטעים כאן, מכיוון שיונדאי השיקה את האלנטרה בסוף 2021, אבל מכרה את האיוניק שייצורה הופסק - ולכן היה מלאי זמין ואטרקטיבי פיננסית ממנה - במספרים משמעותיים בתוך הרבעון הראשון של 2022. יחד מכרו המשפחתיות של יונדאי כמות גדולה יותר מזו של טויוטה קורולה. סקודה אוקטביה נחלשה משמעותית בשל המחסור במלאי אך שימו לב למרצדס CLA שהפתיעה ונכנסה אל העשירייה המובילה. לא הצליחו להיכנס לרשימה עם נתונים (מאוד) מאכזבים: פולקסווגן גולף, סיאט לאון, הונדה סיוויק וקיה סיד.
פנאי קטן: בטויוטה הבינו לאן נושבת הרוח, והסבו את פסי הייצור של היאריס בצרפת לטובת יצור היאריס קרוס, הגדולה ובעיקר הריווחית יותר עבורה. היבואנית נהנתה השנה ממלאי זמין והצליחה לכבוש כך את פסגת הקטגוריה. אגב, גם בקטגוריה זו מאזדה רשמה הישג נאה עם דגם ותיק (CX3). גם מחוץ לעשירייה יש כמה נתונים מעניינים. למשל, כמעט 1,000 סוזוקי ג'ימני הייחודי.
פנאי קומפקטי: הקטגוריה הזו משלבת בין דגמים המתפרסים על פני קשת רחבה של גדלים ומחירים. המקום הראשון של יונדאי טוסון לא מפתיע, אבל שימו לב מה קורה בהמשך הרשימה: ג'ילי גיאומטרי C החשמלית כובשת את המקום השני, וגם BYD אטו 3 תופס בתוך שלושה חודשים בלבד מקום בעשירייה ומצטרך ל-MG, סינית שלישית שהתברגה בצמרת הקטגוריה החשובה בישראל. קיה אגב אחראית לשלושה דגמים מתוך החמישה הנמכרים ביותר, ובסך הכל ישנם בקטגוריה הזו לא פחות מ-28 דגמים שמכרו למעלה מ-1,000 יחידות.
פנאי גדול: שנת שיא של טויוטה לנדקרוזר, מלך הקטגוריה הנצחי ואולי הדגם הרווחי ביותר של טויוטה (והיבואנית), לא הספיקה לו כדי להישאר במקום הראשון, והוא מפנה אותו לטובת קיה סורנטו, שרשם גם הוא מספרים חסרי תקדים. סאנגיונג רקסטון הפתיע עם נתונים לא אופייניים ליצרן הקטן.
משפחתיות גדולות: טסלה כובשת - גם השנה - בקלות את פסגת הקטגוריה המתכווצת, ואחראית לכמעט 40% מהמסירות בה. מעניין יהיה לראות כיצד תראה הטבלה אחרי הגעתן של מספר מתחרות חזקות ומרשימות בשנה הנוכחית. גם ב.מ.וו ומרצדס רשמו מספרים בולטים, בעוד יתר מותגי היוקרה מסתפקים בשאריות.
מיניוואנים: ייצור המיניוואן של סיטרואן, C4 ספייסטורר, הופסק כבר לפני חצי שנה, ולכן הצליחה היבואנית לשים ידה על מלאי גדול שאפשר לה להשאיר את הקטגוריה בחיים לשנה נוספת ועל הדרך לרשום הצלחה מאוד נאה. זו גם כנראה השנה האחרונה של קטגוריית המיניוואנים כפי שהכרנו אותה.
סאלון-פאר: מרצדס E קלאס היא המובילה הכמעט נצחית של הקטגוריה צנועת המספרים הזו, אך שימו לב לטסלה מודל S שמתייצבת במקום השני אחרי שמסרה 252 מכוניות מדגם זה בשבוע האחרון של 2022. יש רק להזכיר כי מדובר במכוניות שהוזמנו במהלך השנתיים האחרונות. מרצדס EQE החשמלית הגיעה באמצע השנה ותופסת את המקום הרביעי, מסמנת שליטה ברורה של מרצדס בקטגוריית היוקרה הקלאסית.
פנאי-יוקרה קטן: גם בשנה שעברה התייצב ה-XC40 של וולוו בפסגה עם נתון מכירות מצוין. שתי חשמליות ייעודיות (מרצדס EQA וג'נסיס GV60) נכנסו אף הן לעשירייה המובילה, נתון שיגדל ללא ספק משמעותית בשנה הקרובה.
פנאי-יוקרה בינוני: הדור החדש של לקסוס NX הגיע בתחילת השנה שעברה והמשיך את מסורת ההצלחה של קודמו - בעיקר הודות לתג מחיר נמוך מזה של המתחרים. מרצדס GLC התחלף בסוף השנה אך רשם מספרים גבוהים בשנתו האחרונה, ואילו ג'נסיס היכתה שורשים בקטגוריות היוקרה עוד לפני תחילת המסירות של הגרסה החשמלית החדשה.
פנאי-יוקרה גדול: גם השנה ג'יפ גרנד צ'ירוקי מוביל את הקטגוריה בפער ניכר שגדל השנה עוד יותר, אם כי יש לזכור שהוא עולה בערך חצי ממתחריו. יתר הרשימה, כמעט ללא שינוי מהשנה שעברה.
טנדרונים: דור הולך ודור בא, וסיטרואן ברלינגו ממשיך בשליטה הבלתי מעורערת בקטגוריה. במקום השני התייצב תאומו הראשון אופל קומבו אך השנה הורגש מחסור בכמה דגמים בולטים בקטגוריה הזו - רנו קנגו, דאצ'יה דוקר, פיאט דובלו וניסאן NV200. חלקם עתידים לשוב ארצה בשנה הקרובה.
טנדרים: שנה אחרי שטנדר הטרייטון של מיצובישי ביצע מהפך וכבש את ראשות הקטגוריה, הופסק הייצור והיבואנית מכרה את היחידות האחרונות שנותרו ברשותה. בכך התאפשר לטויוטה היילקס להשיב את הסדר על כנו.