בקצרה:
  • ה-EX30 יהיה אח חשמלי קטן ל-XC40
  • עם 272 עד 428 כ"ס, וטווח שיגיע ל-480 ק"מ
  • שיווק בישראל יפתח השנה, מסירות ב-2024
בכל הכוח: וולוו חשפה היום (ד') את ה-EX30, רכב פנאי חשמלי חדש והצהירה על תג מחיר מאוד מפתיע - 36 אלף אירו באירופה. עד כמה הוא אמור להיות זול? דגמים חשמליים עממיים כמו פיז'ו 2008 (171 אלף שקלים בישראל), יונדאי קונה (153-185 אלף) וג'יפ אוונג'ר יקרים ממנו בישראל.
היבואנית מעדכנת כי תפתח את פנקס ההזמנות עוד השנה, כאשר רכבים ראשונים יגיעו ארצה בתחילת 2024. חישוב מהיר של מחירו מול מתחריו באירופה, מלמד כי פער מחיר דומה יעמיד את מחיר הכניסה של הוולוו החשמלית הקטנה מכולן על כ-160 אלף שקלים. במקרה כזה, הוא עשוי להתגלות כשובר שוק במונחים ישראליים, אם כי ביבואנית סרבו להתייחס לכך.
ועכשיו על הרכב. הוא מבוסס על פלטפורמה חשמלית-יעודית, ככל הנראה פלטפורמת SEA (ר"ת של Sustainable Experience Architecture) מבית בעלת הבית ג'ילי. אותה אחת המשרתת גם את זיקר 001, סמארט 3 ופולסטאר 4. הממדים קטנים למדי, ועם אורך של 423 ס"מ, רוחב של 184 ס"מ וגובה של 155 ס"מ, הוא קצר מה-XC40 ב-21 ס"מ, צר ממנו ב-3 ס"מ ונמוך ב-10 ס"מ.
בסיס הגלגלים של ה-EX30 מתפרס לאורך של 265 ס"מ, קצר ב-5 ס"מ מזה של האח הותיק. נפח תא המטען עומד על 318 ליטרים ללא גלגל חלופי, כאשר מלפנים ישנו תא אחסון נוסף בנפח צנוע של 7 ליטרים בלבד.
העיצוב ממשיך את הקו הנוכחי והנקי של דגמי וולוו, עם פנסי "פטישו של ת'ור" מלפנים, חזית אטומה, צביעה דו-גונית ואיפור פנאי מתבקש בדמותן של חצאיות ופגושים שחורים מסביב למרכב. בוולוו מתגאים בשימוש נרחב בחומרים ממוחזרים, המהווים 25% מכמות האלומיניום ברכב ו-17% מכמות הפלדה והפלסטיק. החל מהשנה הבא תוצע גם גרסת "קרוס קאנטרי" הרפתקנית יותר עם מרווח גחון מוגדל, חישוקי "18 או "19 ועיטורי "שטח" נוספים.
יחידות הנעה: וולוו תשווק את ה-EX30 עם שלוש יחידות הנעה לבחירה ושני נפחי סוללה. גרסת הבסיס תצויד במנוע בודד מאחור בהספק של 272 כ"ס, תאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 5.7 שניות ותצויד בסוללת 51 קוט"ש שתעניק לה טווח נסיעה משוער של 344 ק"מ. בגרסת הביניים יוצע מנוע זהה אך עם סוללת 69 קוט"ש בטכנולוגיה שונה (ניקל-מנגן-קובלט במקום LFP), עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות וטווח נסיעה של 480 ק"מ.
הגרסה הבכירה קוטפת את תואר "הוולוו המהירה בהיסטוריה", שכן צמד מנועים בהספק של 428 כ"ס מאפשרים לה להאיץ ל-100 קמ"ש בתוך 3.6 שניות בלבד. גם כאן תוצע הסוללה הגדולה, אך עם טווח קצר במעט - 460 ק"מ.
קצב הטעינה המהירה יעמוד על 134 קילוואט עם הסוללה הקטנה או 153 קילוואט עם הסוללה הגדולה, ובכל המקרים יתאפשר מילוי של הסוללות מ-10% ל-80% בתוך פרק זמן של 26-28 דקות. לכל הגרסאות כושר גרירה מרשים שנע בין 1 ל-1.6 טון.
אבזור ובטיחות: במרכז תא הנוסעים יהיה מסך מגע בודד במבנה אנכי ובגודל של "12.3, ללא מסך נפרד ללוח המחוונים. מערכת הפעלה מובנית של גוגל (למעט בדגמים שישווקו בסין) תאפשר שימוש במערכות הניווט ובאפליקציות המוכרות של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית, בעוד קישוריות אפל קארפליי תתאפשר אף היא באופן אלחוטי. בנוסף, אפליקציה יעודית תאפשר שליטה מרחוק במצב הטעינה, בנעילת הרכב או באיתורו בחניונים, וכן תתאפשר קבלת עדכוני OTA.
היצע מערכות הבטיחות יכלול בנוסף למוכרות גם מערכת למניעת פתיחת דלת במעבר רכב חולף, רוכב דו-גלגלי או אפילו אדם רץ, מערכת לעקיפה עצמאית בהפעלת איתות ודור חדש למערכת החניה האוטומטית, המסוגלת כעת להחנות את הרכב במאונך למדרכה, במקביל אליה וגם בעמדות חניה אלכסוניות.
מה אנחנו חושבים: וולוו EX30, רכב פנאי חשמלי, במימדים קטנים ועם תג מחיר תחרותי, הוא בדיוק מה שהיתה צריכה היצרנית השבדית הותיקה, שכבר שנים רבות מעוניינת לנער מעליה את התדמית האפרורית ולפנות לקהל יעד צעיר יותר.
אלא שה-EX30 נכנס לזירה רווית מתחרים, שכוללת לא רק דגמים חשמליים של מותגים אירופאיים כמו סמארט 1# או DS3, אלא גם לא מעט מתחרים סיניים נחושים שמעוניינים לכבוש את ליבם של הלקוחות הצעירים. כדי לגבור עליהם תצטרך וולוו להוכיח כי היא מסוגלת לשמר את האיכויות המוכרות של המותג גם בדגם קטן וזול למדי. תג מחיר נמוך הוא התחלה מצוינת.