לראשונה מאז הפסקת ייצור ג'יפ סופה 4 בתעשיות רכב נצרת עלית ב-2017, ייבנה בארץ פס ייצור לרכב. זאת לאחר שראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון, חתם היום על הזמנה לכמה מאות רכבי שטח מהתעשייה האווירית, בעסקה בשווי של 100 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
שני דגמי הזיבאר באולם הייצור בבאר שבע
שני דגמי הזיבאר באולם הייצור בבאר שבע
שני דגמי הזיבאר באולם הייצור בבאר שבע
(אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון )
פס הייצור יוקם בחודשים הקרובים במפעל היבשה של חטיבת אלתא של התע"א בבאר שבע, לשעבר מפעל רמת"א שייצר את ספינות הדבור, ואת רכב השטח רב"י. בפס הייצור יועסקו 300 עובדי המפעל בגלגלו הקודם.
צה"ל ירכוש את שני דגמי הזיבאר שתכנן אושיית השטח עידו כהן, ושתע"א רכשה את זכויות הייצור לגרסאות הצבאיות שלהם, ה-ZD וה-MAG-Z הגדול יותר. שני הדגמים מיועדים ליחידות מיוחדות בצה"ל, שם יחליפו את לנד רובר דיפנדר הוותיק, המכונה בצבא "רגל עץ", ויסופקו עם מנועי בנזין מתוצרת ג'נרל מוטורס. רכיבים מכאניים רבים של הרכבים מיוצרים בארה"ב, מה שמקל על צה"ל לשלם עבורם באמצעות כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.
2 צפייה בגלריה
יחליף את רגל עץ - זיבאר
יחליף את רגל עץ - זיבאר
יחליף את רגל עץ - זיבאר
(אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון )
כמו רכבי שטח אחרים שתכנן עידו כהן, לשני הדגמים יכולת עבירות גבוהה בשטח, והם יכולים לשאת 1.5 עד 2.5 טון מטען או לוחמים, ואת שניהם אפשר גם להטיס במטוסי הרקולס ובמסוקי יסעור של חיל האוויר.
בתעשייה האווירית מנהלים כבר שיחות עם לקוחות זרים המתעניינים ברכישת הכלים, ושפתיחת פס הייצור וההזמנה הגדולה הראשונה מצה"ל עשויה לקדם. המלחמה באוקראינה הבליטה את קשיי הלוגיסטיקה בשדה קרב ממוקש, ורכבים בעלי כושר עבירות גבוה שאינם מוגבלים לצירים קבועים, מסוגלים להתמודד טוב יותר עם האיום.
צה"ל כבר רכש תשעה רכבי Z לניסויים, ולפני עשור רכש כמה עשרות רכבים מגרסה מוקדמת ישירות מעידו כהן, לסיורים בגבול מצרים ומרדפים אחרי מבריחי נשק וסמים. עידו כהן מכר בעבר עשרות רבות של רכבי זיבאר ללקוחות ביטחוניים בדרום אמריקה, וגם לחובבי כלים צבאיים במפרץ הפרסי, ובמזרח אירופה.