בקצרה:
  • מרצדס A קלאס חדשה תוצג עוד השנה
  • על פלטפורמה חדשה, עם גרסה כל חשמלית
  • לפי הערכות, המחירים צפויים לזנק
ניצול הצלחה: נישאים על גלי ההצלחה שהתבטאו בגידול רווחים אדיר של 28% אשתקד, בעיקר בזכות דגמי קצה וחשמליים יקרים, מרצדס עומדת לייקר גם את הדגמים הקומפקטיים שלה - שממילא אינם מהזולים בקטגוריה - בכ-20%. השינוי יתבצע עם הצגת הדור הבא של משפחת דגמי A קלאס, מהלך שצפוי להתחיל כבר בשנה הנוכחית. זאת על אף שמתיחת הפנים הוצגה רק לפני זמן קצר. כך עולה מסקירה שהציג מנכ"ל מרצדס, אולה קלניוס, בסוף השבוע האחרון.
הזינוק המרשים ברווחים - שהסתכמו ב-20.5 מיליארד אירו ב-2022 - מגיע במקביל לעליה מרשימה של 12% בהכנסות. נתון מעניין נוסף מצביע על כך שמחירה הממוצע של מכונית מתוצרת מרצדס עלה ב-43% בתוך שלוש שנים בלבד והגיע ל-73 אלף אירו - יותר ממחירה של E קלאס בסיסית בגרמניה.
הנוסחה מעניינת: במרצדס, מודעים למגמת ההתכווצות של דגמים קומפקטיים (שאינם רכבי פנאי) בתעשייה בכלל, לרבות קטגוריית היוקרה, התלבטו אם להמשיך ולחדש את הדגמים האלה, האחראים לנתח קטן יותר של הרווחים למרות שהם מהווים כ-30% מנפח המכירות. אפשרות אחרת הייתה להגדיל את שולי הרווח. וזו גם ההחלטה שהתקבלה. ההחלטה לייקר אותם הצדיקה פיתוח דור חדש ל-A למשל.
אך מרצדס, מודעת לדהירה לעבר החשמל, החליטה להפוך את היוצרות ובניגוד לדגמים חשמליים דור ראשון שהתבססו על פלטפורמות רגילות, הפעם היא משתמשת בפלטפורמת ה-MMA העתידית שמיועדת מראש (גם) לדגמים חשמליים, כזו שתאפשר שימוש במנועי בעירה פנימית. בניגוד לפלטפורמת ה-MB.EA שתיועד לרכבים חשמליים בלבד.
קבוצת הדגמים הקומפקטיים מונה כיום לא פחות משבע תצורות מרכב. A קלאס בתצורת האצ'בק וסדאן, B קלאס, CLA בתצורת קופה ושוטינג ברייק (סטיישן) וצמד רכבי פנאי GLA ו-GLB. מתוכם צפויות לשרוד רק ארבע תצורות. מרצדס לא פירטה, אך יש להניח שה-A סדאן תהיה ראשונה שתקוצץ, בעוד מקומו של ה-GLA בהיצע מובטח בוודאות גם בעתיד.
מה אנחנו חושבים: היינו מבינים אם מהלך שכזה היה מתבצע באודי או בלקסוס, כדי לפנות את המקום למותגים העממיים של היצרניות בגזרת המחירים הנמוכה (יחסית) - סיאט וטויוטה למשל. אבל במרצדס זה מעט מפתיע. המותג הגרמני עונד לדגמיו מלכתחילה את המחירים הגבוהים בשוק ולראייה, זה לא פגע בהצלחה או ברווחיות. אבל בעידן הקיים, חישובי עלות תועלת (פיננסית) הפכו מדוקדקים מאי פעם וההוצאות על פיתוח גם הן נבדקות באופן מדוקדק מבעבר. קיצוץ במספר הדגמים יאפשר על הדרך גם פינוי מקום לדגמים חשמליים חדשים נוספים, צו השעה מכל בחינה. בקיצור, החלטה הגיונית.