גם הביטוח הלאומי מצטרף, ברוח הזמן, לגישה שלא חייבים להחזיק רכב פרטי כדי להתנייד. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי הביטוח הלאומי ומשרד האוצר מנהלים דיונים מתקדמים על רפורמה גדולה בתחום הניידות: במקום סיוע - בעיקר לנכים שיש להם רשיון נהיגה - לקבל הנחה במסים לרכישת רכב חדש, כפי שנעשה היום באמצעות "הלוואה עומדת" לרכישת רכב, במונחי הביטוח הלאומי, וכן קצבת ניידות חודשית שאמורה לסייע במימון אחזקתו. גובה ההלוואה העומדת וקצבת הניידות תלויים באחוזי הנכות שקובעות הוועדות הרפואיות של המוסד, בהתאם למגבלות הנבדק.
במצב הקיים, נכים שלא יכולים לנהוג, או אינם מעוניינים בכך, מקבלים סיוע מוגבל בלבד: 50% הנחה בתחבורה הציבורית, שבדרך כלל אינה מונגשת כראוי. כעת דנים בביטוח הלאומי ובמשרד האוצר במודל חדש: מתן סיוע כספי למוגבלים בניידות ללא התניה של רכישת רכב חדש. הנכה יקבל סכום שבו יוכל להשתמש כראות עיניו: גם למשל לרכוש רכב משומש וזול יותר, או לממן התניידות באמצעים אחרים כמו מוניות.
טפח מהרפורמה נחשף בדיוני התקציב בוועדת הכלכלה. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר: "אנחנו דורשים לתקן, שלא יתלו את רישיון הנהיגה ורישיון הרכב בקצבת הניידות - אנחנו מעודדים בכך עוד רכבים על הכבישים. המדינה חייבת לבוא בגישה: נכה שיש לו אחוזי נכות המזכים בקצבת ניידות, הביטוח הלאומי יעניק לו את הקצבה גם אם הוא ייקח מונית לנכים, או כל דרך אחרת כמו בן משפחה וכדומה.
"למה אנחנו צריכים להגביל אותו ברכישת רכב? המדינה חייבת לעודד שימוש בכמה שפחות כלי רכב ולעבור לפתרונות תחבורתיים. כך נכה בעל מוגבלות שרוצה לרכוש רכב יוכל לעשות את זה בשמחה, אך מי שמעדיף שלא, לא יפסיד מכך. יש נכים רבים שאין להם רישיון נהיגה, או אין להם יכולת לרכוש רכב. כך נוכל לתת להם את הקצבה".
מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, הפתיע והסכים עם מקלב, לשעבר סגן שר התחבורה. "אתה צודק. הביטוח הלאומי הכין מתווה שישנה מקצה לקצה את כל הנושא של הרכבים שזכאים להם הנכים, כולל האבזור והדלק. יש לנו מתווה מוכן ואנחנו רוצים שיאמצו אותו מהר ככל הניתן. ישבנו על זה עם אנשי אגף התקציבים ואנחנו במו"מ מתקדם איתם. זו רפורמה שתעשה שינוי בכל קצבת הניידות, אנחנו רוצים לתת כסף, ושהנכים יעשו בכסף הזה את מה שנראה להם הכי טוב עבורם, ולא שהמדינה תקבע עבורם".
פרטי הרפורמה עדיין בדיונים, ותלויים גם בתקציב שיצליח האוצר להעמיד לנושא.