בקצרה:
  • רשות המיסים חושפת מספרים מאחורי שוק הרכב
  • פחות הטבות להיברידיות, יותר מס על רכב חדש
  • מערכות הבטיחות חדרו היטב, חלקן עדיין נדירות
דו"ח מקיף של רשות המיסים על ענף הרכב בישראל מתפרסם היום וחושף מספר נתונים חשובים. בראשם: היקף המיסוי הממוצע על כלי רכב עלה בתוך שנתיים מ-33 אלף שקלים, שהם 52% מערך היבוא, ל-41 אלף שקלים שהם 69% מערך היבוא. אחת הסיבות לכך היא צמצום משמעותי של הטבות המס לרכב היברידי, שהחל מהשנה הקרובה ישלמו מס כמו כל מכונית אחרת עם מנוע בנזין או דיזל.
בשנים 2019-2020 עמד היקף יבוא הרכב לישראל על 39.3 מיליארד שקלים, והכניס לקופת המדינה סכום של 21.6 מיליארד שקלים ממיסי ייבוא בלבד, לא כולל אגרות רישוי ומע"מ. למעשה, שנת 2019 היתה הרווחית ביותר עבור קופת המדינה מבחינת מיסי ייבוא הרכב, אך נראה ש-2021 עשויה לשבור את השיא פעם נוספת. המס על יבוא רכבים עמד על 3.4% מסך כל גביית המיסים של מדינת ישראל, ירידה של 1.2% בתוך עשור.
ויש גם חדשות טובות: שיעור כלי הרכב החשמליים החדשים בישראל עלה משברירי אחוז ל-2.6% במחצית הראשונה של 2021. נתח השוק של הרכבים ההיברידיים התייצב בשנים האחרונות על כ-20% מהרכבים החדשים בישראל, בעוד הנתח שלהם בציי הרכב גבוה יותר ועומד על 29%. רכבים היברדיים-נטענים, למרות עליה משמעותית במיסוי, צמחו מ-1.6% ב-2019 ל-4.3% במחצית הראשונה של 2021.
עוד נקודות חשובות:
  • מתוך סך כלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל, כ-40% נמכרים לחברות ליסינג ותאגידים, אך רק כמחצית מהכמות שרוכשות חברות הליסינג מיועדות ללקוחות עסקיים ולציי רכב. המחצית השניה מופנית לקהל הפרטי, בין אם בעסקאות ליסינג מימוני ובפרטי ובין אם במכירה ישירה ("אפס קילומטר").
  • כצפוי, הרוב המוחלט של מקבלי הרכב הצמוד (88%) משתייכים לשלושת העשירונים העליונים אך במפתיע, נשים פחות זוכות לרכב צמוד ממקום העבודה. ברמות השכר הגבוהות במשק זוכים 41% מהגברים לרכב צמוד, לעומת 27% בלבד מהנשים.
  • לא פחות מ-93% מכלי הרכב שנמכרו בישראל במחצית הראשונה של 2021 צוידו במערכת לבלימת חירום אוטונומית; 70% מהרכבים צוידו במערכת לתיקון סטיה מנתיב, 85% צוידו במצלמת נסיעה לאחור, ו-61% צוידו בבקרת שיוט אדפטיבית ואורות גבוהים אוטומטיים. אבל יש גם מקום נרחב לשיפור: רק 34% מהרכבים בישראל צוידו במערכת לניטור שטחים מתים במראות, ל-19% בלבד יש מערכת לבלימת חירום אוטונומית בנסיעה לאחור ורק 4.3% צוידו במערכת מקורית להתרעה על שכחת ילד במושב האחורי.
  • למעלה מ-92% מהרכבים שנמכרים בישראל הם בצבעי אפור, לבן ושחור, בעוד בצבע אדום צבועים כ-2% מהרכבים בלבד. נתון מעט יותר מפתיע מצביע על כך ש-27% מהרכבים החדשים שנמכרים בישראל מצוידים בחלון שמש בגג, לעומת 9% בלבד מהרכבים שנמכרו כאן לפני כעשור וחצי.

לעוד חדשות רכב באתר iCar