בעשורים האחרונים הפכו מטוסים חמושים ללא טייס לאמצעי לחימה חשוב בכל חיל אוויר מתקדם, המאפשר למקבלי ההחלטות להשתמש בהם גם באזורים עתירי סיכון, ללא חשש לחיי הצוות, לסכנת שבי או לצורך במבצעי חילוץ יקרים במקרה של טייס נוטש. מל"טים מסוגלים גם לפעול ברציפות עד יותר מיממה, ללא מגבלות טייס אנושי המוגבל בשעות בהן הוא יכול לשהות באוויר.
1 צפייה בגלריה
(משרד הביטחון)
צוותים אמריקאים התנקשו בפעילי אל קאעידה במזרח התיכון בעודם יושבים בבסיסים בארה"ב, אוקראינה עושה שימוש מוצלח במל"טי הביירקטאר שרכשה מטורקיה כדי לפגוע בכוחות קרקע רוסיים, כשם שאזרבייג'אן השתמשה בהם היטב במלחמה האחרונה נגד ארמניה. לפי מקורות זרים, גם חיל האוויר הישראלי מפעיל מל"טים חמושים. לפי צה"ל, 70% משעות הטיסה המבצעיות שלו מבוצעות בידי כלי טיס בלתי מאוישים.
אבל על הקרקע, שימוש בכלי רכב בלתי מאוישים ללחימה עדיין אינו מפותח. כבר לפני 20 שנה הפעיל צה"ל בגבול עזה כרב"ם חמוש במקלע לסיורים על הגדר, וכיום יש ברשותו מגוון כלים רב שימושיים כאלה המסוגלים לשאת מטען עבור הכוחות שהם מלווים. אמצעי תצפית או מקלעים המופעלים מרחוק ומיוצרים בעיקר בידי התעשייה האווירית וחברת רובוטים של אלביט.
אך במשרד הביטחון מתחילים לבחון כבר את השלב הבא של הלוחמה הקרקעית הבלתי מאוישת, באמצעות כלי רכב ניסיוני חדש המצויד בתותח קל. מדובר עדיין בשלבים ראשונים של בחינת הקונספט, ללא תוכנית הצטיידות. כן נבחנת יכולת הפעלה מרחוק של הכרמל, טנק הקל העתידי של צה"ל.
הכלי, שמפותח בידי מנהלת הטנק ומנהלת פיתוח אמצעי הלחימה, מצויד בצריח תותח ה-30 מ"מ שפותח עבור נגמ"ש האיתן החדש. זהו תותח קטן ממדים (לטנק המרכבה למשל יש תותח 120 מ"מ) אך בעל עוצמת אש גבוהה ממקלע, וכושר השמדה גדול יותר מול כלים משוריינים ומבנים לא מבוצרים.
לפרויקט שותפה גם חטיבת היבשה של אלביט, שמספקת את מערכות השליטה והבקרה, וחברת BL מפתח תקווה, שמתמחה בכלי רכב מיוחדים ונכנסה בשנים האחרונות גם לתחום הרכב הלא מאויש. היא עושה זאת באמצעות פלטפורמה בעלת שישה גלגלים, תצורה שמאפשרת לכלי לנוע במהירות בכביש ועדיין לשמור על כושר עבירות טוב בשטח.
הצריח שהותקן בכלי אף מצויד במערכת ההגנה לרכב משוריין, חץ דורבן של אלביט, מערכת שלא מקובל להתקין בכלים לא מאוישים ולא בטוח שהכלי שייוצר בעתיד יצויד בה. גם מפעילי מל"טים לא נוהגים לציידם במערכות לוחמה אלקטרוניות, המשמשות להגנת מטוסים מאויישים. הכלי ייחשף רשמית בעוד כשבועיים בתערוכת יורוסאטורי, במטרה לחפש שותפים זרים לפיתוח הקונספט, או לרכישת רכיבים ממנו.