דווקא בשנה שבה נרשם זינוק של 18% במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל עם 306 בני אדם שנהרגו מתחילת השנה ועלייה של 18% במספר ההרוגים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מסרב משרד התחבורה לממן את המשך פעילותו של מיזם שומרי הדרך, במסגרתו אלפי נהגים מתנדבים מתעדים נהגים עבריינים ומעבירים את הסרטונים למשטרה.
1 צפייה בגלריה
שוטר מדבר בפלאפון בזמן נהיגה
שוטר מדבר בפלאפון בזמן נהיגה
תיעוד שוטר מדבר בפלאפון בזמן נהיגה
המיזם, שהוקם ב-2016 בידי יאיר נתיב, שאביו מידד ז"ל נהרג בתאונת דרכים שגרם נהג מערבל בטון בהשפעת סמים, פועל מאז בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המשטרה מחליטה איזה מהתיעודים יהפוך לדו"ח תנועה, לאחר שהממשלה אישרה הקמת יחידה ייעודית לטיפול בסרטונים המתעדים בעיקר עבירות ביריונות. לפי נתונים אחרונים, כ-90% מהסרטונים המועברים למשטרה, הופכים לדו"חות תנועה.
מתחילת השנה תיעדו מתנדבי המיזם כ-2,200 מקרים של נסיעת רכב בשוליים כדי לעקוף פקקים, כ-2,000 מקרים של נהגים הנדחפים לפני נהגים אחרים בנקודות עומס ("קיפוח זכות"), כ-1,900 מקרים של חציית אי תנועה לאותה מטרה ו-1,665 מקרים של חציית קו הפרדה רצוף. עוד תועדו כ-500 מקרים של אי מתן זכות קדימה להולכי רגל על מדרכה, כ-300 מקרים של אי מתן זכות קדימה להולכי רגל במעבר חצייה וכ-160 מקרים של נהגים ורוכבי אופנוע שנסעו על מדרכה. בין ינואר לספטמבר הועברו למשטרה 9,531 דיווחים, ו-10,468 מכתבי התרעה לאזרחים על נהיגתם.
אלא שלמרות המספרים המשכנעים, משרד התחבורה אינו מכיר ביעילותו וכתוצאה מכך הוא עלול להסגר. כרגע עומדת עלות הפעלתו על כ-2 מיליון שקל בשנה, בזמן שמשרד האוצר הסכים לממן 1.5 מיליון שקל לשדרוג המיזם ומערכותיו ו-7.5 מיליון שקלים להפעלתו, להרחבתו וגיוס מתנדבים חדשים ב-2021 וב-2022. התנאי, שמשרד התחבורה יממנו מ-2023 והלאה.
מול סירובו של משרד התחבורה להתחייב תקציבית להמשך הפעלותו, מגלה מחקר של גילה אלברט, דמיטרי בוקצ'ין ותומר טולדו מהמכון הטכנולוגי ובחולון ומהטכניון, כי המיזם משלים את האכיפה המשטרתית, ומתרכז בעבירות שהמשטרה מתקשה לאכוף בשל מחסור בשוטרים וניידות. עוד לפי המחקר, המיזם סובל מ'עייפות החומר' של מתנדבים, וצריך להשקיע יותר בהדרכתם.
יאיר נתיב אמר ל-ynet כי "אנחנו מנסים למנוע את התאונות הבאות ומקבלים גיבוי מחוקרים מהטכניון. זה פשוט לא יאמן שאנחנו צריכים בכלל להיאבק על כזה מיזם, שהוכח מחקרית כאחת התקוות הגדולות במאבק בתאונות. אם שומרי הדרך ייפול, זו אמירה של הממשלה לעבריינים סדרתיים - תמשיכו להתפרע חופשי".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), אמר ל-ynet כי "שומרי הדרך הוא מיזם מבורך של אזרחים ואזרחיות הפועלים להצלת חיי אדם בכבישי ישראל. שוחחתי עם שרת התחבורה, מנכ"לית המשרד וגורמים רלוונטים באוצר על מנת לשמור על שומרי הדרך, ואני מקווה שנוכל בימים הקרובים להציג בשורה בנושא".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הליך שדרוג המיזם, לרבות סוגיית התקציב, נידון בימים אלה בין משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד האוצר".