דו"ח של בנק ישראל שפורסם היום (ד') מדווח כי התוצאה מהעלייה ברמת החיים במקביל לגידול בתעסוקה ופיזור האוכלוסייה, קצב הגידול של הנסועה ברכב פרטי בשני העשורים האחרונים מהיר - כ-4% לשנה. זאת ועוד, כ-65% מהעובדים נוסעים לעבודה במכונית פרטית. לפי הדו"ח, הדרך לעודד מעבר מנסיעה לעבודה ברכב פרטי לנסיעה לעבודה בתחבורה הציבורית היא, כמובן מאליו, שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה במכונית פרטית. שיפור השירות בתחב"צ כולל את קיצור זמן הנסיעה הכולל, הגדלת אמינותו ושיפור נוחות הנסיעה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)
לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית - מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, העדפה ברמזורים, קיום רכבת תחתית (אשר לה מפלס עצמאי), חנייה נוחה (לרכב ולאופניים) בתחנות מרכזיות של האוטובוס והרכבת ועוד = נדרשת הגדלה מסיבית של ההשקעה.
מחברי הדו"ח מציינים כי היחס בין עלות הנסיעה לעבודה ברכב פרטי לעלות הנסיעה בתחבורה הציבורית הוא כיום אמנם גבוה מעט מאשר לפני כ-20 שנה, אולם בהתחשב בעלייה של ההכנסה לנפש, פער זה הפך לפחות משמעותי. הפער נמוך במיוחד עבור אלה המחזיקים ממילא במכונית פרטית ואינם נושאים בעלות החנייה במקום העבודה, על כן מומלץ להטיל אגרות גודש במטרופולינים.
כן ציינו מחברי הדו"ח כי משבר הקורונה עשוי להביא לירידה מסוימת בהיקף הנסועה הודות להרחבת היקף ה"עבודה מהבית", אך סביר כי לאחר התאמה חד-פעמית בהיקפה, קצב הגידול בשימוש בתחבורה שמקורו בגידול האוכלוסייה ובעלייה ברמת החיים ימשיך להיות מהיר.