לאחר אינספור תלונות של נהגי קטר ובעיות מתועדות, ברכבת צפויים להחליף את מכשירי המירס החדשים שנרכשו רק לאחרונה. בעיות הקשר בין פקחי רכבת ישראל לנהגי הקטר צפויות להכריע לטובת החלפה מחודשת של מכשירי המירס החדשים שנרכשו על-ידי הנהלת הרכב. בכך יגיע לקיצו אחד מהמאבקים הפחות מתוקשרים שהתנהלו בחודשים האחרונים מאחורי הקלעים ברכבת ישראל, הרחק מעיניהם של מאות אלפי הנוסעים המשתמשים בה ככלי תחבורה מדי יום. מאבק בין עובדי החברה להנהלתה.
2 צפייה בגלריה
נהג קטר - אילוסטרציה
נהג קטר - אילוסטרציה
נהג קטר - אילוסטרציה
(ליאור פז)
זאת לאחר תקופה ארוכה שבה נהגי קטר התלוננו על מכשיר הקשר החדש שניתן להם בשלהי 2019 ומספר מדאיג של ״כמעט-תאונות״, החליט מנכ״ל הרכבת הנכנס, מיכאל מייקסנר, לבחון אופציות אחרות לתקשורת בין הנהג לפקחים. כך דיווח ל-ynet גורם המקורב לנושא

תלונות הנהגים

נוסעי הרכבת אינם מודעים לכך, אך בכל קטר יש כיום שתי מערכות תקשורת משלימות: מערכת VHF המחברת בין נהג הקטר לפיקוד, ומערכת נוספת בעזרתה מתקשר הנהג עם פקחי הרכבת. עד לאחרונה ובמשך שנים ארוכות, רשת התקשורת ה"פנימית" הייתה מירס. אך בראשית השנה הוחלט להפסיק לעבוד עם הרשת הוותיקה ולשלב במקומה רשת poc חדשה. אלא שעם רשת זו היו כך מסתבר לא מעט בעיות.
2 צפייה בגלריה
רכב צבאי נכנס לשטח מסילת רכבת בסמוך לדימונה
רכב צבאי נכנס לשטח מסילת רכבת בסמוך לדימונה
8 דקות ניסו לקרוא לנהג הקטר ולא הצליחו - הג'יפ שנפגע ליד דימונה
גורמים ברכבת ישראל טוענים - וכך עולה גם מעדויות שונות שהגיעו לידי ynet - כי המכשיר החדש קשה לתפעול ואף כבד ביחס לישן. נהגים טוענים כי הוא מסורבל מאוד ולכן הם מתקשים להפעילו במהירות ויעילות, בעיקר כאשר הם עוסקים בנהיגת הרכבת. לא במקרה ציינו חלקם כי מדובר בסכנה אמיתית לנוסעים.
בין התלונות המתועדות עולה כי ״אופן התפעול של המירס החדש תקול ביותר ומסורבל״. עוד עולה כי ״מצב זה (תפעול מסורבל של המכשיר, ר.ר) פוגע באופן ישיר בבטיחות הנוסעים מהסיבה הפשוטה שעבור כל פעולה על הנהג ללחוץ על כמה מקשים...(זה) גורם להסחות דעת ארוכות. אנא טפלו בזה לפני שיקרה פה אסון!!! (סימני הקריאה במקור, ר.ר)״.
נהג אחר סיפר על בעיות בתפעול המכשיר וכיצד מצא עצמו במצב חירום כאשר הוא לא עבד.״זה קרה לי לפני מספר שבועות, ניסיתי לעלות מול האתת והתחלתי לדפדף במכשיר. עד שמצאתי אותו קפץ נוהל שהחזיר אותי להתחלה וגרם לי לחפש שוב, שלוש פעמים. לקח לי כמעט חמש דקות לתפוס את האתת. המכשיר פשוט מסורבל לעבודתנו״.
נהג אחר כתב כי ״מדובר בממשק מסורבל ולא ידידותי בצורה שלא תאמן״, כך במכתב ששלח למנכ״ל הרכבת ב-30 בדצמבר. ״כדי להשיג פקח צריך ללחוץ על ששה מקשים שונים ובכלל לכל פעולה הכי פשוטה צריך להפעיל המון כפתורים... כמעט ולא הצלחתי לעבוד איתו ביד אחת״, הודה והוסיף: ״המכשיר הותיר אותנו, הנהגים, מתוסכלים עם ביצועים מגומגמים״.
"בלי מבחן, בלי פיילוט"
לפי עדויות שונות שהגיעו לידי ynet, יתכן כי חברת רכבת ישראל, אשר כשלה לא פעם במהלך עשרים השנים האחרונות ברכש, לעיתים באופן מביך, יקר ושלומיאלי - דוגמת מערכים שאינם מתאימים לאורך הרציפים או גובהם - טעתה גם כאן. ושוב, עקב החלטה פזיזה. לדברי הגורם, מכשירי התקשורת החדשים חולקו לנהגים ללא שום תקופת פיילוט ומבלי להעניק להם זמן להתרגל לתפעול השונה.
לדברי עובד בכיר, באחד האירועים שהדגישו זאת "נתקע" נוסע בשירותים והנהג קיבל התרעה בנושא, רצה לדווח על כך לפקח אך גילה כי אין ביניהם כל קשר. ״תאר לך שבמקום אירוע לא קריטי שכזה הייתה פורצת שריפה באחד הקרונות ולפקח ולנהג לא הייתה כל דרך לתקשר. זה בקלות יכול להסתיים באסון גדול", אמר.
עובד בכיר אחר המכיר היטב את פעילות נהגי הקטר, אמר הערב ל-ynet כי הגיע הזמן וטוב שהתקבלה החלטה על החלפה נוספת של המכשירים הלא מתאימים למרות העלות הקשורה בכך. "חבל לי רק שהנהגים צריכים היו להיאבק על העניין. ״טוב שהתקבלה החלטה כזו כי מדובר בבטיחות, וחבל שלא הקשיבו לאנשי השטח שהתריעו הרבה לפני שקרה מקרה״.

מרכבת ישראל נמסר: ״עד לאחרונה נעשה שימוש ברשת מירס, אשר פעילותה הופסקה לחלוטין ב-1.1.20, בהחלטת משרד התקשורת. הנהלת הרכבת נערכה מבעוד מועד, והצטיידה כבר לפני מספר חודשים במכשירים חדשים הפועלים ברשת POC. לפי כל הבדיקות שנעשו, אין כל בעיית קליטה במכשירים החדשים, בכפוף לפריסת הרשת הסלולארית, בדומה לכל מכשיר סלולאר רגיל. בימי ההפעלה הראשונים נרשמת האטה מסוימת בתפעול המכשירים על-ידי הצוותים, הנוגעת בעיקרה להיכרות עם המכשיר, כמו כל מכשיר סלולארי חדש. לאור בקשת צוותי השטח, נבחן כעת שדרוג המכשירים כך שיהיו נוחים יותר לתפעול הצוותים״.