אחרי שלוש שנות תכנון חנכה השבוע עיריית ירושלים עמדה ראשונה של "ירופאן", שירות השכרת אופניים עירוני-שיתופי בדומה לתל-אופן התל אביבי, שיכלול בניגוד לזה האחרון בעיקר אופניים חשמליים. השירות צפוי להתחיל לפעול עד סוף הרבעון הראשון של 2021. בשלב ראשון יותקנו 25 עמדות עם כ-200 זוגות אופניים, 120 מהם חשמליים.
1 צפייה בגלריה
(עיריית ירושלים)
עמדה ראשונה ממוקמת במתחם משרדי העירייה בכיכר ספרא שבמרכז ירושלים. שאר העמדות ימוקומו סביב אתרי תיירות, שכונות בעיר וכן בריכוזי תעסוקה במרכז העיר כמו משרדי ממשלה, העירייה והכנסת. לאחר תקופת הרצה תורחב פריסת המערך בהתאם לצרכים ולביקושים.
את המערך שתיכננה חברת עדן, החברה העירונית לפיתוח כלכלי, תפעיל חברת FSM, מפעילת מערך השכרת האופניים בתל אביב. עמדות העגינה החדישות אינן מצריכות חיבור לתשתיות חשמל ותקשורת, דבר שיאפשר גמישות בהעתקתן וכן בחיסכון בחשמל. את הפרויקט מלווה עוד משלב תכנונו חברת אציכ (AZIC) האמונה על ייעוץ כלכלי-מסחרי ומנהלת את המיזם עבור חברת עדן.
ההחלטה להשיק את השירות עם אופניים חשמליים נועדה להפוך אותו לאטרקטיבי יותר לשימוש בתנאים הטופוגרפים של העיר. למרות שבבירה פועל כבר קו רכבת קלה אחד, ושניים נוספים נמצאים בהקמה, גם הבירה סובלת מעומסי תנועה כבדים וזקוקה לשירות כזה כמשלים לרכבת ולקווי האוטובוסים בעיר. לאחרונה הודיעה העירייה על כוונתה לקדם תוכנית אב אסטרטגית לשבילי אופניים באורך כולל של 188 ק"מ, שיקשרו את שכונות העיר הקרובות והרחוקות אל מרכז העיר, מערכות הסעה המוניות ומרכזי מסחר ותיירות
"בכל העולם ישנה עליה של מאות אחוזים בשימוש באופניים ככלי תחבורה עיקרי ובטוח, ובשיתוף עיריית ירושלים וחברת עדן אנחנו מביאים את הבשורה לעיר, שתהיה ראשונה עם מערך אופניים חשמליים בארץ", אמר מנכ"ל FSM, פרדי קלו. ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "הצבת העמדה הניסיונית היא אבן דרך משמעותית במיזם השכרת האופניים העירוני, כחלק ממהפכת האופניים שאנו מקדמים ובמסגרתה נסלול כ-200 ק"מ של שבילי אופניים ברחבי העיר".
יש להזכיר כי בעיריית ירושלים החליטו להשיק מערך השכרת אופניים עירוני עוד לפני למעלה מחמש שנים. בעירייה אישרו במהלך אוגוסט 2015 הכי פרויקט שכזה יתחיל לפעול במהלך 2016. זאת בעקבות דו"ח שהוכן על ידי סטודנטים עבור המכללה החברתית-כלכלית ולבקשת ועדת התחבורה של העירייה, בראשות סגן ראש העיר דאז, תמיר ניר. "בימים אלו מקדמות הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים את פרויקט השכרת האופניים בעיר, במסגרתו צפוי להתפרסם מכרז בנושא כבר בתחילת שנת 2016. בשלב ההתחלתי יוקצו כ-500 זוגות אופניים רגילים, כאשר תוואי הפרויקט יתרכז באזור מרכז העיר, פארק המסילה ואזור המוזיאונים", אמרו אז בעירייה".