בשבוע האחרון לתפקידו וימים ספורים לפני שמירי רגב תופסת את מקומו כשרת התחבורה של הממשלה ה-35, חתם שר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' על תקנות המאפשרות תשלום באוטובוס באמצעות אפליקציה. על פניו, התקדמות מבורכת שתחסוך תלאות מיותרות וזמן רב, בפועל פתח לאיסוף מידע פרטי רב על הנוסעים. התקנות, עליהן חתם גם שר האוצר, יאפשרו למשרד האוצר הפעלת אפליקציות-תשלום בקווי האוטובוס. על פי התקנות, התשלום באמצעות אפליקציה יתאפשר עד לסוף החודש אך רק לנוסעים חברים בקבוצת ניסוי וביקורת.
4 צפייה בגלריה
נסיעה בתחבורה ציבורית
נסיעה בתחבורה ציבורית
נסיעה בתחבורה ציבורית
(צילום: אסף זגריזק)
מלבד אמצעי התשלום החדש, בתקנות החדשות גם נקבעו מחירי נסיעות בתחבורה הציבורית על-פי שש מדרגות חדשות. על נסיעה של עד 15 ק"מ (בטווח אווירי) ישלמו הנוסעים 5.90 שקלים, עד לטווח של 25 ק"מ יהיה התשלום 10 שקלים. כן נקבעה "תקרת חיוב" יומית כך שנסיעות של עד 15 ק"מ יעלו לכל היותר 13 שקלים ביום או 16 שקלים בנסיעה משולבת עם הרכבת.
למעשה מדובר בהתייקרות של השירות בחלק מהמקומות בארץ. כך למשל, כרטיס חופשי-יומי בגוש דן עולה 13.5 שקלים והוא כולל גם נסיעות ברכבת. ולא רק כאן, אלא גם גימלאים הזכאים להנחה של 50% יאלצו לשלם יותר. לפי התקנות, רף הגיל עולה בשנתיים ונשים יהיו זכאיות להנחה מגיל 62 לעומת 60 כיום, כאשר גברים יקבלו את ההנחה רק מגיל 67 ולא 65 כיום.
במשרד התחבורה טוענים כי הנוסע יוכל לבחור בין שימוש באפליקציה החדשה או ברב-קו הוותיק אולם לפי התקנות, למשתמשי האפליקציה תנתן הנחה לעומת מי שיבחר לשלם באמצעות כרטיס רב-קו. לדוגמה, נוסע שחיובו החודשי מעל 200 שקלים ועד 400 שקלים, יקבל הנחה של 75% עד לתקרת הנחה של 150 שקלים. בין 400-1,000 תנתן הנחה בשעור 50% ועד לגובה של 450 שקלים.

"כולנו תחת מעקב"

לפי גורם בענף התחבורה הציבורית המקורב לרפורמה, "התקנה המאפשרת לחברות פרטיות גישה למאגרי נתונים של נוסעים ומעקב אחריהם. אלה לא סתם גופים. בנק דיסקונט ואפליקציית פייבוקס, בנק הפועלים וחברת כרטיסי האשראי ישראכרט, אלה זכו במכרז שהוציא משרד התחבורה בסוף השנה שעברה. וברור לנו שכל הגופים שזכו הגישו הצעה על 'מחיר אפס', ולא צפויים להרוויח כלום על תפעול השירות. ברור לכן שהם מתכננים להרוויח מהמידע אותו יאספו על המשתמשים, החל מפרטים אישיים מלאים דרך מיקום המשתמש ועוד".
מומחים נוספים עימם שוחח ynet הזכירו כי משרד התחבורה יפעיל גם אפליקציה ציבורית, ולכן לא ברור מדוע נדרשות אפליקציות נוספות של גופים פרטיים ומסחריים להם אינטרס ברור לאסוף מידע. עוד הזכירו כי המהלך צפוי לפגוע במגזר החרדי שם שימוש בטלפון חכם אסור, קשישים, עולים חדשים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות.
לדברי ד"ר יניב לויתן, מומחה למהפכה הדיגיטלית באוניברסיטת חיפה, "מדובר בדוגמה פנטסטית לאופן שבו מעמיקים את ההתמכרות שלנו לסמארטפונים, כאשר אחת השחקניות כאן היא חברת מוביט שנרכשה לפני שבועיים על-ידי מובילאיי, בעיקר בשל יכולתה לאסוף מידע רב היקר כיום יותר מדלק, מידע ששחקנים גדולים כמו חברות מסחריות ובנקים כמהים לו".
לדבריו, אפליקציות התשלום הנהוגות היום בעולם דומות דווקא למערך הרב-קו, עם הטענת סכום ושימוש על פיו. אין לדבריו תקדים לאפליקציית תשלומים לפי המודל המוצע, במסגרתו התשלום מתבצע בסוף החודש, כך שהנסיעות במהלך החודש מתועדות וההתחשבנות נעשית בסופו.
"אנחנו חיים בעולם שבו לגופים יש יכולת להביט בכולם, למשטר את כולם, מבלי להיראות", אומר לויתן "כולנו תחת מעקב ואין לנו מושג מי עוקב אחרינו ומה יעשה עם המידע הזה, וזה מטריד. משווקים לנו את הרעיונות האלו כמרכיבים שמעשירים את החיים ולטובתנו, אבל מישהו מאחורי הקלעים מרוויח מזה".

"נאסר שימוש במידע שנאסף"

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר כי "אפליקציות תשלום בתחבורה הציבורית נועדה לקדם ולהקל על השימוש בתחבורה הציבורית. מלבד שלוש אפליקציות פרטיות, שלא יעלו לציבור כסף, תהיה אפליקציה נוספת ציבורית. באפליקציות שאושרו על ידינו אין מעקב אחר האזרחים, ונאסר על האפליקציות כל שימוש במידע שנאסף למטרות מסחריות. המטרה היא שיפור התחבורה הציבורית. ברשות הארצית לתחבורה ציבורית עובדים כבר יותר מחצי שנה על נושא האפליקציות, ושינוי שיטת התעריפים הכרוכה בכך. מדובר באפשרות נוספת לתשלום בתחבורה הציבורית והציבור ייבחר אם לשלם בה, או להמשיך ולשלם בכרטיס הרב-קו. גיל הפרישה לפנסייה בישראל השתנה כבר לפני מספר שנים וכעת גם התשלום בתחבורה הציבורית לאזרחים ותיקים הותאם לשינוי שנעשה".