בקצרה:
  • אחרי עיכובים ובעיות שונות, משרד התחבורה משיק תשלום באוטובוס בעזרת אפליקציות
  • בדיקת ynet מגלה פערי מחיר עצומים בין שיטות התשלום בהתאם לנסיעות שונות
  • במשרד אומרים שהנוסעים יוכלו לבחור, אך מתעלמים מציבור ענק שלא יזכה לאפשרות זו
1 צפייה בגלריה
קו 17 ירושלים
קו 17 ירושלים
איך בוחרים במה לשלם? שאלה טובה ותשובה מורכבת
(צילום: גיל יוחנן)
משרד התחבורה הודיע כי פתר את בעיות ההגנה על הפרטיות ואפליית מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בפריפריה, בין אפליקציות התשלום וכרטיס רב-קו. בדיקת ynet העלתה כי תעריפים בערי הפריפריה אכן עודכנו כך שהנסיעה תעלה פחות מהמתוכנן בעת שימוש באפליקציות, אך עדיין נותרו פערים של עד מאות אחוזים בין תשלום ברב-קו ותשלום באפליקציה.
במשרד התחבורה אמנם הסבירו כי הנוסע יכול לבחור לשלם באפליקציה או ברב-קו ולתכנן את המסלול הזול ביותר עבורו, אך בחירה זו כמובן אינה אפשרית עבור חלקים נרחבים באוכלוסיה, במקרים רבים אוכלוסיות מוחלשות, שישלמו לעיתים יותר. הרבה יותר.
כך למשל, לפי אתר רב-פס של קבוצת הופאון שזכתה במכרז האפליקציות, מי שירצה להגיע מביתר עילית לירושלים ובחזרה באמצעות אוטובוסים בקווים 291 ו-22, ישלם באמצעות האפליקציה 11.80 שקלים בלבד, ובאמצעות כרטיס הרב-קו 24.48 שקלים. הטענת הרב-קו בכסף חוסכת אמנם 20%, אך עדיין מדובר בפער משמעותי.
מנגד, נוסע שמבצע נסיעות כאלו כל יום חול במשך חודש, ישלם באפליקציה 214 שקלים בלבד, אך בתיקוף הרב-קו 538 שקלים (לפני הנחה של 20%), אך אם יעשה זאת במסגרת הסדר חופשי-חודשי ברב-קו, ישלם 243 שקלים, יקר מהאפליקציה אמנם, אך מאפשר כך לנסוע בקווים נוספים באזור ללא תשלום נוסף.
הלאה. נסיעת הלוך-חזור מקרית שמונה לחיפה בקו 505 תעלה באפליקציה 42 שקלים, ובאמצעות תיקוף ברב-קו 60 שקלים (והנחה של 20% הנחה). אם תסעו בכל יום חול במשך חודש, היא תעלה באפליקציה 512 ש"ח ובערך צבור ברב-קו 1,320 שקלים (+20 אחוזי הנחה). אך אם תרכשו הסדר חופשי-חודשי ברב-קו תשלמו 423 שקלים, פחות מבאפליקציה ובתוספת אפשרות לנסיעות נוספות באשכול הגליל המזרחי ומטרופולין חיפה, ללא תוספת תשלום.
כל זה קורה כי במקרים מסוימים, הנסיעה ברב-קו משתלמת יותר וייתכן כי מי שישלם באמצעותו על הנסיעות ייהנה, אלא שבמקרים אחרים המצב הפוך כפי שתואר כאן. במשרד התחבורה טוענים אמנם כי בסוף זה איכשהו מתקזז, אבל לא ברור על מה נסמכת הטענה.

"שהנוסע יתכנן"

את הסתירה בתעריפים וחוסר האחידות מסבירים במשרד התחבורה בכך שכל נוסע יכול לתכנן את נסיעתו ולשלם באמצעות אפליקציה או רב-קו, לפי בחירתו בהתאם לזול מביניהם. אלא שהמשרד מתעלם בכך מהעובדה כי בחירה מעין זו נמנעת מרבים שאינם משתמשים בסמארטפון או בכרטיס אשראי, בהם חרדים, קשישים, ילדים ונוספים, שהבחירה נמנעת מהם והפתרון היחיד עבורם הוא לשלם באמצעות רב-קו ובמחירים שהותאמו לו - גם אם הוא יקר משמעותית.
ויש נקודה נוספת. במשרד התחבורה הודיעו כי בתיאום עם הרשות להגנת הפרטיות נפתרו סוגיות הפרטיות שמנעו את הפעלת האפליקציות. אחד הפתרונות היה שתהא חלופה אנונימית לשימוש באפליקציה, אשר במסגרתה חלה הזדהות אישית ומופעל יישום ה-GPS בנייד. חלופה כזו לא אפשרית במסגרת האפליקציות והיא מתאפשרת רק באמצעות רב-קו אנונימי שניתן לרכוש. מי שבוחר בחלופה זו, שהיתה תנאי מטעם הרשות להגנת הפרטיות, יופלה לעיתים ואפשרות הבחירה בהזדהות או באנונימיות נשללת ממנו אם ירצה לזכות להטבות שמציעות האפליקציות.
נזכיר כי המכרז לאפליקציות התשלום נבנה בסכום אפס, כך שהמדינה אינה משלמת לחברות על הפעלת האפליקציות. חוקרים שונים בתחום טענו בפני ynet בעבר כי הרווח של החברות עלול להתבטא בגישה חופשית לנתוני הנסיעות, כמו-גם פרסומות מותאמות-מיקום של הנוסעים.
השרה רגב כתבה בהקשר זה לשר האוצר כשביקשה להקפיא את הרפורמה כי "ביכולת הזכיינים להרוויח סכומי כסף עצומים מפרסום ושימוש במידע שנאסף על המשתמשים והרגלי החיים שלהם. לתדהמתי מצאתי כי המדינה שמעמידה את אפשרות הרווח הזו לזכיינים, לא נהנית משום הטבה. לא כספית וגם לא ביכולת להשתמש בפלטפורמה זו לצורכי פרסום ממשלתי, קמפייני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשל".
תגובת משרד התחבורה: "המשרד מעמיד לרשות ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית מגוון של אמצעי תשלום באמצעות הרב-קו ובקרוב גם באמצעות ישומון (אפליקציה). באמצעות כרטיס הרב-קו יוכלו להמשיך ולשלם גם מי שלא מחזיק בטלפון חכם. היישומון יאפשר תשלום בתחבורה הציבורית ויבחר בעבור הנוסע את המסלול המשתלם ביותר לתשלום. בעתיד ירחיב המשרד ויוסיף אמצעי תשלום נוספים עבור הנוסעים בתחבורה הציבורית. הנוסעים יכולים לבחור את הסדר התשלום הטוב והמשתלם ביותר עבורם, אם על-ידי מגוון החוזים שכרטיסי הרב-קו מציעים ואם באמצעות ישומון (אפליקציה) שיציע לנוסע דרך תשלום נוספת.
מה אנחנו חושבים: משרד התחבורה שוב מתאמץ להגיע לרפורמה שנראה שאינה בשלה. השרה רגב דחתה אותה כדי להגן על תושבי הפריפריה והנה, מי שנמנעת מהם בחירה בין התעריפים שמציע משרד התחבורה, אלו דווקא אוכלוסיות מוחלשות ביותר, התלויות באופן כמעט-מוחלט בתחבורה הציבורית. לאן נעלמה השרה רגב?
פורסם לראשונה: 13:41, 04.11.20