• בבני ברק מתעקשים על תחנות מטרו בתחום העיר, אבל מסרבים בכל דרך לחפירות בשבת
  • האחראים על החפירה מציעים חלופות ומסבירים: סכנה לעצור את המכונה שתומכת בקרקע
  • ראש מטה הדיור זאב בילסקי: "אין דרך שבה ניתן יהיה לא לחפור בשבת"
1 צפייה בגלריה
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
המפה שמציגה את 2 חלופות קו M2 של המטרו
(צילום: נת"ע)
הקרב על החפירות מתחת לקרקע בבני ברק. לפני מספר ימים דיווח ynet כי בעייית בני ברק זועמים על החלופות שהוצעו לקווי המטרו שאמורים לעבור בתחומי העיר, עקב סירובם לחפירות בשבת. גם הסבר החברה המבצעת לפיו מכונת החפירה המתקדמת אינה יכולה להפסיק את עבודתה עקב סכנת קריסה, לא שכנע. בסיכום הדיון הסוער בעניין בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, אמר ח"כ משה ארבל שניהל את הישיבה כי "הוועדה דורשת מגורמי התכנון לפעול לקידום חלופה שכוללת את בני ברק, כהמשך להתחייבות זאב בילסקי בהיותו ראש מטה הדיור". ynet הרים את הכפפה ופנה אל בילסקי שאישר כי הוא תומך בקו מטרו בבני ברק, אך באותה עת ציין כי אין אפשרות שלא לחפור בשבת.
"אי אפשר להבטיח מטרו בלי עבודות בשבת והם יודעים את זה", אמר בילסקי ל-ynet, "כוונתי היתה שאנחנו הולכים לעשות את קו המטרו מתחת לבני ברק ולא רוצים לפסוח על עיר ואם בישראל כמו בני ברק, וצריך למצוא את הדרך כדי להבטיח שנוכל להמשיך ולעבוד ככל שידרש". לדבריו, "אני מבין מאד את ראש העיר וחבריו לגבי דברים שהם פורמאליים, אבל יחד עם זאת גם הם מבינים וגם אנחנו, שהקו צריך לעבור תחת בני ברק ולאפשר לעבודות להתנהל כפי שמתחייב מביצוע עבודות בסדר גודל כזה".
אין מחלוקת על הצורך במטרו עבור בני ברק. השאלה היא טכנית: האם יש מערכת TBM שאפשר לעצור את הפעלתה בשבת?
אין דבר כזה. לא שאנחנו יודעים. אתה לא יכול לאפשר לקו כזה שנחפר 30-40 מטר מתחת לאדמה להיות תלוי בהחלטה מקומית כזו או אחרת. המטרו היא מערכת הסעת המונים שתסיע שני מיליון אנשים ביום דרך 24 רשויות מקומיות, ולא יכולים לאפשר לאף רשות לקחת קו שלם כבן ערובה. אבל מתוך היכרות עם ראש העיר שעשה רושם מצוין, אין לי שום ספק שהקו יעבור תחת העיר בני ברק. מדברים על הפעלה תוך 8-10 שנים ובבני ברק יהיו 400-500 אף איש, ואף אחד לא מעלה על דעתו שלא יינתן לתושבי בני ברק מענה".
היה ניסיון להגיע להסכם שבמסגרתו לא יפריעו לעבודות בשבת
נכון. זה לא שלא הסכימו, פשוט אתה לא יכול לבוא לראש העיר, למועצת העיר, ולומר 'תחתום לי עכשיו על עבודה בשבת'. אבל לפחות מצידי והמערכת שעמדה לצדי בוועדה לתשתיות לאומיות, עשינו - ובטוח שגם יעשו - כל מאמץ כדי שהקו יעבור בבני ברק.
יש דרך אחרת לחפור שלא באמצעות TBM?
לא במרחקים כאלו. מנהרה קטנה אפשר לבצע באמצעות פיצוצים, אבל זו שיטה פרימיטיבית שגורמת נזקים סביבתיים. פה מדובר ב-145 ק"מ שייחפרו באמצעות ה-TBM. כך עושים זאת בכל העולם ואחרי הישיבות עם בני ברק, אני משוכנע דווקא היום - עוד יותר מתמיד - שנמצא את הדרך.
"לא מגיע לבני ברק להיות מחוץ למטרו, זו גזרה שלא מגיעה לעיר שמתמודדת עם מספיק צרות. עם צפיפות ודברים שנוחתים עליהם בימים אלו, הדבר האחרון שצריך להגיד להם הוא שלא יהיה מטרו. אני אומנם לא משמש בתפקיד רשמי, אבל אני יכול להגיד חד-משמעית שהמטרו יעבור תחת בני ברק".
לפי דבריך מי שצריך לעשות המאמץ והפשרה הם אנשי בני ברק שכן אין אפשרות אחרת חוץ מחפירה עם TBM וזו מערכת שלא ניתן לעצור בשבתות
"נכון. ואני אומר שהמטרו יעבור בבני ברק. (אני) מבטיח לך שתמצא הדרך. בתור גוף אחראי כמובן שעשינו תוואי חלופי, אבל אף אחד לא מתכוון שהמטרו יעבור בתוואי השני אלא מתחת לבני ברק. אין אפשרות אחרת. השקעתי הרבה בישיבות עם ראש העיר הרב גפני. כל מי שיכול לנסות ולעזור - אולי גדולי תורה יוכלו להתערב - ונמצא את הדרך. חי עם זה ונושם את זה ומאמין בכל ליבי שצריך לעבור שם. לא ניתן למנוע זאת".

מעיריית בני ברק נמסר בתגובה לדברים כי "ועדת הפנים של הכנסת דרשה השבוע מנת"ע להסיר מעל סדר היום את תוואי המטרו שעוקף את בני ברק. העירייה תיאבק בתוקף בניסיון של חברה ממשלתית (נת"ע) להעניש קולקטיבית עיר שלמה על 210 אלף תושביה. גם יו"ר מטה הדיור הממשלתי לשעבר, זאב בילסקי, הדגיש בדיון מ-18.3.20 כי חלופת בני ברק היא העדיפה ואין כל כוונה להשאיר מאות אלפי תושבים מחוץ למטרו. בהתאם לדרישות שעלו בוועדת הפנים, על נת"ע להגיש תוואי שיעבור בבני ברק ולמצוא פתרונות כחוק לאתגרים הכרוכים בכך בהידברות עם העירייה".
מה אנחנו חושבים: בסופו של דבר כל הגורמים המקצועיים תומכים בחלופת בני ברק ובמקביל טוענים כי אין דרך אחרת אלא לחפור באמצעות מערכת ה-TBM ובשבת. מוסדות התכנון ומשרדי הממשלה הם שיצטרכו להתמודד עם הדרישה הבלתי אפשרית של אנשי בני ברק, המעוניינים במטרו אך שוללים אפשרות עבודה בשבת. ועדיף שזה יקרה בהקדם כדי שכפי שהגדיר זאת בילסקי עצמו: קו המטרו לא יפול בן ערובה.