• שירות המוניות בעזרת אפליקציה יאנגו נחקר כי עבר על החוק
  • דורש תוספת תשלום על סוג הרכב ומאפשר קביעת מחיר מראש
  • נדרש להפסיק את השירות אך לא הופעלו עליו כל סנקציות
משרד התחבורה פתח בחקירה נגד אפליקציית המוניות יאנגו, בגין הפעלת שירות הפרימיום החדש המציע למשתמשים לקבל בתוספת תשלום של 10 עד 30 אחוז איסוף במונית מדגם מרצדס או טויוטה קאמרי. בנוסף קבעה המחלקה המשפטית של משרד התחבורה במהלך חודש אוגוסט כי גם שירות יאנגו Fix, המבטיח מחיר נסיעה קבוע מראש, עומד בניגוד לתקנות התעבורה. בחוות דעת שהגיעה לידי ynet נקבע כי לא חל שינוי בהוראת המשרד ליאנגו, לפיו עליה להפסיק את השירות.
תקנות התעבורה מחייבות נהגי מונית להפעיל מונית בכל נסיעה, ומגבילות את התוספות שאפשר לגבות על מחירה, כמו עבור הסעת מזוודות, דמי הזמנה טלפונית ועוד. ל-ynet הגיעו עדויות כי יאנגו מורה לנהגיו באפליקציה שלא להפעיל מונה במקרה שנוסע מזמין נסיעה בשירות Fix. אי הפעלת מונה וגביית תוספות לא מאושרות, חושפות נהגי מוניות לסכנה של הזמנה לבית דין במקרה של הגשת תלונה בידי משרד התחבורה.
יצוין כי חקירות הדרג המקצועי במשרד וקביעותיו כי יאנגו פועלת בניגוד לחוק, לא הפריעו לשרת התחבורה, מירי רגב, להודיע ביוני כי שירותי החברה ייבחנו מחדש. מאז לא הציג המשרד הצעות לשינויי חקיקה לענף המוניות, והדרג המקצועי במשרד ממשיך לחקור את פעילות החברה הרוסית בישראל.
ממשרד התחבורה נמסר כי "משרד התחבורה מבצע בימים אלה חקירה בגין שירות הפרימיום החדש שהפעילה חברת יאנגו, העומד בניגוד לכללי התעבורה. על פי החוק, נהג מונית מחויב להפעיל מונה בכל נסיעה ולגבות שכר נסיעה רק על פי המונה. בנוסף, חל איסור מוחלט לגבות תשלום בגין סוג הרכב וכן כל תשלום אחר שאינו מוגדר בתקנות התעבורה. אגף הפיקוח במשרד התחבורה מבצע בדיקות יזומות כנגד נהגים הפועלים בניגוד לתקנות התעבורה, כולל הפקעות מחיר, אי הפעלת מונה וגביית שכר הסעה שלא על פי המונה".
ביאנגו טוענים כי ההוראה לנהגים שלא להפעיל מונה הינה "באג שידוע לחברה ואינו מייצג". מהחברה נמסר עוד כי "מאז פניית משרד התחבורה בחודש מאי, התקיים דיאלוג בין החברה למשרד התחבורה, ונכון לעכשיו המשרד עדיין חוקר את השוק ואת מצבו, לרבות ההשלכות של משבר הקורונה, הסגרים וההגבלות וכמו כן מחפש פתרונות אשר יאפשרו לשוק להתפתח. כפי שהצהרנו בעבר, יאנגו מחויבת ומצייתת לחוק המקומי. אנו פועלים אך ורק עם נהגי מוניות בעלי רישיון להפעלת מונית ותחנות רשמיות. אנו מאמינים כי הטכנולוגיות שלנו מביאות ערך חשוב לשוק, והטכנולוגיה שלנו תמצא את דרכה גם לשוק המקומי".
מה אנחנו חושבים: אם שרת התחבורה רוצה לשנות את תקנות התעבורה ולהקל על מגבלות הפעלת מוניות, ראוי שהדבר יעשה באופן רשמי ובהליך חקיקה מלא, ולא בהעלמת עין ממה שאנשי המקצוע שלה מגדירים כ"הפרת חוק". החוק צריך להיות שווה לכל החברות ולכל נהגי המוניות, שגם כך מתקשים להתפרנס כיום.