מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי באבאי, העידה לאחרונה בבית המשפט המחוזי בירושלים כי הופעלו עליה לחצים שמטרתם לעכב את קידום הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים. בין היתר העידה כי דמות בכירה במשרד התחבורה התקשרה אליה במטרה לגרום לה לעכב את הפרויקט והזכירה את שקרה ליו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, שהתעמת פומבית עם שר התחבורה דאז, ישראל כץ. הקו הכחול אמור לחבר בין שכונת גילה לשכונת רמות, ולעבור דרך עמק רפאים ומרכז העיר.
2 צפייה בגלריה
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
(מתוך האתר של הרכבת הקלה)
יש להזכיר כי הקו הכחול מעורר מחלוקת בקרב בעלי עסקים ותושבים שהתנגדו להעברת הרכבת בעמק רפאים ולעבודות הנלוות לכך, הצפויות לטענתם לפגוע בהם ולהרוס את אופי המושבה הגרמנית. מנגד קמה מחאה ציבורית רחבה נגד העברת הרכבת על-גבי פארק המסילה, מהאתרים האהובים באזור וסמל לדו-קיום ירושלמי.
המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים עתרו נגד החלטת הוועדה המחוזית ובאופן חריג, מתכננת המחוז הגיעה לדיון בבית המשפט ועדותה עוררה סערה. "אני כן אומר, ולא יפה לומר, לגבי הטלפון שקיבלתי. אולי מהשר אולי מדמות בכירה במשרד התחבורה. היינו בפריימריז (במרכז הליכוד, א.ז) והיינו צריכים לקדם את הרכבת הקלה בעמק רפאים, וביקשו ממני לא לקיים את הדיונים (כדי לעכב). אמרתי שאני לא מקבלת הנחיות מקצועיות ואני לא כפופה (למשרד התחבורה). אז איימו עלי שגם חסן מהנמלים (אלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד שמצא עצמו בעימות חזיתי עם ישראל כץ, א.ז) חשב אותו דבר, זה מוקלט אצלי", כך העידה תלמי באבאי.
2 צפייה בגלריה
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
(מתוך האתר של הרכבת הקלה)
בין המתנגדים למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים נמצאים חברי מרכז ליכוד, ובדבריה רמזה המתכננת על לחצים שהפעילו ככל הנראה על שר התחבורה דאז, ישראל כץ, שהעדיף שלא לקבל החלטות כאלו בתקופת הפריימריז בליכוד. "הוועדה המחוזית שלנו קיבלה החלטה אחראית ומקצועית, ודנה בכל הקו שאורכו 21 ק"מ. לא נתקלנו בסיפורים מהסוג הזה", העידה תלמי באבאי. "מעולם לא פגשתי בחבורה כל-כך משפיענית ומקורבת כמו החבורה הזו, היא מייצרת ועדה נפרדת", הוסיפה.
עו״ד איתמר שחר, המייצג את התארגנות התושבים ״רכבת בעמק״ למען הרכבת הקלה, אמר: ״הדברים שנחשפו בבית המשפט מפי מתכננת המחוז צריכים להדאיג כל אזרח במדינת ישראל. מסתבר שלצד הליכי תכנון גלויים קיים ערוץ נסתר של לחצים, הפחדות ואיומים על גופי התכנון מצד גורמים פוליטיים, שבתורם מאוימים ומתודרכים על-ידי קבוצות אינטרס כוחניות.
"זכינו שבמקרה הזה הגורם המקצועי לא נכנע ללחצים, אך מי יודע בכמה מקרים אחרים קבוצות לחץ נסתרות מצליחות לפגוע באינטרס הציבורי שמובילים גורמי תכנון. כמי שהובילו בהתנדבות את המאבק הציבורי למען מעבר הרכבת בעמק רפאים, אנו שמחים שחרף הלחצים, האמצעים והמשאבים הרבים שעמדו לרשות קבוצת המתנגדים, בסופו של דבר ניצח האינטרס הציבורי: הרכבת תעבור ברחוב עמק רפאים ותשביח אותו, ולא תפגע בפארק המסילה ובתושבי השכונות הסמוכות״.
בתגובה לפניית ynet אמר שר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, כי: "בשום שלב לא היה לי קשר לדברים מסוג זה".