ישראל כץ סירב, מירי רגב מקדמת. ל-ynet נודע כי שרת התחבורה, מירי רגב, הנחתה גורמי המקצוע במשרדה לבחון את הגברת פעילות חברות תחבורה שיתופית דוגמת אובר וליפט בישראל. אותן חברות ששר התחבורה הקודם ממפלגתה, ישראל כץ, מנע את כניסתן ארצה. לטענת מקורבים לנושא, עקב כוחם של נהגי המוניות במרכז הליכוד ובניגוד לעמדת משרדי הממשלה, כולל גורמי המקצוע במשרד האוצר וברשות הארצית לתחבורה ציבורית. כמו-כן, כפי שדיווחה השרה, נבחנת הרחבת שירותי באבל ותיק תק (שירות מוניות תחבורה שיתופית בהזמנת אפליקציה) במקומות נוספים בישראל.
2 צפייה בגלריה
 אמיר אסרף - יוביל את המהלכים
 אמיר אסרף - יוביל את המהלכים
אמיר אסרף - יוביל את המהלכים
( אוראל כהן)
מקורות שונים סיפרו ל-ynet כי השרה דרשה מאנשיה בכלל וראש הרשות לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף בפרט, לעמול על פתרונות שונים ויצירתיים, לרבות כאלו שנחשבו לטאבו עד לכניסתה לתפקיד, עקב רצונו של השר כץ שלא לעורר את חמתם של חברי מרכז ליכוד. גורם במשרדי הממשלה אישר כי המתווה לו שואפת השרה יכלול קרן פיצוי ייעודית לנהגי המוניות.
ההחלטה מגיעה על רקע קריסתו המביכה של שירות התחבורה הציבורית המסורתית בו השקיע השר כץ סכומי עתק, לרבות רפורמות שונות שהתגלו כלא יעילות. לא מפתיע לכן לגלות אוטובוסים דחוסים עד אפס מקום, דווקא בתקופה בה ריחוק חברתי מומלץ יותר. נושא הדחייה החוזרת ונשנית של פתיחת הרכבת לא עזר כמובן.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
שר האוצר ישראל כץ ושרת התחבורה מירי רגב
שר התחבורה לשעבר ישראל כץ והשרה הנכנסת מירי רגב. זה שמנע, זו שתאשר?
(צילום: אבי מועלם ואוהד צויגנברג)
הבעיה מחריפה, לדברי הגורם, בפריפריה שם המדינה מתקשה לספק שירות תחבורה ציבורית הולם גם בשל תכנון עירוני מבוזר, בשונה מעיר צפופה שבה קל יותר לתכנן שירותי אוטובוסים. זו גם הסיבה לכך שהתכנון אותו מובילה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כולל הרחבת שירותים ראשית בפריפריה, ורק לאחר מכן תבחן האפשרות להרחיבו למרכזי הערים העמוסות.
עוד נבחנת אפשרות של הפעלת תחבורה ציבורית שיתופית אל תחנות הרכבת, נקודה בעייתית נוספת לה אחראי משרד התחבורה בתקופת השר כץ. התחנות החדשות שבהן מוקמו, באופן חריג למקובל בעולם, דווקא מחוץ לערים, למשל בקרית מלאכי, בדימונה, ראש העין ובמקומות נוספים. גם שירות האוטובוסים לא מספק מענה משום שאין מספיק קישוריות בין זמני הגעת ויציאת הרכבות מהתחנות ובין זמני האוטובוסים. ולכן נוסעים שמעוניינים לבצע את כל נסיעתם באמצעות התחבורה הציבורית יתקשו לעשות כן.
כך למשל, אם נסיעה באמצעות הרכבת לוקחת כחצי שעה לתחנה מסוימת, לעיתים תהיה ההמתנה לאוטובוס מהתחנה ליעד הסופי דומה לנסיעה עצמה. בעיות אלה ואחרות גורמות לישראלים רבים לוותר מראש על הנסיעה בתחבורה הציבורית ולבצע אותה ברכב הפרטי.
נכון להיום פועל בתל אביב שירות באבל באמצעות חברת ויה וחברת התחבורה הציבורית הוותיקה דן, ואילו בחיפה פועל שירות תיק תק באמצעות חברת מוביט ואגד, ולפני הקורונה החל ניסוי דומה גם בירושלים. משרד התחבורה טרם פרסם את מקדם המילוי (כמה מושבים מאוכלסים בנוסעים מתוך היצע השירות) בכל אחד מהשירותים האלו, ולכן לא ברור בשלב זה כמה מצליח השירות למשוך נוסעים מהרכב הפרטי.

ומה עם אובר וליפט?

על פי עבודת המטה המתגבשת, במשרד התחבורה למדו מכשלי התחבורה השיתופית בעולם וצפויים אמנם למנוע מאובר לפגוע בפעילות נהגי המוניות בישראל, להם כאמור השפעה רבה במרכז הליכוד, אך לקדם פעילות שנמנעה עד עתה ולמעשה להגדיל את כוחן של החברות האלה. מעבר להסבר הפוליטי המתבקש, הטענה היא כי נוכחותם של כלי רכב ריקים מנוסעים על הכבישים העמוסים גם כך אינה רצויה. לפי גורמים, מחקרים שהונחו על שולחן הרשות מצאו כי שירותים שיתופיים דוגמת אובר וליפט תורמים לגודש בכבישים, משום שבין חצי לשני שלישים מהזמן נוסעים נהגי אובר בלי נוסעים.
עוד הצביעו המחקרים על כך שנסיעות אובר לא מחליפות נסיעות של מוניות אלא מתווספות עליהן, בעיקר במקום הליכה ארוכה ברגל, רכיבה באופניים או בכלי תחבורה שיתופי זעיר כמו קורקינט וכמובן נסיעה באוטובוסים עירוניים. עוד הוסבר כי ערים רבות בעולם מטילות כיום הגבלות על אובר.
לפי עבודת המטה המתגבשת, גם ישראל תטיל הגבלות על אובר בדמות הפעלת השירות בפריפריה ולא במרכזי הערים הצפופות, וכן איסור על הסעת נוסע בודד אלא במתכונת של מספר נוסעים. אך עדיין לא ברור כיצד יעשו זאת ואיך תראה עבודת המטה הסופית אותה מגבש כעת ראש הרשות לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף.
עוד נודע ל-ynet כי בעקבות מקרה מיכאל מגידוביץ בן ה-99 שהורד מאוטובוס, משום שנהג לא הסכים לקבל ממנו כסף לנסיעה ודרש כי ישלם רב ברב-קו, שוקלת שרת התחבורה רגב שימוש במזומן לקשישים ולמלוויהם של לקויי ראייה. בינתיים היא הנחתה את גורמי המקצוע למצוא פתרונות במהירות. צעד זה סותר את מדיניות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ששואפת לצמצם תשלום במזומן ולעבור לאפליקציות התשלום.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה כי: "בני הגיל השלישי הם אוכלוסייה המרבה להשתמש בתחבורה ציבורית ומשכך אנו מבינים את הרגישות והרצון לאפשר להם לנסוע באוטובוסים ולשלם שלא בעזרת כרטיס הרב קו. יחד עם זאת, וכנהוג במדינות רבות בעולם, הגיע הזמן לאפשר לאוכלוסייה זו שימוש חינם בתחבורה הציבורית. כך נישמר כולם מהתפרצות נגיף הקורונה באוטובוסים ונשמור על בריאות הציבור".
ממשרד התחבורה נמסר כי "השרה רגב הנחתה למצוא פתרונות טכנולוגיים לבעיית הפקקים והגודש בכבישים. כמו גם פתרונות נוספים טכנולוגיים לתחבורה ציבורית חכמה ונגישה לציבור הישראלי. שום הצעה ספציפית לא עלתה וכל אמירה באשר לפתרון כזה או אחר, נובע מאינטרסים של בעלי עניין".