תוכנית המיליון להפחתת הנסיעה בכבישים אושרה בממשלה: הממשלה אישרה היום (א') את "תכנית המיליון" להפחתת 5% מנסיעות הרכב הפרטי, העומדות לפי משרד התחבורה על כמיליון נסיעות ביום. כל זאת תוך שנה בלבד מהיום. את הנוסעים שיוותרו על הרכב הפרטי מעוניינים בממשלה להעביר לתחבורה הציבורית הסובלת כיום מכשלים מהותיים, אך צפויה לקבל תמריצים שונים כדי להפוך אותה לאטרקטיבית יותר.
במסגרת התכנית, שגובשה יחד עם משרדי ראש הממשלה, האוצר ומשרדים וגופים ציבוריים נוספים, יוזנקו עשרות צעדים, יחוזקו הזרועות המרכיבות את מערך התחבורה הציבורית ויואצו פרויקטים שונים להפחתת הנסיעה ברכב הפרטי - כך בהודעה משותפת של המשרדים.
יש להזכיר כי כאשר חשפה את התכנית, אמרה מיכאלי כי סך נסיעות הרכב הפרטי בישראל עומד מדי יום על כ-12 מיליון, והפחתה של מיליון נסיעות ממספר זה אינה 5%. עוד יש לזכור כי משמעותה של העברת מיליון נוסעים לתחבורה הציבורית היא תוספת של כ-50% לסך הנוסעים בה מדי יום. לאור המחסור העצום כיום באוטובוסים ונהגים, לא ברור כיצד מעוניינת השרה לעשות זאת בפרק זמן קצר.

2 צפייה בגלריה
קו 70 ברמת גן
קו 70 ברמת גן
קו 70 ברמת גן
(צילום: נדב אבס)
לפי התוכנית, שיפור מערך התחבורה הציבורית יבוצע בעזרת שלושה צעדים מרכזיים:
  • הקמת 120 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית שייאכפו לראשונה על-ידי יחידת אכיפה בנתיבים בין-עירוניים
  • ישופרו תנאי נהגות ונהגי האוטובוס, לרבות חיזוק בטחונם האישי, הקמת 100 חדרי מנוחה נוספים ושיפור כולל של תנאי ההעסקה
  • ביטול תמריצי אחזקת רכב פרטי
ראש הממשלה בנט והשרה מיכאלי הבטיחו כי תקודם - בהשקעה של עשרות מיליונים - תוכנית לעידוד נסיעות שיתופיות, כמו-גם מהלך עם רשות שוק ההון להטבות עבור מי שאינו משתמש ברכבו הפרטי מדי יום. בין היתר על ידי עידוד עבודה (חלקית) מהבית לעובדים במגזר הציבורי לעבוד מהבית. כמו כן יוגדלו שעות העבודה בחברות להסעת המונים, יואץ סילוק של מפגעי דרך ועוד.
"תכנית המיליון היא בשורה משמעותית לציבור במדינת ישראל״, אמר הבוקר ראש הממשלה בנט. ״מטרת התוכנית היא להפחית שימוש ברכבים פרטיים ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית בכדי להביא להקלה בטווח הקצר והבינוני של הפקקים בכבישים. אני מודה לשרת התחבורה, ולכל השותפים בממשלה שתרמו להוצאת המהלך לפועל".
לדברי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, "תוכנית המיליון תביא בטווח הזמן הקרוב לצמצום מספר הנסיעות ברכב הפרטי. אני מודה לכלל שותפיי שהבינו את גודל השעה והשקיעו רבות על מנת שהתוכנית הזו תאושר ותצא לדרך".