רבים מנהגי האוטובוס חוו תקיפה פיזית בשנה האחרונה: לרגל הכנס השנתי של ארגון נהגי האוטובוס מבית ההסתדרות הלאומית שנערך היום (ב׳) באילת, מפרסם הארגון דו״ח על מצב האלימות נגד נהגים מתחילת השנה ועד לחודש נובמבר. ועל פי הדו״ח, 41% מנהגי האוטובוסים בישראל חוו תקיפה פיזית אחת לפחות במהלך השנה האחרונה. כ-17% מהנהגים דיווחו כי חוו שלושה מקרי אלימות ומעלה בשנה האחרונה.
1 צפייה בגלריה
שמשת האוטובוס שנופצה
שמשת האוטובוס שנופצה
שמשת האוטובוס שנופצה
(צילום: דוברות המשטרה)
בהשוואה לדו"ח ארגון הנהגים שיצא בינואר 2021, מספר הנהגים שהותקפו פיזית נותר זהה, אך מספר התקיפות עלה משמעותית בגלל התגברות הנסועה באוטובוסים לאחר משבר הקורונה. במספרים מוחלטים, מקרי התקיפה הפיזית בשנת 2022 עמדו כאמור על כ-4,400 מקרי תקיפה לעומת 3,644 מקרי תקיפה בדו"ח שפורסם בשנת 2021.על פי נתוני הדו"ח, 37% מנהגים חוו גם אלימות פיזית וגם אלימות מילולית בשנת 2022, נתון כמעט דומה לנתוני הסקר בשנת 2021.
נתוני הדו"ח מעידים כי 59% מנהגי התחבורה הציבורית בישראל חוו מקרה אלימות מילולית אחד לפחות במהלך השנה האחרונה, לעומת 65% מהנהגים שחוו מיקרי אלימות כלפיהם בשנת 2021. כ-14% מהנהגים דיווחו על אלימות מילולית ויותר מכך במהלך שנת 2022, בדומה למקרי האלימות המילולית כלפיהם בשנת 2021. בסקר נשאלו הנהגים בנוסף עד כמה הם מרגישים בטוחים בעבודתם. שיעור גבוה מאוד (69%) מהנהגים מדווחים על חוסר תחושת בטחון בתפקידם בשנת 2022 בדומה ל-2021.
עם זאת, הדו"ח מגלה כי 68% מהנהגים דיווחו כי התקנת המחיצות באוטובוסים, מאבק אותו ניהלו בארגון הנהגים בשנים האחרונות, נשא פרי. 42% מהנהגים שעבורם הותקנה מחיצה מדווחים על כך שהיא תורמת לבטחונם. כמחצית מהנהגים שאצלם טרם הותקנה מחיצה, מעריכים שהיא תשפר את תחושת הבטחון שלהם.
ששי שדה, ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית אמר כי: "ההסתדרות הלאומית התחילה לפני מספר שנים את המאבק למען התקנת מחיצות באוטובוסים צעד שבסקר הנוכחי מעיד כי הן תורמות לביטחון הנהגים, מונעות אלימות ומשפרות את תחושת הביטחון האישית שלהם. יחד עם זאת, המציאות כיום היא שהנהגים מפחדים להגיע לעבודתם. לצערנו, זו מכת מדינה".
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית, אמר כי: "האלימות בכבישים אותו הציבור חווה בימים האחרונים ביתר שאת, היא מנת חלקם היום יומית של נהגי האוטובוסים. לצערנו, נהגי האוטובוסים הפכו להיות שק החבטות של מדינת ישראל, ונתוני הסקר מעידים על כך שאין יום בו עשרות נוהגים לא מותקפים. על שר התחבורה החדש לפעול לקידום תוכנית ברורה נגד האלימות הזו. מישהו חייב לעצור את הטירוף הזה. היום בו נהג ירצח קרוב מתמיד".