נהגי אוטובוס בישראל עובדים במשמרות של 12 שעות, ועל פי חוק זכאים לחצי שעת מנוחה אחרי כל ארבע שעות עבודה. לשם כך הוקמו עבורם במהלך השנים חדרי מנוחה בתחנות הקצה, בהם אמורים הנהגים לנוח בין נסיעות לאכול ולשתות וכמובן להשתמש בשירותים.
5 צפייה בגלריה
(כוח לעובדים)
אלא שנראה כי עקב המחסור הקשה בנהגים ולחץ העבודה, ההפסקה המיועדת אינה מתבצעת באופן קבוע. שכן יש לזכור כי נהג שמאחר לצאת מתחנת הקו הראשונה צפוי לספוג קנס מהחברה המפעילה את הקו. זאת, כחלק ממדיניות משרד התחבורה שמנסה לשפר את השירות ולצמצם איחורים. זאת ועוד. גם באוטובוסים יש מחסור ולכן החברה המפעילה יכולה לדרוש מנהג של קו מסוים (כל קו) לצאת לקווים נוספים בעת משמרתו.
5 צפייה בגלריה
(כוח לעובדים)
וכדי להפוך את המצב לבעייתי עוד יותר עבור הנהגים, ניכר מחסור חמור בחדרי התרעננות בתחילתו וסיומו של קו וגם כאשר יש כאלה, תחזוקתם כה ירודה עד כי אינם יכולים למלא את ייעודם. כל חברת אוטובוסים בנתה אמנם עד כה עשרות חדרי התרעננות, אלא שדוח של ארגון כוח לעובדים מגלה כי מרביתם אינם עומדים בתקנים מינימליים, וחלקם אפילו לא מחובר לביוב וחשמל.
5 צפייה בגלריה
 יש חדר התרעננות, סגור
 יש חדר התרעננות, סגור
יש חדר התרעננות, סגור
(ארגון כוח לעובדים)
״יש מבנים לתחנות קצה בחלק מהקווים, אבל לא כולן עובדות״, אומר אייל סבו (56), נהג אוטובוס באגד-ירושלים מזה 33 שנה. ״יש הרבה קווים ללא תחנות קצה ובאלו שיש, רבים מהם לא שמישים. בתחנת הקצה בבית הכרם למשל אין מים, בתחנת קצה אחרת אין כלל אינסטלציה ובאחרות יש תא שירותים בודד שאינו מספיק למספר גדול של נהגים.
5 צפייה בגלריה
(כוח לעובדים)
״קח לדוגמה את חדר ההתרעננות בהר הצופים. הוא נמצא 500 מטרים מהתחנה האחרונה של הקו, ואסור לסוע מהתחנה (עם האוטובוס, ר.ר) אל חדר ההתרעננות. צריך לחנות ולרוץ כדי להספיק ללגום קפה ולצאת לסבב הבא מבלי לאחר״.
ל', נהג בחברת סופרבוס שעובד בקריות סיפר כי בחלק מהקווים באזורו אין בכלל חדרי ריענון. ״בתחנה המרכזית של הקריות יש שני תאי שירותים שאותם אנחנו חולקים עם הנוסעים והומלסים בלילות. קרו לי בעבר מקרים שבהם הגעתי לתחנה ומכיוון שנוסעים השתמשו בשני התאים, לא היה לי מספיק זמן להתפנות לפני הנסיעה הבאה״.
5 צפייה בגלריה
(כוח לעובדים)
הנהג הוותיק סיפר כי בתחנת חוף הכרמל אמנם יש חדר ריענון, אבל מאוד קטן. ״אי אפשר להכניס לשם יותר משניים שלושה נהגים בעמידה. השירותים שם מאוד רחוקים מהתחנה ונדרשות שבע דקות הליכה עד לחדר הריענון. זה פשוט מאלץ אותנו להתפנות ממש ליד האוטובוס״.
ומה עם נהגות? שירלי, נהגת אוטובוס מירושלים: ״בהר חומה יש שירותים רחוקים וממילא במצב נוראי. הדלת שבורה, הרצפה מוצפת, הסירחון דוחה. הפיתרון שלי הוא ללכת לסופרמרקט הקרוב, לקנות שם דבר מה ולהשתמש בשירותים. בבית הכרם? יש עמדה, אבל היא לא מחוברת למים".

"מצב בלתי אפשרי"

במכתב שנשלח כבר בראשית השנה מארגון הנהגים בכוח לעובדים אל משרד התחבורה, ובו הם מצביעים על בעיית המחסור בחדרי התרעננות. ״המחסור הזה יכול להתבטא בשום מבנה בכלל, דרך חדר נהגים נעול לשימוש או תא שירותים בודד בלבד״.
עוד הם אומרים כי "לפי חוק שעות עבודה ומנוחה (סעיף 20), עובד זכאי במהלך יום עבודתו להפסיק את עבודתו לשם שימוש בחדר שירותים בהתאם לצרכיו, ועל המעסיק לוודא כי יש חדר שירותים תקין וראוי לשימוש העובדים, במקום העבודה או בקרבתו. אנו רואים במצב זה מצב בלתי אפשרי עבור נהגי התחבורה הציבורית אשר נדרשים לעבוד תחת לחץ ובמצב הקיים לא יכולים לקיים זכות בסיסית כדי להתרענן״.
במכתב הם מזכירים כ-40 תחנות קצה, ולפחות במחצית מהן אין חדרי התרעננות לנהגים, בעוד שבחלקם יש בעיות קשות. כך לדוגמה, החדר בתחנת בית החייל בירושלים ננעל על ידי העירייה. במסוף שפינוזה באזור יש שירותים כימיים בלבד, אך הם אינם פועלים מזה מספר חודשים. בקריית אתא יש קרוואן במרחק קילומטר מתחנת הקצה ובמסוף בת גלים נסגר חדר ההתרעננות בשעות הצהריים ונהגי הערב מנועים מלהשתמש בו.
תם פרומוביץ, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים, אמר ל-ynet כי ״בתחילת השנה הכרזנו סכסוך עבודה על מחסור בחדרי נהגים, סכסוך שהוביל לפתיחה של חדר נהגים בירושלים. נכון ששרת התחבורה מציינת שחדרי התרעננות הם בראש סדר העדיפויות של המשרד, אבל בינתיים לא רואים התקדמות. המצב בשטח נשאר כפי שהיה וסבלנותנו פוקעת".
ממשרד התחבורה נמסר: ״שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, נפגשה עם ארגוני הנהגים שהביעו את הצורך לשפר את תנאי העסקתם. השרה מיכאלי הנחתה את מנכ"לית המשרד לבחון את הנושא ולהציג המלצות לשיפור תנאיהם בתוך זמן קצר, והדבר נמצא בעבודה בימים אלה. זאת בנוסף ל-220 מיליון שקלים שהוקצו לשיפור תנאי עבודתם.
יצוין כי משרדנו פועל בימים אלה להקמת עשרות עמדות התרעננות ומנוחה בכל רחבי הארץ, לצד עשרות תחנות התרעננות ותחנות קצה שהוקמו ויוקמו בעלות של מיליוני שקלים. במקביל פועל המשרד מול הרשויות המקומיות לאיתור מקומות נוספים להצבת המבנים ופועל לזירוז קבלת אישורים סטטוטורים הנדרשים להצבתם".