האומיקרון השכיח מאיתנו את בעיית פקקי התנועה, אבל היא תחזור במלוא חומרה כאשר הגל הנוכחי יירגע. אחד ממוקדי הכשל העיקריים הוא הפרויקט המתעכב של מסילת הרכבת הרביעית באיילון, שחסרונה מונע מהרכבת להוסיף נסיעות מהדרום, מהצפון ומכיוון ירושלים ומודיעין. ובכל מעכב למעשה את כל תנועת הרכבות במדינה. היום הכריז משרד התחבורה כי הפרויקט הקריטי יושלם רק ב-2028, למרות דחיפותו. ההכרזה הגיעה בעקבות הסכמות על לשינוי בחלוקת העבודה בפרויקט בין נתיבי ישראל ורכבת ישראל.
1 צפייה בגלריה
מסילה של רכבת ישראל
מסילה של רכבת ישראל
(צילום: ערן גרנות)
הפרויקט, בעלות של 7.5 מיליארד שקל, כולל קירוי של כל תעלת איילון לטובת הוספת המסילה הנוספת, מחלף רכבות בצומת קיבוץ גלויות והסטת כביש 1 והנתיב המהיר, לרבות הוספת מסילות בקטע לכיוון דרום.
בשנים האחרונות שונתה מספר פעמים חלוקת העבודה בין החברות, כאשר השינוי המשמעותי האחרון בוצע בחודש יוני 2021, בו הסכימו כל הצדדים על חלוקה גיאוגרפית. זו שינתה החלטה קודמת אותה יזמה שרת התחבורה הקודמת, מירי רגב, שהגדירה חלוקה מקצועית ('תשתית בטון' מול 'פרויקט רכבתי').
אולם במהלך החודשים האחרונים התגלו בעיות במימוש הפרויקט בשיטה זו, ועלה צורך בתיאום ובקרה הדוקה יותר של משרד התחבורה על החברות המבצעות ומנהליהן הדומיננטיים, ניסים פרץ בנת"י ומיכה מייקסנר ברכבת. על מנת לבחון פתרונות, הטילה מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק על המשנה למנכ"לית, עילם שגיא, להוביל תהליך בחינה מקצועי, שכלל מספר רב של דיוני עומק עם כלל הגורמים הרלוונטיים.
"יכול להיות שהיינו מגיעים לפתרון טוב יותר אם העבודות לא היו כבר מתחילות, אבל שינויים נוספים היו מעכבים את הפרויקט בשנים ארוכות", הודה הבוקר שגיא. "הוחלט שרכבת ישראל תהיה אחראית על כל העבודה מצפון למחלף גלויות, ונתיבי ישראל תהיה אחראית על מחלף הרכבת הצמוד לגלויות ועל העבודות שכבר מתבצעות להסטת כביש מספר 1, הנתיב המהיר ומסילות הרכבת מדרום למחלף. נת"י תצטרך לתכנן מחדש את החלקים שקרובים למסילה, ותתחיל בינתיים בביצוע אלה שרחוקים ממנה".
עילם הוסיף כי "יכולנו להקדים את לוח הזמנים תוך פגיעה קשה בפעילות הרכבת באיילון, והעדפנו לעשות אותה מדורגת יותר תוך פגיעה מינימלית".
מחלף הרכבות בגלויות יהיה מוכן באמצע 2026, ואז תתחיל הרכבת בהסטת וחיבור מחדש של המסילות. המשמעות של "פגיעה מינימלית" בהגדרת משרד התחבורה תהיה הפסקות שירות קצרות והפחתת תדירויות נסיעה, אבל לא עצירה מלאה של נסיעת הרכבות באיילון לזמן ממושך.
ראוי להזכיר בהקשר זה כי פרויקט המסילה הרביעית באיילון הוכרז כתוכנית תשתית לאומית עוד בשנת 2007. התוכנית התקדמה - אם בכלל - בעצלתיים למרות ההכרה בנחיצותה. בשנת 2010, לפני 12 שנים וזמן לא רב לאחר שנכנס לתפקידו, הצהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי יקדם במהירות גם את המסילה הרביעית באיילון. שבע שנים חלפו והבטחה נוספת של השר: פרויקט המסילה הרביעית יצא לדרך ב-2019. "המסילה הרביעית, המהווה את פרויקט הדגל של משרד התחבורה, תאפשר תוספת שירות משמעותית לאזרחי ישראל, הכוללת 12 רכבות בשעה לכל כיוון במסדרון האיילון", אמר השר.