בימים הקרובים יתחיל לפעול בקווי אגד בירושלים אוטובוס מפרקי חשמלי, מתוצרת גולדן דרגון הסינית, שנבנה בארץ במפעל מרכבים. הוא יהיה ראשון מ-68 אוטובוסים שהזמינה חברת סופרבוס מקבוצת בליליוס, הזוכה במכרזי הפעלת המטרונית בחיפה ובמרכז ודרום ירושלים, ויבואנית המותג הסיני.
1 צפייה בגלריה
הלכה המטרונית, הגיע אוטובוס ארוך
הלכה המטרונית, הגיע אוטובוס ארוך
הלכה המטרונית, הגיע אוטובוס ארוך
(גולדן דרגון)
אורכו של האוטובוס עומד על כ-19 מטר והוא יכול לשאת 118 נוסעים, מהם 41 בישיבה. סוללות בקיבולת של 522 קילוואט ממוקמות על הגג והמנוע מייצר 503 כ"ס. טווח הנסיעה בין טעינות עומד על 250 ק"מ, המספיקים ליום עבודה עירוני. מבחינת המטרונית - למעשה אוטובוס ארוך - מדובר בנסיגה עיצובית, שכן המקורית עוצבה כך שנראתה כרכבת קלה, ואילו האוטובוס החשמלי נראה שגרתי יותר למרות שאינו מזהם את הסביבה.
סופרבוס תפעיל את קווי המטרונית במטרופולין חיפה לתקופה של 10 שנים ותחליף את חברת דן המפעילה כיום את האשכול. במסגרת המכרז, תפעיל החברה את שלושת קווי המטרונית החוצים את חיפה והקריות ומחברים בין ערי המפרץ לחיפה, דרך תחנות רכבת ישראל ומרכזי התחבורה באזור. לצד זאת תפעיל הזכיינית שני קווי מטרונית חדשים:
  • קו 4, המנהרות: יחבר את ערי הקריות עם מרכזית חוף הכרמל ביציאה מחיפה דרך מנהרות הכרמל
  • קו 5, נשר: יחבר בין צומת יגור דרך ציר בר-יהודה בנשר, ועד לשכונת הדר בחיפה
משרד התחחבורה מתכנן שעד 2025, 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. יש לציין כי תוכנית זו נמצאת באיחור בלוח הזמנים, בעיקר בגלל עיכוב מכרזי התחבורה הציבורית בעתירות לבתי משפט סביב סוגיית רכש האוטובוסים ממפעלים ישראלים. אולם למרות ביטול הרכש מהמפעלים המקומיים, ממשיכות מפעילות התחבורה הציבורית לרכוש אותם בארץ, בין השאר בזכות תוספת ניקוד במכרזים לרכש מקומי ולאור שביעות רצון מהאוטובוסים שמורכבים בארץ על בסיס שלדות מיובאות.
גולדן דרגון היא היצרנית הסינית הראשונה שהחלה לאפשר הרכבה בישראל. מרכבים תבנה השנה 130 אוטובוסים חשמליים, כולל 50 מפרקיים. "אנחנו משקיעים משאבים רבים בהבאת אלטרנטיבות ירוקות מונעות אנרגיה חלופית עבור כלי תחבורה בכלל ואמצעי תחבורה ציבורית בפרט", אמר דוד אוחנה, מנכ"ל גולדן דרגון בישראל. כבר בזמן הקרוב תקלוט חברת סופרבוס עשרות אוטובוסים לקווי המטרונית בחיפה ולשאר הקווים ברחבי הארץ".