נהגי המוניות הם בין מאות אלפי העצמאים שהכנסותיהם קורסות בגלל משבר הקורונה. תיירים אין, רבים עובדים מהבית ומעטים יוצאים לבלות. בסוף השבוע דיווחו נהגים על צלילה חדה של לא פחות מ=90% במספר הנסיעות. אבל עבור 35 אלף נהגים פעילים ו-23 אלף בעלי מוניות, הקורונה היא המכה השנייה, לצד רפורמת המחירים החדשה.
1 צפייה בגלריה
הפגנה נהגים
הפגנה נהגים
הפגנה נהגי המוניות
(צילום: אירנה בר)


ביום חמישי צירף שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' את חתימתו לזו של שר האוצר משה כחלון, על דחייה נוספת בתחילת יישום הרפורמה בתעריפי הנסיעה במוניות ל-8 באפריל, ערב פסח. זו כבר דחייה שנייה: הרפורמה הייתה אמורה להתחיל בינואר, ונדחתה ל-6 במארס בעקבות מחאת הנהגים.
במסגרת הרפורמה ירד המחיר ההתחלתי של נסיעה מ-12.4 שקלים ל-10.48 שקלים, ובוטלה התוספת בגובה 5 שקלים על נוסע שלישי ורביעי. בינואר תבוטל גם התוספת על מזוודה, 4.4 שקלים. כן בוטל מחירון הנסיעות הבינעירוני וכל נסיעה תבוצע רק לפי מונה. עלות הנסיעה תחושב לפי זמן ומרחק גם יחד (עד כה פעלו המונים על מרחק, והתבססו על מהירות הנסיעה הממוצעת). במסגרת הרפורמה נוסף גם 'תעריף 3' (יקר מתעריף 1 ב-40%) ללילות חמישי, שישי ושבת, לצד החלוקה ליום (תעריף 1) ולילה - תעריף 2 היקר מתעריף 1 ב-25%.
בממשלה טענו כי השינוי יוזיל נסיעות מחוץ לעיר ב-6.7%, ועל כך תפצה התייקרות של 13% בנסיעה בעיר. אך לטענת נהגים שעידכנו את המונה בהתאם לרפורמה, מחיר הנסיעה בעיר כמעט לא הושפע בזמן שהמחירים מחוץ לעיר צנחו ב-30%. יש לציין כי עד כה עידכנו 4,000 בעלי מוניות (כ-17% מכלל הנהגים) את המונים בתעריפים החדשים, וכשנוסע מזמין מונית אין לו דרך לדעת איזה מחירון יקבל.
הנהגים הפגינו בכבישים ובנתב"ג ולפני הבחירות אף איימו לא להצביע ליכוד. נתניהו זימנם לפגישה, והבטיח לבדוק את התעריפים בצוות בראשות סמנכ"ל כלכלה במשרדו, אמיר ברקן. כחלון וסמוטריץ' חתמו על הקפאת הרפורמה, אך המשנה ליועמ"ש מאיר לוין קבע שהצו חורג מסמכות והוא בוטל. השבוע כאמור חתמו השרים על דחייה נוספת ברפורמה, ללא שינויים.
אתמול הציע יהודה בר-אור, יו"ר ארגון נהגי המוניות, לערוך פיילוט ב-200 מוניות כדי לבחון את שינוי המחירים בפועל. "פיילוט כזה לו בוצע היה מציף כבר את הבעייתיות במבנה החדש, ומאפשר לתקנו", כתב לשר כחלון; אך כשהביקוש למוניות קורס, הממשלה מתרכזת בקורונה, ועד הדד-ליין החדש נותר פחות מחודש, לא סביר שייערך פיילוט וייבחנו שינויים.
מלשכת רה"מ נמסר שהנושא נבחן באוצר, לאחר שהוצגו כלל הנתונים.