קבוצת בון תור, הבעלים של מטרופולין, מתחילה לייבא את המיניבוס החשמלי של קארסן הטורקית באמצעות BG מוטורס, ותמכור בעתיד גם אוטובוסים חשמליים מתוצאתה. קדמו לה בייבוא כלי רכב לתחבורה ציבורית: קבוצת דן השותפה ביבואנית אוטובוסי הייגר, וקבוצת בליליוס המחזיקה בחברת סופרבוס ומייבאת אוטובוסי גולדן דראגון הסיניים.
1 צפייה בגלריה
(יאיר שגיא)
ה-e-JUST תוכנן מראש עבור תחבורה ציבורית ואינו רכב מסחרי מוסב לחשמל, דוגמת דגמי הנוסעים של מרצדס ספרינטר ופורד טרנזיט. כדי לקצר את זמן הפיתוח רכשה קראסן סוללות ומנועים חשמליים מיצרנית הרכב הגרמנית ב.מ.וו, כך שבכל מיניבוס מותקנות צמד סוללות של i3 המשפחתית, בהספק כולל של 88 קוט"ש. הוא גם משתמש במנוע ובמטען פנימי מתוצרת החברה הבווארית.
עם אורך של שישה מטר, מחצית מאוטובוס רגיל, מסוגל המיניבוס הטורקי לשאת 19 נוסעים, 12 מהם בישיבה. לפי נתוני היצרן, טווח הנסיעה עומד על 210 ק"מ. טעינה איטית של הסוללה אורכת ארבע שעות, לטעינה מהירה מספיקות 65 דקות. טווח הנסיעה הקצר יחסית מייעד את הכלי רק לקווים עירוניים קצרים, והוא פחות מתאים לשמש כפתרון תחבורה ציבורית בפרברים.
מחירו למפעילות התחבורה הציבורית עומד על 760 אלף שקל, כמעט כפול ממרצדס ספרינטר דיזל מקביל הנרכש כיום בידי חברות שונות, כולל מפעילות שירותי תחבורה-לפי-דרישה כמו באבל. אולם עלויות ההפעלה והאחזקה שלו זולות משמעותית.
בשבועות הקרובים יחל ניסוי השימוש ברכב בחברות התחבורה הציבורית. עם זאת, משרד התחבורה עדיין לא דורש במכרזי התח"צ מהחברות להפעיל כמות מסוימת של מיניבוסים חשמליים, כפי שהוא דורש מהן להפעיל אוטובוסים חשמליים. רן שדמי, מ"מ הרשות לתחבורה ציבורית, אמר ל-ynet כי דרישה כזו עשויה להתווסף במכרזים הבאים, במקומות שבהם כבר יש תשתית טעינה בחניוני האוטובוסים. בחודשים הקרובים יושקו בישראל מיניבוסים חשמליים נוספים מתוצרת סין.
לנסיעה הראשונה של הכלי בירושלים הצטרפו שרת התחבורה מרב מיכאלי ומ"מ שגריר טורקיה, מחמט שקרג'י. מיכאלי אמרה כי "קבענו כבר כי מ-2026 יימכרו בישראל רק אוטובוסים עירוניים חשמליים, ונמשיך לעודד תחבורה שקטה ושאינה פולטת זיהום לטובת נוסעי ונוסעות התחבורה הציבורית".
בהיותו של הכלי נמוך רצפה העלייה והירידה ממנו נוחות, והוא גם מונגש לנכים באמצעות רמפה ומקום לעגלת נכים. תקרה גבוה מאפשרת עמידה נוחה יותר מאשר במיניבוסים אחרים, לנהג יש עמדה גבוהה יחסית וראות טובה החוצה, ורדיוס הסיבוב קצר יחסית הודות למיקום הגלגלים בפינות הרכב. עם זאת, גם הכלי הטורקי לא הצליח תמיד להתמודד עם הבורות הרבים בכבישי הבירה.