בקצרה:
  • המחלף החדש בבית שמש שאושר והוקם בתקופת השר ישראל כץ, נפתח לתנועה
  • שרת התחבורה התגאתה בו, ו"שכחה" את נוסעי האוטובוס שמשוועים לשיפור השירות
  • קביעת זוכה במכרז תחבורה ציבורית שמתעכבת כבר חודשיים, תהיה פעולה בכיוון הנכון
 מחלף בית שמש החדש מחלף בית שמש החדש
מחלף בית שמש החדש
(דני שכטמן)
בזמן ששרת התחבורה מירי רגב מתגאה בפתיחת מחלף חדש בבית שמש לטובת תושבי העיר, משרדה מעכב כבר חודשים את בחירת מפעילת תחבורה ציבורית חדשה, שכניסתה תשפר דרמטית את שירותי האוטובוסים לתושבים שאינם מחזיקים ברכב פרטי.
ביום ראשון (11.10) הכריז משרד התחבורה על פתיחתו של מחלף בית שמש, שנבנה כחלק מהרחבת כביש 38 בעלות של 430 מיליון שקל לקטע ולמחלף החדשים. כול אלה נבנו כתנאי לאישור בניית 10,000 יחידות דיור בדרום העיר.
"הפכנו כביש אדום שגבה קורבנות רבים, לעורק תחבורה שוקק חיים שמביא תנופת פיתוח אדירה לאזור המדהים הזה", התגאתה רגב בפרויקט שאושר ב-2014, בימים בהם ישראל כץ היה שר התחבורה. "המחלף החדש מאפשר את איכלוסן של שכונות חדשות שיספקו פתרונות לאלפי משפחות, מחבר את אזור התעשיה שייצר מקומות עבודה חדשים, ומקרב את הפריפריה לירושלים ולגוש דן", הוסיפה רגב.
אולם לתושבים באיזור שלא מחזיקים ברכב פרטי, משרד התחבורה כך נראה לא ממהר לדאוג. ביוני פרסם המשרד מכרז חדש להפעלת אשכול התחבורה הציבורית באיזור ובקווים ממנו לירושלים, הכולל הוספת קווים חדשים והגדלת תדירות הקווים הקיימים עבור מי שעובדים ולומדים מחוץ לבית שמש. מדובר במכרז שהתעכב במשך יותר משנתיים בשל הליכים משפטיים ועתירות של יצרניות האוטובוסים, בשאלה האם תחייב המדינה את הזוכים לרכוש אוטובוסים שמורכבים בישראל.
לאחר שהעליון הכריע כי לא תהיה חובה כזאת, פורסם המכרז ב-11 ליוני, עם תאריך אחרון קרוב יחסית להגשת הצעות, ב-26 ביולי. פער הזמנים הקצר נתפס בענף כתוצאה של העיכוב שנוצר במכרז, ורצון של משרד התחבורה "לסגור אותו".
אולם למרות שמאז הגשת ההצעות בידי מפעילות האוטובוסים חלפו כבר יותר מחודשיים וחצי, טרם פירסם משרד התחבורה את זהות החברה הזוכה במכרז. יצויין כי המפעילה החדש, גם אם תהיה זאת המפעילה הקיימת, חברת סופרבוס, תידרש לתקופת התארגנות לתנאי המכרז החדש, שבה יירכשו אוטובוסים וייגויסו מאות נהגים, תקופה שתימשך קרוב לשנה.
ולמרות זאת, במשרד התחבורה לא ממהרים לבחור זוכה. "גם בתנאים של מאבק בקורונה, של היעדר ראש רשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, והיעדר ראש אגף תקציבים באוצר, יותר מחודשיים לפרסום זוכה במכרז כזה הוא פרק זמן בהחלט חריג", אמר אתמול גורם בענף התחבורה הציבורית.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי "אנחנו פועלים בימים אלה במלא המרץ, במטרה לסיים את ההליך המכרזי במהירות האפשרית ולהכריז על הזוכים במכרזים של בית שמש והשומרון. חשוב לזכור כי מדובר בשלושה מכרזים גדולים ומורכבים, המחייבים בדיקה מקיפה ומעמיקה של 15 חברות וגופים שהגישו הצעות למכרזים אלה. המכרזים נסגרו סופית ב-16 באוגוסט 2020 , לאחר מספר סבבים של שאלות והבהרות שהוגשו על ידי המתמודדים במכרזים. לאחר פתיחת המעטפות החלה בדיקת המכרזים והיא צפוייה להסתיים בימים הקרובים. מיד לאחר מכן, ועדת המכרזים תכריז על הזוכים".
מה אנחנו חושבים: מירי רגב מתהדרת בפרויקט תחבורתי שנולד הרבה לפני שמונתה, אך עדיף שתטפל במה שהיא יכולה להשפיע עליו כעת: מצב התחבורה הציבורית. ברחבי בארץ משוועים לשירותי אוטובוסים טובים יותר. שנים הם התעכבו בגלל עניינים משפטיים. אבל עכשיו כל עיכוב הוא באחריות משרד התחבורה והעומדת בראשו.