ועדת הכלכלה של הכנסת צלבה הבוקר (ב') את פרויקט הדגל של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אפליקציות תשלום שיחליפו את הרב-קו בעת נסיעה בתחבורה ציבורית. זעמו של יו"ר הוועדה, יעקב מרגי, הופנה לנציגי משרד התחבורה שלטענתו מסתירים מידע מהציבור, כמו-גם לנציג הרשות להגנת הפרטיות אשר טען כי לא ידע כלל על קיומן של האפליקציות עד לדיון הבוקר. במקביל, המועצה הישראלית לצרכנות מזהירה מפגיעה באוכלוסיות מוחלשות וכך גם חוות דעת משפטית אותה חשף הבוקר ynet ואשר הונחה על שולחן הוועדה ובה נטען כי האפליקציות אינן מגינות על הזכות לפרטיות ועלולות לגרום לזליגת פרטים אישיים לגופים פיננסיים ומסחריים.
יעקב מרגי, יו"ר: הוועדה תומכת בעידוד השימוש בתחבורה ציבורית ומצאה כי קידום היישומים מעלה שאלות קשות ביחס לשמירה על הפרטיות, ורואה בחומרה שנושא זה לא קודם בהתייעצות עם הרשות להגנת הפרטיות. נושא זה צריך להיות מוסדר בחקיקה ראשית. הוועדה קוראת למשרד התחבורה להקפיא השימוש באפליקציה עד להסדרת סוגיית הפרטיות ולמתן מענה לשאלות, כי לא הצלחנו לקבל תשובות לאף שאלה... "הציבור הרחב שמשתמש בתחבורה הציבורית לא ייהנה משימוש באפליקציה".
במילים קשות אלה סיכם יו"ר ועדת הכלכלה את הדיון שנערך הבוקר בוועדת הכלכלה ונערך לאחר שב-ynet נחשפו חששות של גורמים בענף התחבורה ומומחי הגנת פרטיות, אם אכן ישולבו אפליקציות תשלום בתחבורה ציבורית.
אמיר אסרף, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמר בדיון כי "שלוש האפליקציות הפרטיות יהיו מוכנות בקרוב, והציבורית אחריה. עלות הסליקה ברב-קו ברמה ארצית עולה מעל 100 מיליון שקלים. את הכסף הזה אמורים לחסוך כי מחיר האפליקציות הוא אפס". אלא שמרגי קטע אותו: "אמיר, אתה אולי התבלבלת קצת. אתה מייצג את משרד התחבורה, מנהל הרשות, ואתה מייצר פתרון לגביו אתה אומר שהשקעת מאמץ לעזור לאוכלוסייה מסוימת. ואתה מתקומם (נגד השאלות הקשות, א.ז) ועוד מעט ניאלץ להתנצל שהבאנו אותך לדיון.
"אני לעומתך מקשיב גם כשמדברים איתי. המאמץ היה חלקי. נתנו מענה חלקי והחששות אמיתיים אף אחד לא עושה לשם שמיים וחינם, ולכן רוצה לדעת מה התגמול לחברות. ולכן הסקירה שלך לא מעניינת אותי. גם אנחנו הכנו שיעורי בית - איך החברות האלה אמורות להרוויח מזה? אתה הולך סחור ולא אומר לי את זה. ודבר שני, איך הנתונים שאוגרים נשמרים, ואיך יש ביטחון שלא ייעשה שימוש מסחרי כזה או אחר".
אסרף: "בעלי אפליקציות מרוויחים, בסוף מסיעים המוני נוסעים".
מרגי: "איך הם מרוויחים?"
אסרף: "אני לא מכיר את המודל העסקי, הן יכולות לענות בעצמן.... לגבי מאגרי המידע, איתי לניר (ראש אגף טכנולוגיות ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, א.ז) ידע לתת תשובה".
מרגי: יש מודלים כאלה בעולם, הטכנולוגיה הזו קיימת במודלים אחרים?
אסרף: יש אפליקציות תשלום ואנחנו מנסים..."
מרגי: "אבל לא בדקתם אם יש מודלים כאלה?".
אסרף: "העולם כולו הולך למודל הזה של אפליקציות".
בהמשך ציין איתי לניר כי משרד התחבורה עומד בתקני אבטחת המידע, אך ח"כ עידן רול, יוזם הדיון, אמר כי הסוגיה אינה אבטחת מידע אלא הזכות לפרטיות. עורך הדין עופר לוי מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה ניסה בתורו להגן על התקנות המאפשרות את הפעלת האפליקציות אלא שעו"ד עדן אברהם, מהרשות לפרטיות, אמר כי "אנחנו מכירים את הסיפור רק מהזימון לדיון".
לוי הוסיף כי מפעילי היישומון מוכפפים להנחיות הרשות להגנת הפרטיות אך הסבר זה עורר שוב את זעמו של מרגי שאמר "זה יותר חמור מהטענה שלא התייעצתם איתם. ברגע שאתה אומר לי שאתה מביא מוצר חדש ולא נתת את הדעת שלך על הגנת הפרטיות. הרב-קו הוא לא אפליקציה, כאן זה יצור חדש בא לעולם, נקודה".
לוי החל לענות כי "בהינתן המידע שמתבקש מהאזרח..." אך מרגי קטע אותו ואמר: "אין בהינתן. יש פה כשל. אתה לא יכול להישען על המגבלה שהייתה לרב-קו ולהשית אותה על האפליקציה. אתה לא תתווכח איתי אני אבקש אותך לא להפריע. בשלב זה הטונים עלו ויו"ר הוועדה צעק: "אתה לא ברשות דיבור אדוני. אם אתה רוצה להמשיך אתה תצא מהדיון!".
גם היועץ המשפטי של ועדת הכלכלה מתח ביקורת חריפה על האפליקציות: "...שכחו פרט אחד קטן, והוא זכות היסוד לפרטיות...". עופר מרום, מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, העלה אף הוא הסתייגות: "אני בעד רפורמות, אבל צריך לקחת בחשבון כי המשתמשים הגדולים בתחבורה הציבורית ייפגעו מהרפורמה. תארו לעצמכם אדם קשיש נכנס לאוטובוס וצריך לעמוד ולתקף עם הטלפון החכם שרכש עכשיו את תחנת המוצא ותחנת היעד שלו".
אל דבריו הצטרף אבנר פינצ'וק, מהאגודה לזכויות האזרח: "במשך שבועיים אני מנסה להבין את המכרז בנוגע לפרטיות, והיום בבוקר נפל לי האסימון לאחר שקראתי את חוות הדעת של המומחה מספר אחת (חוות דעתו של פרופסור בירנהק, שפורסמה ב-ynet). (המכרז הזה) כתוב כמו כתב חידה. אני פונה בקריאה לשרת התחבורה שלא תפקיר את זכויותיהם של לקוחות שבויים".
מקס מורוגובסקי מארגון תחבורה בדרך שלנו, אמר כי ישנם פערי תעריפים בין שיטת הרב-קו הנוכחית לבין שיטת הטבעות של האפליקציות החדשות. "בדקנו לעומק וגילינו שישנה מגמה של ייקור הנסיעה, דווקא לנוסעים הקבועים ודווקא לפריפריה, שם המרחקים גדולים יותר. כמו-כן, רוב הנוסעים הקבועים ברכבת ישלמו יותר אם ישתמשו בשיטה החדשה".