תערוכת הרכבות הגדולה של ברלין לא תאפשר כניסת קהל ותתמקד אמנם רק באנשי מקצוע בתחום, אבל עבור 22 מעובדי רכבת ישראל זה לא באמת משנה. הם צפויים לשהות בעיר הגרמנית ארבעה ימים, החל ב-19.9 ועד ה-22.9 ולבקר מדי יום ב"אינו-טראנס 2022". ל-ynet נודע כי בניגוד למשלחות מצומצמות לתערוכות וכנסים דומים בעבר, הפעם הוחלט על הטסה של רבים מהחברה.
1 צפייה בגלריה
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
רכבת ישראל הקו המהיר ירושלים הרצליה
(צילום: CLOUDVIEW שבתאי טל )
לפי מסמך שהגיע לידי ynet, עליו חתומה "מנהלת אגף נסיעות חו"ל", לכאורה לא כל הנוסעים קשורים ישירות לכנס. כך למשל נציג ממחלקת דוברות הרכבת, או עוזרו האישי של המנכ״ל (שיבקר באירוע בעצמו), יועצת משפטית, מנהל אגף תקשורת, עורך דין ועוד בעלי תפקידים שונים.
גורם בהנהלת הרכבת הגדיר את הנסיעה הזו כבזבזנית, וטען כי ״הנסיעות הללו הן לא תמיד רק מקצועיות. זו אופציה של המנכ״ל לפרגן ולצ׳פר עובדים וזה רע כשזה קורה בחברה ציבורית. מבט על האנשים שנוסעים מראה כי מדובר בלא יותר מטיול לחו״ל על חשבון משלם המסים.
"עדיף היה אם היו לוקחים עובדים שיכולים להעריך אם החידושים שיוצגו רלוונטיים או לא. לנוסעים לטיול בכירי החברה אין את הזיקה הנדרשת לנושאי התערוכה. עובדה שמשלחות בעבר היו קטנות משמעותית. לצאת עם משלחת מנופחת כזו עכשיו, כשכל המדינה מדברת על יוקר המחיה, זו טעות".
גם לעובדים ותיקים אחרים ברכבת לא ברור גודלה של המשלחת. "חצי מהאנשים שנוסעים רלוונטי, חצי מהם נוסע לטיול ולא יותר מכך. ובכלל, לאור הרכישות שביצעה הרכבת בשנים האחרונות ונשענו על החלטות גורמים מקצועיים שביקרו לפני כן בחו"ל, אולי עדיף לוותר לגמרי על העניין ולחסוך טעויות רכש רכבות שעולות מיליארדים למשלם המסים".
22 עובדי הרכבת הבכירים יבקרו בברלין בסך הכל ארבעה ימים וילונו בה שלושה לילות במלון ״פארק אין ברלין״, בו חדר ליחיד בתקופה זו עולה כ-500 שקלים ללילה. מחיר השהייה במלון עבור כל המשלחת יעמוד סביב 33 אלף שקלים.
עלות כרטיסי טיסה ישירה בתאריכים אלה (מספר ימים לפני חופשת ראש השנה) מתחילה ב-1,700 שקלים לכרטיס, אך לפי זמן הנחיתה בארץ נראה כי החברה בחרה בטיסה ישירה של אל על. עלות כרטיס בודד להזמנה כעת עומדת על 4,000 שקלים, או כמעט 90 אלף שקלים לכל הקבוצה. יש לציין כי הזמנת כרטיסים בתאריך מוקדם יותר ו"מחיר קבוצתי", עשויים לחסוך בעלות. כל חבר משלחת יקבל מראש דמי כלכלה של כ-80 יורו לכל אחד מארבעת ימי הכנס, או עוד כ-25 אלף שקלים במצטבר.
תגובת הרכבת: "מדובר על משלחת לתערוכה מקצועית המשמעותית והמובילה ביותר בעולם הרכבות. התערוכה וכן הכנסים והמפגשים עם הספקים במהלך האירוע חיונית להתפתחות החברה ועוסקת בכל תחומי פעילותה. לאור זאת ולנוכח העובדה שבשש השנים האחרונות לא השתתפו נציגי רכבת בתערוכה זו, הוחלט לבחור את מובילי התוכן בתחומי העיסוק השונים בחברה על מנת ליטול חלק בתערוכה, בכנסים ובדיונים. במסגרת זו יקוימו דיונים מרוכזים עם הספקים העיקריים של הרכבת ולצורך זה מצורפים גם גורמי רכש ויועצים משפטיים".