רגע לפני שמסתיימת שנת 2019 הגיעו לידי ynet נתונים מדאיגים לגבי נהגים שעולים על ההגה תחת השפעת סמים. על פי נתונים של משטרת ישראל, קיימת עליה חדה במספר הנהגים שצורכים סמים ונוהגים תחת השפעתם. בשנת 2019 נפתחו 1,232 תיקים כנגד נהגים שנהגו תחת השפעת סמים. בשנת 2018 נפתחו 861 בגין אותה אשמה. גורם בכיר במשטרה אומר: "אדם שמעשן סמים ועולה על ההגה, אפילו שעתיים אחרי הצריכה - הוא פצצה מתקתקת על הכביש. עוד אומרים במשטרה כי הביקוש הגובר לסמים מתבטא במספר גדול יותר של נהגים שלא חוששים לנהוג תחת השפעה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במשטרה מזכירים כי נהג שצרך סמים עובר למעשה שתי עבירות - צריכת סמים ונהיגה תחת השפעת סמים. ב-1.4 השנה אימצה ממשלת ישראל מדיניות אכיפה חדשה כלפי משתמשי קנאביס ואוכפת עבירה של החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית בדרך של הטלת קנס. בהתאם להחלטת הממשלה, על אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס לצריכה עצמית בפעם הראשונה והשנייה יוטל קנס של 1,000 ו-2,000 שקלים בהתאמה. בפעם השלישית הוא יופנה להליך של סגירת תיק בהסדר מותנה.
לדברי המשטרה, מדי יום מתבצעות פעילויות חשיפה יזומות, החל במודיעין, דרך פעולות בכבישים ואפילו פעילויות סייבר כדי למנוע נהיגה תחת השפעה. "מדובר בעבירות החמורות ביותר בעולם התעבורה. זה יותר גרוע מלעבור באור אדום. יש לנו מאבק יומיומי לאכוף את העברה הזאת", אומרים במשטרה ומזכירים: "לא מדובר רק על קנאביס. יש נהגים שנתפסים עם קוקאין, הרואין ועוד מגוון רחב של סמים. לא מעט נהגים הולכים למסיבות טבע, צורכים סמים ועולים על ההגה. גם שם אנחנו נמצאים".