• הבטון הנשפך על הכביש ממערבלים עמוסים לעייפה עלול להיות קטלני עבור רוכבי דו-גלגלי
  • בנתיבי ישראל מכירים את הבעיה וטוענים: עד שנהגים ובעלי חברות לא ישלמו מכיסם, דבר לא ישתנה
  • 46 בני אדם נהרגו השנה בתאונות אופנוע, עלייה של 40% לעומת אשתקד
מה אנחנו חושבים: בטון שנשפך לפתע ממשאית שנוסעת לפניך הוא מחזה אימה עבור רוכב אופנוע, למרות שרוכבים מנוסים מכירים את הסכנה שמייצרת משאית כזו. הבעיה הגדולה אינה אותה משאית שמפזרת בטון, או אחרת שמכסה רוכבים בחול עקב היעדר כיסוי מתאים לארגז, או מכלית ש"מציירת" פסי סולר לפני גלגל קדמי של קטנוע. מודעות לזולת, במקרה זה לרוכב, היא זו שחסרה. וספק אם רק אכיפה ושפיטה מתאימה יוכלו למגר את ההתעלמות מהרוכבים. שכן לצד תגבור אכיפה והטלת עונשים כבדים, יש צורך גם בהסברה אינטנסיבית. אלה, וגם אלה, פשוט לא קיימים ורוכבי דו-גלגלי מבינים זה מכבר כי הם-הם שנדרשים להגן על עצמם. אף אחד לא יעשה זאת עבורם (הלל פוסק)
1 צפייה בגלריה
 כך מפזרים מלט על הכביש ומסכנים רוכבים
 כך מפזרים מלט על הכביש ומסכנים רוכבים
כך מפזרים מלט על הכביש ומסכנים רוכבים
(אור ירוק)
שופכים ומסכנים את ציבור הרוכבים: אין רוכב דו-גלגלי שלא נתקל במחזה האימה בו משאית עם מערבל בטון עמוס שופכת חלק מתכולתו על הכביש, ממש לפני הגלגל הקדמי של הקטנוע או האופנוע. גם אם הצליח להתחמק מהסכנה, אלה שיגיעו אחריו עלולים להיות מופתעים מגבשושית בטון שנוצרה באמצע הכביש, אשר הופכת אותו למסלול מכשולים קטלני. בנתיבי ישראל, האחראים על תחזוקת מרבית הכבישים הבינעירוניים במדינה, מכירים את התופעה ודורשים סמכויות אכיפה: "רק אם ישלמו מהכיס יהיה להם תמריץ להפסיק את זה".
לדברי ליאור לוגסי, חבר מועדון האופנועים הישראלי, מדובר במכשול חמור שמפתיע את רוכבי האופנוע ועלול לגרום לאובדן שליטה. "אם מדובר בבטון טרי, הסכנה עולה עוד יותר ויכולה להביא להחלקה ולתאונה. ועדיין לא דיברנו על האפשרות לפגוש מפגע כזה בלילה באמצע סיבוב, כשמעבר לפינה מחכה גליוטינה (מעקות הפרדה לא בטיחותיים עבור רוכביים שתקציב החלפתם הוקפא - א"ז). זו זילות בחיי אדם, תוך עבירות אנטי חברתיות", אמר באולפן ynet.
עו"ד איריס ליגומסקי, בכירה בלשכה המשפטית של חברת נתיבי ישראל האחראית על תחזוקת הכבישים, מסבירה את דרישת החברה לאכיפה מול נהגי המשאיות ושולחיהם: "קיים כשל מובנה במצב הקיים, בה לחברה יש אחריות בהיקפים שאין להם אח ורע, ללא כל סמכות אכיפה מכח החוק. חברת נתיבי ישראל אחראית על 98% מרשת הכבישים הבינעירונית. כחברה ממשלתית אנחנו מבקשים להיכנס ל'חריגים', כדי שתהיה בידינו סמכות ויכולת לפעול למען בטיחות משתמשי הדרך".
לדברי ליגומסקי, הדרישה לסמכויות מגיעה על רקע מבחן התוצאה כמעט ולא מוטלים עיצומים. "היכולת שלנו לאכוף עבירות כאלו לא קיימת מול מערבלי בטון שנוסעים בכבישים, ומטעמים שונים של בדיקה לא טובה או רצון להעביר יותר חומר, מעמיסים כמות גדולה יותר. המחיר אותו משלם הציבור בעבור תיקון הנזקים נאמד בעשרות רבות של מיליוני שקלים, וכמובן בסכנה ממשית לגופם וחייהם של הרוכבים.
"כל עוד לא תהיה אכיפה וכל עוד הנהגים והמפעלים ששולחים אותם לדרך לא ישלמו ולא יוטלו עליהם עיצומים הכוללים 'כסף מהכיס', לא יהיה להם תמריץ למנוע את זה. חובת המדינה להטיל אחריות גם על משלחיהם של אותם נהגי משאיות, להם אחריות חוקית למעשים הפליליים". לדבריה, האפשרויות העומדות בפני נתיבי ישראל הן הגשת תביעה אזרחית או פנייה למשטרה הירוקה, ובשני המקרים מדובר בהליך ארוך. לעומת זאת, לפקחי רשות הטבע והגנים למשל יש סמכות לאכוף השלכת פסולת.
עוז דרור סמנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר כי "תקינות הכביש היא קריטית וחיונית לבטיחות משתמשי הדרך, בעיקר רוכבי אופנועים, קטנועים ואופניים. אסור להקל ראש בתופעה המסוכנת הזאת ולכן חייבים להגביר את המודעות בקרב נהגי מערבלי הבטון. גם המשטרה צריכה להגביר את האכיפה כנגד אותם נהגים. הדבר עלול לעלות גם בחיי אדם".
לדבריו של גבי בן הרוש יו"ר מועצת המובילים, בישראל חסרים כ-4,000 נהגי רכב כבד ובתוכם כ-500 נהגי מערבלי בטון, וכי "המחסור הזה עלול להביא לכך שחברות יתפשרו על דרישות הסף להעסקת נהגי מערבלי בטון, מה שעלול להביא לסכנה בטיחותית", הוא אמר. "ועדת הכלכלה אמורה היתה לדון בתיקון לתקנה 85 שיטמיע את דרישות התקן הישראלי של אבטחת מטענים ויקבע עבירה פלילית ברכב מעל 12 טון למי שלא עבר השתלמות מקצועית. פנינו למשרד התחבורה שיקדם את הדיון בועדת הכלכלה".
לפי נתוני הרלב"ד שנת 2020 מסתמנת כשנה קטלנית במיוחד בעבור רוכבי האופנועים. 46 בני אדם נהרגו עד כה בתאונות אופנוע וזאת לעומת 33 בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 40% במספרם.