בקצרה:
  • שופט בית משפט לתעבורה זיכה נהג שנתפס מפעיל טלפון נייד שהוצב במתקן ייעודי
  • לפי פסיקתו, במקרה כזה אין הבדל בין תפעול מסך מגע ברכב לשימוש בסמארטפון
  • המשטרה מחדדת כעת: מותר להפעיל את המכשיר בנגיעה, אך אין לגלוש ולשלוח הודעות
המשטרה מחדדת נהלים בעקבות החלטת שופט תעבורה כי אין איסור על שימוש בסמארטפון כשהוא מונח בדיבורית. הפרסום ב-ynet וידיעות אחרונות על זיכויו של נהג אשר נתפס נוגע שוב ושוב במסך הסמארטפון תוך כדי נהיגה, ממשיך להכות גלים. מחד מוצאים עצמם נהגים תוהים מדוע נאלצו לשלם קנסות כבדים על עבירות דומות, מאידך ממהרת המשטרה להזכיר עד כמה מסוכנת הסחת הדעת עקב שימוש בסלולארי. סגן ניצב גיא לוי, ראש מדור תעבורה באגף התנועה, הגיע לאולפן ynet כדי לענות על מספר שאלות ובעיקר: האם קיבלו השוטרים הוראה שלא לאכוף עבירות מסוג זה.
כמה פסיקת בית המשפט משנה את התפיסה במשטרת התנועה?
"ראשית, כשיש פסיקה אנחנו לומדים אותה ונחליט מה לעשות לגבי הפסיקה הספציפית הזו. אבל אין חדש תחת השמש: שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה אסור. השופט מציין שפעולה רגעית בטלפון בעודו במתקן, היא פעולה מותרת. אבל חשוב להסביר לציבור שמענה לשיחת טלפון - שזו פעולה רגעית, וזה הרציונל שעומד מאחורי הפסיקה הזאת - היא מותרת. וכשם שמותר לענות לשיחה, מותר גם לסיים אותה. אבל חשוב מאוד לציין שאסור לתקתק כתובת בווייז, או לכתוב SMS".
איך שוטר יכול לדעת מתי זה זה ומתי לא?
"לכל שוטר יש את שיקול הדעת שלו ושוטר שמחליט לרשום דו"ח על שימוש בטלפון לנהג נמצא במקביל לרכב, מצלם את הנהג. פעולות האכיפה כנגד שימוש בטלפון לא יהיו פעולות רגעיות. אם תלחצי על הטלפון כדי לענות או לנתק לשיחה, לא תקבלי דו"ח. מדברים על פעולות שמסיחות את דעתו של הנהג, שלוקחות זמן. אגב, גם לחיצה על הטלפון כדי לענות לשיחה במהירות גבוהה יכולה לגרום לתאונת דרכים".
פסיקה בית המשפט לא אמורה לשנות שום דבר? ישראלים יכולים לערער עכשיו על הדו"ח
הפסיקה נמצאת באינטרנט ואפשר לקרוא אותה, לכל אחד זכות לערער.
וזה מה שאנחנו חושבים: בדומה למקרים רבים בעבר, גם כאן מעניקה המשטרה כבר שנים ארוכות פרשנות מחמירה במיוחד לחוק. והמילה "פרשנות" עושה עימה חסד במקרה זה, שכן לפחות לפי פסיקתו של השופט אור לרנר, אין מניעת שימוש בטלפון הסלולארי ובלבד שהוא יוצב במתקן ייעודי, המצוי במספר עצום של מכוניות. והצדקת האישור לפי השופט הגיונית אף היא שכן המשטרה לא אוכפת איסור שימוש במסך מגע שהפך לכמעט סטנדרט בכל רכב חדש בשנים האחרונות.
תשובותיו של ראש מדור תעבורה באולפן ynet לא עונות באופן חד-משמעי על השאלה האם ניתנו הנחיות חדשות לשוטרים האוכפים, והן נשמעות כאילו הן מונחות בעיקר על-ידי החשש המוצדק שנהגים המורתעים (מעט) מהשימוש המאוד מסוכן בסלולארי, לא יחששו עוד ואחת הבעיות היותר גדולות בדרך לכביש בטוח, תהפוך לגדולה פי כמה. אבל חוק הוא חוק. אם הושטת יד והפעלת אפליקציות על סלולארי במתקן אינן בטוחות, כך גם בהקשר למסכי מגע. ועכשיו בהצלחה למשטרה עם ניסיון לאסור את זה ב-2020. (הלל פוסק)